Dansföreställningen Carmen Recycled, i regi av Maria Magdolna Beky Winnerstam, är en av tre föreställningar på temat Makt och Kärlek som Scenkonst Sörmland producerar 2021. Flamencoartisten Pia ”del Norte” Pohjakallio har koreograferat och medverkar som dansare. Vi kontaktade Pia för att få veta mer om föreställningen och om flamencon i Sverige!

 – Flamencon har en stor plats i Carmen Recycled och det är underbart att en produktion, som faktiskt har blivit av under denna speciella tid, har flamencoinnehåll, säger Pia Pohjakallio.

– Det har vi verkligen Scenkonst Sörmland att tacka för, ett hus med så mycket kompetens och tro på konstens och kulturens nödvändighet!

Scenkonst Sörmland presenterar tre teater-, dans- och musikproduktioner under 2021 med temat Makt & Kärlek. Carmen Recycled, av och med flamencoartisten Pia ”del Norte” Pohjakallio, i regi av Maria Magdolna Beky Winnerstam, är årets dansföreställning som faller under detta tema.

Scenkonst Sörmland, Carmen, foto Gustav Ågerstrand

Carmen Recycled hade digital premiär den 10 februari under kulturkonventet Folk och Kultur. Carmen Recycled är både flamenco och opera och tar sin inspiration lika mycket från Prosper Merimées novell om gatflickan Carmen som från Georges Bizets opera. Det handlar om makt, kärlek och om rätten till sin egen berättelse.

Återvinning (recycling på engelska) handlar om att använda något som är utdömt som oanvändbart, på nya sätt. Det kan vara ett klädesplagg eller det kan vara könsroller. I det här fallet återvinns berättelsen om Carmen. Kvinnoförtryck körs i avfallskvarnen och livet, lusten och friheten återerövras.

På scenen möter vi Pia Pohjakallio, Carina Stenberg. Afra Rubino och Kai Sundquist, skolade i flamencodans, träblåsinstrument, gitarr och sång. De är alla Carmen! För regi och dramaturgi står Maria Magdolna Beky Winnerstam. Pia ”del Norte” Pohjakallio har koreograferat föreställningen och medverkar som dansare. Vi kontaktade Pia för att få veta mer om föreställningen och om flamencon i Sverige!

Pia ”del Norte” Pohjakalli, foto Amanda Lindgren

Hej Pia! Scenkonst Sörmland har Makt & Kärlek som tema 2021. Hur gestaltas temat i din föreställning Carmen Recycled?
– Carmen hör till alla tiders mest spelade operor och har gjorts i hundratals filmatiseringar, en berättelse där både makt och kärlek är centrala teman. I Carmen Recycled vill vi återvinna berättelsen och vända makt till frihet och ”icke-makt”, sjuklig kärlek till kärlek till livet. På scengolvet har vi arbetat med det inkluderande, medmänskliga och pendlar mellan att titta på berättelsen utifrån i ett antal ”loge-scener” och inifrån. Friheten, kärlek, det mänskliga och folkliga, det lekfulla men också det mörka och ångestfyllda gestaltas genom utvald tematik från originalberättelsen och Bizets kompositioner kombinerade med flamencostilar, palos, som bär olika stämnings-  och känsloinnehåll i såväl musiken som dansen.

Du är med i föreställningen och medverkar gör också Carina Stenberg. Afra Rubino, Kai Sundquist – vilka är deras roller?
– ”Vi bär alla Carmens hjärta, har kraft att fortsätta kämpa!” sjunger vi i föreställningen. I Carmen Recycled är vi alla Carmen: ensemblen, även publiken. Något som är unikt med denna drömensemble är just att vi alla är i rörelse. Väldigt spännande att jobba med för alla inblandade! Att Afra Rubino hör till de fåtal flamencogitarrister som spelar stående (och gående) har gett oss otroliga möjligheter, operasångaren Carina Stenberg sjunger originalmelodier ur Bizet på svenska och på många sätt leder oss igenom föreställningen, blåsmusikern Kai Sundquist har t.o.m. insydda fickor i kostymen för att fritt kunna skifta mellan klarinett och flöjt. Just den skulpturala kostymen skapad av Alicia Harris bestående av c:a 20 kg tyg från mina gamla scenkostymer, bär en stor del av det exotiska och överdådiga som kopplas till Carmen – en egen Carmen även den!

Hur har ni inspirerats av Bizets Carmen?
– Hela föreställningen fick sin början med Bizets kompositioner! Carina, Kai och jag framförde 2019 en version av Habaneran där symfoniorkester-arrangemanget kokades ner till klarinett, klassisk sång och dans (med stamp och kastanjetter) i ett öppet scenrum där Kai och Carina hade en lika självklar plats som dansen – hur fint som helst. Musiken är fantastisk, fylld med riktiga ”hit-låtar” och förutom Bizets musik hör Carlos Sauras filmatisering av Carmen till favoriterna som vi inspirerats av. Samtidigt, Merimées original novell och Bizets Carmen bär berättelser som vi inte gärna vill fortsätta berätta. Här har vi fått fantastisk hjälp av regissören Maria Magdolna Beky Winnerstam som lyssnande tagit in det vi vill behålla (musiken, det som förenar: livet, lusten, friheten och perspektiv på döden). I en dramaturgisk ram skapad av Magdi har vi sedan komponerat samman flamencons palos (stilar) som har ”stämningsinnehåll” med lämpliga Bizet-kompositioner ur original librettot.

Scenkonst Sörmland, Carmen, foto Gustav Ågerstrand

Föreställningen består av flamencodans, musik och sång. Du är ett känt namn inom flamencon i Sverige och du har bland annat drivit flamencoklubb i Stockholm. Hur skulle du säga att det står till med flamencon i Sverige idag?
Flamencon har en stor plats i Carmen Recycled och det är underbart att en produktion som faktiskt har blivit av under denna speciella tid har flamencoinnehåll. Det har vi verkligen Scenkonst Sörmland att tacka för, ett hus med så mycket kompetens och tro på konstens och kulturens nödvändighet!

– Flamencoklubben FlamencoFredag som jag driver sedan 2015 har däremot legat i pandemi-ide sedan november, men vi har storslagna planer för sommaren! Under förra året kunde vi genomföra 4 (av 8-10) program och en hel del digital innehåll som kommer att utökas nu under våren.

– Det finns fantastiska flamencoskolade artister, musiker och dansare, i Sverige som drabbats på olika sätt av pandemin. Tyvärr finns det dom som varit tvungna att sadla om, men också de som fått en rejäl kreativitetsboost och producerat mycket nytt. jag upplever att scenerna i landet har öppnat upp mer för flamenco under de senaste åren och jag gläds mycket åt att ha kunnat se flamenco i t.ex. Dansnät Sveriges programmering. Vad framtiden för med sig ska bli spännande att uppleva, jag vill vara optimistisk och tänker fortsätta arbeta för flamencons självklara fortsatta plats i alla möjliga scenrum i Sverige.

Ni deltog med en filmad inspelning på Folk och Kultur i februari. Satsar ni på live premiär nu? Om restriktionerna inte lättar – kommer vi kunna se föreställningen digitalt?
Självklart! Vi längtar så efter att få möta en publik, men premiärdatumet har flyttats ett antal gånger. Från början har också tillgängligheten av livekultur varit en av ledstjärnorna i skapandet av föreställningen; vi har ett portabelt flamencogolv och ska kunna ha med oss all teknik som behövs dit vi åker skulle det behövas. Nu finns det en fin filmatisering av föreställningen som absolut kan komma att erbjudas som ett alternativ, men både vi i ensemblen och de som kunnat titta in på repetitionerna är rörande överens om att det här är en glädjespridare till föreställning som ska upplevas live!

Föreställningen planeras att framföras i april och maj 2021.

Läs mer på Scenkonst Sörmlands hemsida här.

Boka din plats på Länsteatrarnas höstmöte 2021

Länsteatrarna och Byteatern Kalmar Länsteater bjuder in till höstmöte den 10-12 november 2021. Temat är Barn och ungas rätt till scenkonst. Utöver det kommer vi ta upp aktuella frågor kring länsteatrarnas situation för att tillsammans lära oss och utvecklas som förening samt enskilda individer i våra respektive teatrar. Det kommer att hållas medlemsmöte där vi beslutar om kommande års verksamhet och budget och självklart blir det också tid för enskilda samt gemensamma överläggningar. Som vanligt kommer vi få ta del av fantastisk scenkonst.
Varmt välkommen!


Jag vill äta middag 10 november

Jag vill äta lunch 11 november

Jag vill äta middag 11 november

Jag vill äta lunch 12 november



Jag godkänner att denna anmälan är bindande.