Uttalande från Länsteatrarna i Sveriges årsmöte 2013:

Länsteatrarna varnar för att utarmningen av den regionalt producerade scenkonsten omöjliggör uppfyllandet av de nationella kulturpolitiska målen.

Länsteatrarna anser att det ska vara en självklarhet att alla – även utanför storstäderna – får uppleva professionell scenkonst som kännetecknas av kraft, kreativitet, kvalitet med yttrandefriheten som grund. Våra institutioner för samhällets kulturella utveckling vidare och garanterar omätbara och oersättliga värden i regionerna.

Länsteatrarna konstaterar att den ekonomiska situationen bland våra medlemmar – landets nitton länsteatrar – är mycket ansträngd. Anslag som inte är i paritet med löneutvecklingen har under flera år urgröpt ekonomin. Svensk Scenkonst har gjort en undersökning som visar att man bland institutionsteatrarna räknar med att mer än var fjärde arbetsgivare kommer att säga upp personal och åtta av tio räknar med ett minskat antal visstidsanställda. Två tredjedelar räknar med färre produktioner och hälften med minskad turnéverksamhet. Länsteatrarna ser med oro på denna utveckling som innebär en utarmning av scenkonsten och därmed det demokratiska samtalet.

Regionerna har i flera delar av landet tagit ett ekonomiskt ansvar för kulturens utveckling, flera har tillfört betydande medel för att stärka institutionerna och kulturskaparna. Uppräkningarna från staten ligger dock långt under kostnadsutvecklingen.

Länsteatrarna anser att staten ska ta sin del av ansvaret för den kulturella infrastrukturen i hela landet och ha en långsiktig strategi för finansiering så att den regionala professionella scenkonsten stärks och utvecklas enligt de nationella kulturpolitiska målen.