Den 10 februari 2018 kl 12 framförs en landsomfattande uppsättning av nobelpristagaren Harold Pinters Presskonferensen i ett flertal svenska städer. Anna Sjövall är vd och konstnärlig ledare vid  Teater Halland och initiativtagare till detta storskaliga projekt som genomförs av mer än hälften av Sveriges länsteatrar samt ytterligare ett antal institutioner och scenkonsthus i samband med kulturkonventet Folk och Kultur i Eskilstuna. Under rubriken ”Konst är livsfarligt” skriver Anna här om bakgrunden till manifestationen:

– Jag började tänka på vad det är hos konsten som är så farligt? Handlar det om att jag i mötet med konsten får vara helt fri? Fri i tanken, fri i blicken, fri i lyssnandet? Att konstnären uttrycker något som är bortom begränsningar och regler?

”För några år sedan kom jag över Harold Pinters pjäs Presskonferens och fastnade direkt för den skarpa, dråpliga och väldigt obehagliga texten. Den korta pjäsen talar om ett samhälle jag känner mig rädd för och hela handlingen ryms egentligen i första repliken:

Var det inte så att ni var chef över säkerhetspolisen innan ni blev kulturminister?

Pjäsen är en intervju mellan en nytillträdd kulturminister och en journalist där ministern beskriver sin syn på kulturens roll i samhället. Det är en komisk idé – att chefen för SÄPO skulle efterträda Alice Bah Kuhnke. De jobbar ju i två helt olika världar med helt olika syften. Varför skulle säkerhetspolisen ens bry sig om kulturpolitiken?Jag tror inte de gör det i Sverige – men runt om i världen finns en rad länder där polisen i högsta grad involverade i frågor om kultur och yttrandefrihet. Jag kommer att tänka på det berömda citatet som står på en av väggarna i radiohuset i Berlin:

”När jag hör ordet kultur, osäkrar jag min revolver.”

Det var propagandaministern Joseph Goebbels som stod bakom de orden, men de skulle lika gärna kunna ha yttrats av kulturministern i Pinters pjäs.

Samtidigt som jag läste pjäsen, började högerextrema partier växa sig starkare i Sverige och i övriga Europa. Under en resa till Budapest såg jag på nära håll hur politiken präglade kulturlivet. Konstnärer jag träffade berättade om hur utrymmen för samhällskritisk konst stängdes ner, hur anslag ströps och röster tystades. Hemma i Sverige fick retoriken från vissa partier allt större utrymme och det började mer och mer talas om bevarandet av kulturarvet, utformningen av en lista över svensk litteraturkanon och att vissa konstverk inte var lämpliga i en offentlig miljö.

Pjäsen som skildrar ett samhälle där kulturen styrs uppifrån, kändes alltmer aktuell.  Jag började tänka på vad det är hos konsten som är så farligt? Handlar det om att jag i mötet med konsten får vara helt fri? Fri i tanken, fri i blicken, fri i lyssnandet? Att konstnären uttrycker något som är bortom begränsningar och regler?

Anna Sjövall är vd och konstnärlig ledare för Teater Halland samt regissör och initiativtagare till projektet Presskonferensen, foto Malin Arnesson

Ju mer jag funderade på dessa frågor, kände jag hur angeläget det var för mig att sätta upp Presskonferensen. Eftersom den var så kort, bara fem sidor, bestämde jag mig för att försöka genomföra en rikstäckande performance, där kulturministrar vid ett och samma tillfälle, med samma inramning och scenografi, framträder i städer över hela Sverige. Nu har teatrar över hela landet hakat på och tillsammans kommer vi den 10:e februari 2018 att genomföra en landsomfattande föreställning av Harold Pinters pjäs. Kanske kan vi då tillsammans prata om varför vi behöver konst?

I januari 2017, ett år innan vår performance, deklarerade Donald Trump att han vill stänga National Endowment for the Arts, den amerikanska motsvarigheten till Kulturrådet. Då insåg jag att det är på riktigt. Konst är livsfarligt.”

Anna Sjövall, vd och konstnärlig ledare för Teater Halland
samt regissör och initiativtagare till projektet Presskonferensen.

Läs mer om Presskonferensen här.

Läs mer på Presskonferensens hemsida

Läs mer på Teater Hallands hemsida

Boka din plats på Länsteatrarnas höstmöte 2023

Inbjudan till Länsteatrarnas höstmöte 2023

Länsteatrarna i Sverige och Regionteater Väst hälsar dig hjärtligt välkommen till årets höstmöte i Borås. Mötet börjar den 15 november kl. 11.30 med en gemensam lunch. Mötet slutar senast kl. 13.00 den 17 november efter gemensam lunch. Deltagaravgiften för mötet är självkostnadspris: 1650kr, och inkluderar måltider och konferensavgift. Boende bokar ni själva och deltagaravgiften faktureras i efterhand.

Plats: Regionteater Väst i Borås, Söderbrogatan 2

Hotell: I första hand rekommenderar vi att ni bokar rum på Quality Hotel Grand Borås eller Comfort Hotell Jazz i Borås. Pris från 937 kr/natt för enkelrum. Hotellbokning görs av deltagarna själva med bokningskoden ”Teater 2023” via mail till Q.Grand.Boras@choice.se. OBS! Sista dag för att boka hotell till avtalat pris är den 15 oktober.

Temat för mötet är ”Scenkonstens omätbara värde”. Under det temat kommer vi bland annat diskutera scenkonst för barn och unga, ha en paneldebatt om danskonsten på länsteatrarna samt få lyssna på en inspirationsföreläsare. Utöver samtal om scenkonsten diskuterar vi som alltid aktuella frågor som rör länsteatrarnas situation för att tillsammans lära oss och utvecklas som förening och enskilda individer i våra respektive teatrar. Som vanligt kommer vi också att få ta del av scenkonst.

Under medlemsmötet (17 november kl. 9.00-10.00) beslutar vi om det kommande årets verksamhet och budget. Det kommer också att avsättas tid för enskilda samt gemensamma överläggningar.

Har du förslag på ämnen som du tycker bör tas upp är du välkommen att skicka dessa till verksamhetsledare Ylva Nordin på mailadress: ylva.nordin@lansteatrarna.se

Sista dagen att anmäla sig är den 15 oktober.
Observera att anmälan är bindande.

Varmt välkommen!


    Jag vill äta middag 15 november

    Jag vill äta lunch 16 november

    Jag vill äta middag 16 november

    Jag vill äta lunch 17 november



    Jag godkänner att denna anmälan är bindande.