Fokus på – Östgötateatern

Foto Markus Gårder

Östgötateatern – inblick i själen och utblick i världen
Samtal och möten, analys och insikt, lust och skratt, upplevelse och eftertanke. Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i både Norrköping och Linköping. Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, en av landets ledande scener inom scenkonst för barn och unga. Sedan den första januari 2016 har Östgötateatern varit en del av Scenkonstbolaget i Östergötland. Det har lett till ökade uppräkningar av anslagen till verksamheten. Framöver planeras samarbeten med Norrköpings Symfoniorkester.

Östgötateaterns omfångsrika repertoar rymmer både spets och bredd. Här samsas nyskrivna verk, odödliga klassiker, sprakande musikaler och hisnande nycirkus. Årligen besöks teaterhusen 100 000 gånger. Ett tjugotal små och stora produktioner sätts upp och spelas mellan 700-1 000 gånger. Med cirka 6 000 abonnenter är Östgötateatern också den teater i Sverige som har flest abonnenter.

– Det är vi väldigt glada och stolta över! Vi är väldigt måna om att behålla vår befintliga publik, samtidigt som vi givetvis vill locka nya målgrupper till teatern, säger informations- och marknadschef Linda Vidarv.

Teatern turnerar med mindre produktioner och samarbetar med såväl skolor och andra institutioner som med fria teatergrupper. Det drivs även ett omfattande samarbete på riksnivå, med gästspel och turnéer.

Kärnan i verksamheten utgörs av en fast ensemble, som backas upp av långtidsengagerade skådespelare. Under året gästas teatern dessutom av en rad andra skådespelare, beroende på hur repertoaren ser ut. För att få nya impulser och inspiration engageras olika regissörer, musiker och scenografer.
– Det bästa med jobbet är att få vara med och berätta historier. Särskilt när man är med i pjäser som verkligen betyder någonting och som kan betyda någonting för någon annan. Sedan ska man inte förakta bra underhållning, säger skådespelaren och musikalartisten Richard Carlsohn, som nyligen kunnat ses som Albin/Zaza i La Cage aux Folles.

La Cage aux Folles med Richard Carlsohn i en av huvudrollerna, foto Markus Gårder

Låg tröskel
ung scen/öst, som i fjol firade 15-årsjubileum, är en självständig del av Östgötateatern med uppdrag att spela teater för alla från 6 år och uppåt. De möter årligen tusentals elever i Östergötland och vill skapa en låg tröskel in till teatern.

– Jag vill att vi ska vara ett analysverktyg av samtiden och kanske ännu viktigare att vi ska hjälpa till att skapa en referensram för konstnärliga upplevelser. Genom scenkonsten kan vi gestalta och förstå på sätt som når ut till många, säger AnnaLina Hertzberg, konstnärlig ledare för ung scen/öst.

Utöver 4-6 egna uppsättningar varje år plus gästspel så samordnar ung scen/öst olika pedagogiska och konstnärliga projekt, så som ung scen/lab, ung scen/akademi, ung scen/residens och Fri Feministisk Scenkonstsamling.

2016 tilldelades ung scen/öst Sven Lyra-priset av Linköpings kommun, med motiveringen att man med ”med konstnärlig djärvhet, fräckhet, experimentlusta och mod framgångsrikt har utmanat såväl publik som konvention.”

Satsning på nycirkus
De senaste åren har nycirkusen blivit en allt mer integrerad del av Östgötateaterns verksamhet, både när det gäller egna produktioner och gästspel. Den fasta och långtidsengagerade ensemblen har fått förstärkning av två cirkusartister och teatern har också samverkat med och gett stöd till Norrköpings Ungdomscirkus.

– Att Östgötateatern satsar på cirkus på det här sättet är ett jättestort steg för vår konstform. Cirkus har ännu inte blivit erkänd på samma nivå som teater och dans. Jag känner inte till en enda annan institution som har sin egen cirkusavdelning, säger cirkusartisten Magali Bancel.

I augusti 2017 arrangerar Östgötateatern, tillsammans med Region Östergötland och Finspångs kommun, en internationell nycirkusfestival i Finspång. Festivalen är en del av ett större projekt som syftar till att stärka och utveckla den samtida cirkusen i Östergötland.

Smedjan, foto Jeanette Söderwall

Egen tillverkning
Östgötateaterns verkstäder rymmer snickeri, smedja, tapetseri, måleri och attributmakeri. Här tillverkas dekor och rekvisita till teaterns många uppsättningar. Inför premiären av Sara Stridsbergs drottningdrama Dissekering av ett snöfall byggdes t.ex. flera sex meter höga torn, inklusive trappor och rumsinredning. Trots att tornen vägde många 100 kilo kunde de rullas för hand och även delas rakt av för att möjliggöra transport.

– Varje scenografi är olik den innan. Man måste tänka nytt hela tiden. Jobbar man med teater får man inte vara för fyrkantig i arbetssättet, säger konstruktören Conny Sandh.

Östgötateatern har även en egen kostymateljé, perukmakeri och färgeri. Varje kostym måttsys efter skådespelaren och skrädderiet måste vara omsorgsfullt utfört eftersom det ska tåla stora påfrestningar vid många föreställningar och tvättar. Att arbeta med teater är ett enda stort grupparbete, framhåller skräddarna Åsa Danielsson och Lena Victor.

– Alla jobbar för samma sak och till slut blir det en produktion. Man stöttar och berömmer varandra och hjälps åt. Det är lite tjusningen med jobbet, att alla har en viktig funktion, säger de.

Kostymateljén, foto Carl Fristedt

Alla kostymer och all dekor och rekvisita i en föreställning är dock sällan nytillverkad. Östgötateaterns kostymförråd omfattar i dag cirka 30 000 kostymer och tillbehör, medan rekvisitalagren rymmer över 100 000 föremål.

Digital utveckling
Teknikutvecklingen inom teatervärlden går snabbt framåt. Sedan några år tillbaka är råsystemet på Östgötateatern digitalt istället för handdraget, vilket innebär att en mängd olika motorer kan kopplas till systemet och möjliggöra många spännande effekter.

LED-belysning, rörligt ljus och projektioner är andra områden som växer.

– Det är väldigt kul och spännande. Jag ser på projektioner som ljus och inte bara som en stor skärm i bakgrunden.Det kan bli väldigt effektfullt och du kan få rörelse i ljuset på ett helt annat sätt, säger belysningsmästaren och ljusdesignern Linn Persson.

Östgötateatern, Dissekering av att snöfall, foto Markus Gårder

Del av scenkonstbolag
Sedan 1 januari 2016 är Östgötateatern, tillsammans med Norrköpings Symfoniorkester, en del av Scenkonstbolaget i Östergötland. Syftet med Scenkonstbolaget är att främja och bidra till en fortsatt utveckling av kulturlivet och kulturarvet i Östergötland samt bidra till att stärka länets attraktivitet.

Målen för de närmsta åren inbegriper bl.a. att bibehålla och utveckla den konstnärliga kvalitén, en fortsatt och utökad satsning på barn och unga, att främja demokrati och delaktighet och att öka spridningen och ha fler aktiviteter i alla regionens kommuner.

– Kultur hjälper oss att reflektera och kan vara en källa till tröst, glädje och konstruktiv vrede. Eftersom samtiden blir mer och mer komplex behöver vi kulturen mer än någonsin. Kultur förändrar människor och människor förändrar världen, säger bolagets VD Pia Kronqvist.

Sammanlagt har Scenkonstbolaget cirka 200 fast anställda och omsätter cirka 200 miljoner kronor per år. Ägare är Region Östergötland, Norrköpings kommun och Linköpings kommun.

Läs gärna en presentation av Pia Kronqvists här.

Läs mer och se aktuell repertoar på www.ostgotateatern.se

Länsteatrarnas vårmöte 29 – 31 mars 2017 på Folkteatern Gävleborg

29 – 31 mars 2017 är det dags för medlemsmöte samt årsmöte för medlemsteatrarnas styrelseordförande, vice ordförande, VD, teaterchefer och och konstnärliga ledare. Värdar är Folkteatern Gävleborg och Länsteatrarna i Sverige.


Jag vill se föreställningen Att komma till ön med skatten är inget äventyr ons 29 mars kl 12-13.

Jag vill gå på årsmötetet ons 29 mars kl 15-16.

Jag vill se föreställningen Projekt: MAMMA ons 29 mars kl 17-18:30

Jag vill äta middag ons 29 mars kl 19.30.

Jag vill gå på Tema: Jämlikhet tors 30 mars kl 9-12.

Jag vill äta lunch tors 30 mars kl 12-13

Jag vill se föreställningen Transaktion tors 30 mars kl 17-18:30.

Jag vill äta middag tors 30 mars kl 19.30.

Jag vill gå på Tema: Jämlikhet fre 31 mars kl 9-12.

Jag vill äta lunch fre 31 mars kl 12.15-13



Jag godkänner att denna anmälan är bindande.