Mer teater på fler östgötska orter! Det är målet med Östgötateaterns treåriga landsbygdssatsning. I täten för satsningen går skådespelaren Peter Jansson, som medverkat i en rad föreställningar på Östgötateatern.

Peter menar att projektet är viktigt för att alla ska kunna ha samma tillgång till konst och kultur oavsett var man väljer att bo. Han poängterar också att det är viktigt för att Östgötateatern på detta sätt går i bräschen för en statushöjning av landsbygden.

– En bortglömd landsbygd är en farlig landsbygd, man odlar ett utanförskap som i dessa tider är viktigare än någonsin att förhålla sig till, säger Peter.

Den här satsningen grundar sig i Peters personliga engagemang för kultur i allmänhet och landsbygden i synnerhet. Han har varit skådespelare i tio år, och är själv uppvuxen på landet.

– Jag började tidigt reflektera över att det saknades berättelser som helt enkelt inte utspelar sig i urbana miljöer. Det känns faktiskt som att historier oftare utspelar sig i rymden än utanför en stad.

Östgötateatern, Peter Jansson i Bygdens söner, foto Niclas Fasth

Tog eget initiativ
Intresset för att berätta om samt nå ut till landsbygden växte när Peter arbetade på Örebro Länsteater. När han därefter turnerade med Riksteatern förde det honom till Östgötateatern.

– Jag gick till teaterchefen Nils Poletti och produktionschefen Fanny Twardomanski och sa att jag sökte en tjänst som inte finns men borde finnas – konstnärlig idéutvecklare för länet. Det är en snofsig titel, men den rymmer ganska mycket. Dessutom är det något som verkligen behövs, för Östgötateatern ska finnas i hela länet!

Peter poängterar att Östgötateatern förvisso turnerat i länet tidigare och att han inte är unik på det sättet, men att det här är en mer riktad insats.

– Nils och Fanny hade tänkt och tänker i samt banor så det blev en naturlig första start. Det var det bästa mötet på länge!

Först ut inom ramen för projektet är föreställningen Bygdens söner i samarbete med Riksteatern. Pjäsen är skriven av Anders Duus i nära dialog med Peter, och regisseras av Sara Giese.

Peter beskriver föreställningen som en mustig soppa som kokats ihop av samtalen om hans uppväxt och olika frågeställningar från landsbygden. Han menar att det som är extra roligt med Bygdens söner är att det är en fullriggad föreställning med scenografi och rekvisita, men i ett litet format.

– Det är som om vi hittat ”killevippen-knappen”. Det är en fullgod aftonföreställning, men paketerad i ett format som gör att vi kan spela den överallt. Jag brukar säga att det är en omvänd ”hemvändarhistoria” – för en gångs skull handlar det mer om de som stannade än de som drog iväg.

Under våren 2020 turnerar den genom Östergötland och Peter spelar pjäsens samtliga fem roller.

– Man kan aldrig vara dålig, så det är krävande men samtidigt väldigt roligt. För att hålla isär rollerna gäller det att ha en tydlig ansats vid bytet av karaktär, där hanteringen av ett par glasögon kan vara gränsen mellan en karaktär och en annan.

Östgötateatern, Peter Jansson i Bygdens söner, foto Niclas Fasth

Släcka en kulturtörst
Han har själv åkt runt och träffat potentiella arrangörer.

– Jag har snart ringt över hälften av alla bygdegårdar i Östergötland. Det finns en kulturtörst där ute och då gäller det att vi är där och släcker den. Det är eldsjälar som ser till att kulturen både distribueras och kan produceras på landsbygden och då gäller det att ge dessa själar bränsle för att orka brinna och engagera sig.

Peter berättar att det finns arrangörer som våndas över att de kommer att få en för liten publik. Då ställer han frågan: ”men hur många tror du kommer då?” och när de närmast skamset svarar att det kanske bara blir 15 personer poängterar han att det ju faktiskt är 10 procent av invånarna i byn.

– Om man räknar på rätt sätt är 15 personer oerhört mycket. Om 10 procent av Norrköpings invånare hade kommit på en föreställning på Stora teatern hade det ju varit mer än 10 000 personer i publiken!

Vad har du fått för reaktioner på projektet?
– Än så länge idel hurrarop. Både kring Bygdens söner och satsningen i sig. Jag har verkligen blivit mycket varmt mottagen på alla håll och kanter.

Varför brinner du så för detta?
– I botten kanske det handlar om att jag saknade det när jag växte upp. Jag är ju bonngrabb själv. Men tack vare mitt intresse för teater blev jag tvingad att dra mig till den stora staden Borås både för att få utöva och uppleva scenkonst, säger Peter Jansson.

Efter Östgötaturnén kommer Bygdens söner även att turnera nationellt med Riksteatern. Till våren 2021 kommer Peter Jansson att ge sig ut i Östergötland med en ny föreställning.

Text: Klara Nordmark, Östgötateatern

 

Bilden överst: Peter Jansson i Bygdens söner. Foto Klara G. Montage Johanna Kallin

Boka din plats på Länsteatrarnas vårmöte 2023

Länsteatrarna i Sverige och Länsteatern Gotland inbjuder till Vårmöte och formellt Vårmöte/Årsmöte.

Tid: 19-21 april 2023 (Med möjlighet till ankomst eftermiddag/kväll 18 april)

Plats: Länsteatern Gotland i Visby.
Tema: Samverkan, Självständighet i ideologiskt utmanande tider.
Deltagaravgift: 1500kr

Under de senaste åren har våra Länsteatrar stått inför otaliga utmaningar som handlat om allt från corona, lokalproblematik till politiska förändringar kring uppfattningar av kulturens frihet.

Nu ses vi för att fundera vidare, blicka framåt, utbyta erfarenheter både som teaterchef/konstnärlig ledare eller politiker/förtroendevald.

Vi samlas på möte från lunch till lunch 19-21 april. De som behöver kan komma redan på eftermiddag/kväll 18 april, möjlighet till samkväm med musik tillsammans med de av oss som kommer tidigare. Baren öppen och möjlighet till enkel måltid att köpa.

    Jag vill äta lunch 19 april

    Jag vill äta middag 19 april

    Jag vill äta lunch 20 april

    Jag vill äta middag 20 april

    Jag vill äta lunch 21 april



    Jag godkänner att denna anmälan är bindande.