Den fantasiska och fantasifulla historien om Orlando av Virginia Woolf har premiär den 30 juni i Teaterladan vid Nynäs slott i Sörmland, där föreställningen sedan kommer att spelas 6-30 augusti. Under hösten 2021 blir det turné  i Sörmland. Orlando är en av tre större produktioner under temat makt & kärlek som Scenkonst Sörmland presenterar i år. Vi ställde några frågor till regissören Maria Weisby!

Virginia Woolfs roman Orlando som hon skrev 1928, inspirerad av sin vän och älskarinna Vita Sackville-Wests liv, blev tidigt en klassiker – som ständigt finner nya läsare. Orlandos resa genom århundradena upphäver begrepp som tid och kön och är en av litteraturens mest fascinerande historier.

Den unge adelsmannen Orlando som vill bli poet, bestämmer sig för att aldrig åldras. Han lever genom flera tidsåldrar som en ung man. Han blir älskare åt drottning Elisabeth l och har ett passionerat förhållande med en prinsessa från ryska hovet. När prinsessan återvänder till hemlandet flyr Orlando i sin förtvivlan utomlands. Han slutar tro på kärleken och ylar ut sitt förakt för kvinnorna. Nästa morgon vaknar Orlando upp som just – kvinna. Samma person fast i en kvinnlig kropp. Orlando lever som kvinna de resterande århundradena fram till bokens publicering. Nu ser hon världen och sig själv med helt andra ögon.

Maria Weisby, foto teatern.

Hej Maria! Ni ska spela Orlando av Virginia Woolf som sommarteater vid Nynäs slott. Föreställningen ingår i Scenkonst Sörmlands serie med föreställningar som har temat MAKT & KÄRLEK 2021. Hur passar Orlando in i temat?
I pjäsen, som utgår från Virginia Woolfs roman, fokuserar den amerikanska prisbelönta dramatikern Sarah Ruhl på kärlekshistorierna ur maktperspektiv. På det sättet får vi syn på, genom de århundranden som skildras, kvinnans roll i ett samhälle dominerat av mannen. Vi följer Orlando från pojke till man i en vindlande berättelse, och en morgon vaknar Orlando upp som – kvinna. Instängd i korsett och fråntagen sina rättigheter ser hon nu världen och sitt tidigare jag från en annan vinkel. Insikten om hur olika förutsättningar de olika könen har för sina liv är tyvärr lika aktuell idag. Metoo# är ett tydligt exempel på hur makt fungerar och missbrukas.

Orlando skrevs 1928 och har haft en stor betydelse för litteraturen. Varför är berättelsen aktuell idag?
Virginia Woolf var en viktig representant för modernismen där det övergripande målet var att frigöra sig från normer. Det är i vår tid ytterst aktuellt, särskilt när vi upplever starka motkrafter för den förändringen. Tiden kännetecknades också av formexperiment på en tidigare ouppnådd nivå. Det linjära berättandet övergavs utan framställde istället en fragmentisering av verkligheten. I vår tid när konstarter närmar sig varandra, upplöser gränser och befruktas av varandra så blir även det intressant för en nutida publik.

Vad kan publiken förvänta sig när den bänkar sig i Teaterladan vid Nynäs slott?
– För det första, en liveföreställning. Äntligen! Att få mötet mellan publik, skådespelare och musiker. Det har vi längtat efter! Föreställningen man kommer för att se är en fantasifull historia om kärleken och livet som leker med tids och könsperspektivet. Kostymerna, designade av Sven Dahlberg, är magiska. Väl värda ett besök bara de.

Vid Nynäs slott finns också Teaterladan – där det visas sommarteater, foto Scenkonst Sörmland.

Ni har premiär den 30 juni och tar sedan upp föreställningen igen i augusti. Hur tänker ni angående publikrestriktioner och rekommendationerna från FHM?
– Vi tar självklart FHM’s rekommendationer på största allvar. Vi följer de riktlinjer som finns och följer eventuella uppdateringar noga och handlar efter det. När vi tog beslutet att faktiskt genomföra Orlando i den fantastiska lokal, som Teaterladan vid Nynäs slott är, så var vi också fullt medvetna om att det betyder en väldigt begränsad publik per föreställning. Men att få spela teater och att få möta vår publik igen känns så viktigt och betydelsefullt. Vi ser fram emot att nå ut i länet, med omnejd, igen.

Läs mer här.

Mer info om Nynäs slott och Nynäs naturreservat här.

Medverkande:
Skådespelare: Léonie Vincent, Ingela Schale Berghagen, Måns Clausen, Mats Jäderlund och Anders Jacob. Musiker: Åsa Karlberg.
Dramatisering: Sarah Ruhl (Förlag Nordiska Förlaget) Översättning: Sara Stridsberg (Förlag Colombine Förlag) Dramaturg: Mia Winge Regi: Maria Weisby Musik Ljuddesign, Arrangemang: Jukka Rintamäkki Musikarrangemang, Framtagande av Musik: Åsa Karlberg  Scenografi/Kostym/Ljus: Sven Dahlberg Koreografi: Johanna Lindh Mask: Linda Goncalves Sömnad: Johanna Lovén, Birgitta Lovén

Bilden överst: Foto Gustav Ågerstrand.

 

Boka din plats på Länsteatrarnas dialogmöte 26-27 augusti

Länsteatrarna i Sverige hälsar dig som förtroendevald hjärtligt välkommen till årets dialogmöte i Stockholm. Mötet börjar den 26 augusti kl. 12.00 med en gemensam lunch på Clarion Hotel Amaranten Kungsholmsgatan 31 i Stockholm. Deltagaravgiften för mötet är självkostnadspris: 3 400 kr, och inkluderar logi, kost, och konferensavgift. Mötet slutar senast kl. 13.00 den 27 augusti efter gemensam lunch. Vi gästas av Simon Northon, ordföranden för Fackförbundet Scen och Film samt Veronica Lamppa Lönnbro, enhetschef för konstarter och regional utveckling på Kulturrådet. Läs mer på vår hemsida www.lansteatrarna.se.

Har du förslag på ämnen som du tycker bör tas upp är du välkommen att skicka dessa till verksamhetsledare Michael Johansson på epost: michael.johansson@lansteatrarna.se.



Jag godkänner att denna anmälan är bindande och att avanmälan måste ske senast den 10 augusti, annars debiteras hela anmälningsavgiften.