Fokus på – Folkteatern Gävleborg

S*Munditia Devon Rex är en surrealistisk berättelse om trettioåriga Ingrid som blir gravid med raskatten Efraim. Ett samarbete med Stockholms konstnärliga högskola med premiär i april 2017 i Gävle.

Folkteatern Gävleborg är en regionteater som verkat sedan 1983 i Gästrikland och Hälsingland och som har sitt säte i Gävle. Folkteatern har genom åren utmärkt sig för sitt specifika tilltal, musikalitet, annorlunda och inspirerande val av spelplatser, för hög konstnärlig nivå, undersökande arbetsprocesser och angelägna teman.

Folkteatern Gävleborg har en publik som består av hela länets befolkning. Teatern har turnerat ända från starten, med allt från stora föreställningar till mindre berättarföreställningar, men spelar också på den egna scenen i Gävle. Genom våra föreställningar och publikmöten befinner vi oss på en bildningsresa tillsammans med vår publik. Gemensamt studerar, undersöker och forskar vi om vad det är att vara människa i Gävleborg och världen.
En teater är en del av det offentliga rummet och kan utgöra en mötesplats där erfarenheter, omprövningar och drömmar får ta gestalt. Teatern är en unik konstart, där publikens medskapande är utgångspunkten.

Folkteatern ska med sin verksamhet, sina föreställningar och de ämnen som tas upp, bidra till att skapa nya sammanhang där oväntade kontakter knyts och nya aktiviteter och projekt möjliggörs. Omvärlden förändras och vi är övertygade om att levande scenkonst är en så stark kraft i sig själv att vi kan och bör ge oss in i nya sammanhang utan att förlora vår egenart och konstnärliga integritet.

Folkteatern under 2017:
Under de kommande åren kommer Folkteatern Gävleborg att fördjupa sig i existentiella frågor. När vi går in i 2017 börjar det arbetet med att vi tillsammans med vår publik vill undersöka och arbeta kring Gränser. Vi vill fördjupa oss i samtal och uttryck om kollektivet och individen, om de fiktiva linjerna runt våra länder, om det som begränsar våra kroppar, vår sexualitet, vår tillhörighet. Vad innebär det att passera en gräns som på ena sidan håller tillbaka ett krig, och på den andra skyddar en med fred? Var går skiljelinjen mellan moraliserande och förakt? Och var går gränsen mellan dig och mig?

Teateråret på Folkteatern inleds med Transaktion, en föreställning där gränser för moral, sexualitet och kropp prövas. Vi möter sedan på två olika sätt barnets upplevelser av gränser: I Att komma till ön med skatten är inget äventyr möter vi barnens självbiografiska texter och ser i dem skiljelinjen mellan hemma och borta, krig, flykt och av att smugglas över en gräns. I föreställningen Mellan oss får vi en föreställning baserad på det lilla barnets upplevelse av gränsdragningar som sker i deras närhet och i världen. I Landet Inuti möts beskrivningar av stad och landsbygd med gränser mellan HBTQ och hetero, och mellan att upprätthålla en historia och att göra uppror emot den. I föreställningen S*Munditia Devon Rex, vårens sista premiär, behandlas gränsen mellan människa och djur, men även den mellan fantasi och verklighet. Hösten inleder vi sedan med Änglaspel, en nyskriven föreställning om gränserna mellan liv och död, tid och rum, barn och vuxen. Vi är också mycket glada över att föreställningen Projekt: Mamma återkommer med två spelperioder under året. Dessutom bjuder vi in till både seminarier och pjäscirkel!

Mer om vårens verksamhet på Folkteatern Gävleborg:

Folkteatern Gävleborg, TRANSAKTION, foto Nicklas Hultman

Transaktion
Premiär den 19 januari.
Om sex mot ersättning bland unga killar. Hur pratar vi om det?
Vad är samhällets bild av säljare och köpare? Och hur talar vi om det utan skam,
och utan att utgå från redan förutfattade meningar? Föreställningen har premiär den 19 januari och ges på turné i Gävleborgs län.

Att berätta med, om och för
Samtalsserie 25 januari – 6april
Med föreställningar som Att komma till ön med skatten är inget äventyr, Mellan oss och Änglaspel återkommer Folkteatern under året till processer och berättelser med ett uttalat barnperspektiv. Men vad innebär ett barnperspektiv inom scenkonst? Vilka historier kan man berätta, och hur berättar man dem?
Folkteatern Gävleborg och Skottes Musikteater bjuder därför in till en seminarieserie under namnet Att berätta med, om och för. Under fyra tillfällen möter vi ett antal experter som tillsammans med regissörer, koreografer, skådespelare och publik samtalar om och undersöker frågeställningar kring scenkonst för barn.

En irrande hind
En pjäscirkel 2 februari – 23 mars
Vad händer när en skådespelare tar sig an en text? Hur förändras en historia av ensemblens tolkningar? Och hur mycket påverkar skådespelarens val hur jag som publik möter en berättelse?
Under våren arrangerar Folkteatern Gävleborg och Gefle Dagblad två pjäscirklar. Den 2 februari och den 23 mars bjuder vi in till öppna publiksamtal kring utvalda teaterpjäser, tillsammans med Folkteaterns ensemble. Den valda pjäsen läses in av skådespelarna och kommer finnas att lyssna på via Folkteaterns podcast innan samtalet.

Folkteatern i Gävleborg, Projekt Mamma, foto Tomas van der Kaaij

Projekt: Mamma
Nypremiär 9 februari
I Projekt: Mamma undersöker Alexandra genom sin mormors dagböcker en fantastisk berättelse från sin egen barndom. En historia som visar sig vara full av toppar och dalar, av hemligheter, humor, olika platser, livslögner, längtan, familj, försoning, förgänglighet, och sann kärlek.
Projekt: Mamma är ett koncentrat av en tid. En utforskande, lekfull, genreöverskridande och dokumentär teaterföreställning om minnen, glömska och de berättelser som utgör ett liv.

Att komma till ön med skatten är inget äventyr
Premiär den 11 februari.
Att komma till ön med skatten är inget äventyr är en musikalisk berättelse för vuxna om flykt och om att komma till en ny plats. Föreställningen baseras på texter skrivna av barn från såväl Gävleborg som Syrien och Afghanistan. Vi får höra historier från dem som är i krig, som flytt från krig och som aldrig varit i krig och deras berättelser om hur det är att finnas till, här och nu.

Mellan oss
Premiär den 15 mars
Inom barnomsorgen talas det mycket om gränser. Då handlar det ofta om integritet, mitt eller ditt, och att dela med sig. Men hur ser barn på gränsdragningar? Och hur påverkas de av gränser och gränsdragningar i sin närhet och i världen?
I föreställningen Mellan oss kommer koreografen Nadja Hjorton tillsammans med kompositören Britta Persson, scenografen Chrisander Brun och delar av Folkteaterns ensemble att undersöka barns tankar om gränser – inre, yttre, synliga och osynliga. Det blir en fysisk och visuell föreställning som fantiserar om gränslösa platser – både i världen och inom oss själva.

Folkteatern i Gävle, Landet inuti, foto Martin Brunn

Landet Inuti
Premiär den 27 mars
En föreställning om svensk landsbygd och queera erfarenheter i skuggan av storstadsnormen. Landet Inuti bygger på berättelser från hela Sverige, om att lämna, stanna och återvända.
Landet Inuti är platsen du för alltid kommer att sakna när du inte längre är där. En berättelse om festfyllda bygdegårdar, vidsträckta landskap och varma händer mot frostbitna skägg. Historier om människor som simmar mot strömmen där flödet av berättelser är som starkast. ”Är det bara i staden jag kan bli hel? Måste jag flytta till stan för att få leva som jag vill? Alla flyttar ju – har jag ens ett val? Du ska få ett liv i storstan, säger de, här finns ingen framtid för en sån som du.”

S* Munditia Devon Rex
S*Munditia Devon Rex är en surrealistisk berättelse om trettioåriga Ingrid som blir gravid med raskatten Efraim. En berättelse som tar oss med in i ett universum där alla vill vinna första pris: att vara den perfekta Devon Rexen. Föreställningen är ett samarbete mellan Folkteatern Gävleborg och StDH/Stockholms konstnärliga högskola och ges på Folkteatern i Gävle under april.

Ingrid är 30 år gammal, långtidsarbetslös och bor hemma hos sin pappa när hon får en praktikplats på ett katteri. Ägaren drömmer om att föda upp den perfekta Devon Rex-katten, och här träffar Ingrid hankatten Efraim. Hennes liv tar en oväntad vändning när Ingrid blir gravid med Efraims barn. Men hur ska barnet leva? Som utställningskatt eller människa?

S*Munditia Devon Rex är en paranormal berättelse; en fantasi kring drömmar, mardrömmar, raskatter och de hemligheter vi gömmer för våra vänner och grannar. Det är en berättelse för alla de som älskar katter och för alla de som hatar dem.

Föreställningen är ett av årets examensprojekt inom Scenex17 och ges i ett samarbete mellan Folkteatern Gävleborg och institutionen för scenkonst på StDH/Stockholms konstnärliga högskola. Scenex17 består av samtliga examensprojekt som studenterna på scenkonstutbildningarna Dramatik/Dramaturgi, Kostymdesign, Ljuddesign, Ljusdesign, Mask- och perukdesign, Scenkonstproducent, Scenografi, Teaterregi och Teaterteknik, gör under sista terminen på kandidatnivå.

Från start till premiär genomför studenterna föreställningen på Folkteatern i möte med sina egna konstnärliga visioner.

Läs mer på folkteaterngavleborg.se

 

S*Munditia Devon Rex, bild av Tone Aminda Lund

Länsteatrarnas vårmöte 29 – 31 mars 2017 på Folkteatern Gävleborg

29 – 31 mars 2017 är det dags för medlemsmöte samt årsmöte för medlemsteatrarnas styrelseordförande, vice ordförande, VD, teaterchefer och och konstnärliga ledare. Värdar är Folkteatern Gävleborg och Länsteatrarna i Sverige.


Jag vill se föreställningen Att komma till ön med skatten är inget äventyr ons 29 mars kl 12-13.

Jag vill gå på årsmötetet ons 29 mars kl 15-16.

Jag vill se föreställningen Projekt: MAMMA ons 29 mars kl 17-18:30

Jag vill äta middag ons 29 mars kl 19.30.

Jag vill gå på Tema: Jämlikhet tors 30 mars kl 9-12.

Jag vill äta lunch tors 30 mars kl 12-13

Jag vill se föreställningen Transaktion tors 30 mars kl 17-18:30.

Jag vill äta middag tors 30 mars kl 19.30.

Jag vill gå på Tema: Jämlikhet fre 31 mars kl 9-12.

Jag vill äta lunch fre 31 mars kl 12.15-13



Jag godkänner att denna anmälan är bindande.