Arawelo var en somalisk drottning som sägs ha regerat för tvåtusen år sedan. Enligt sägnen var hon en kvinna som tog makten och blev maktfullkomlig. Minnet av henne har förts vidare genom muntliga berättelser, poesi och musik. Än idag kastar män stenar på hennes grav och kvinnor lägger blommor. Vem var drottning Arawelo? Varför var hon så arg? Vad skulle hon förändrat om hon regerat idag?

När Dalateatern undersöker möjligheterna att starta en Medborgarscen bjuder de in regissören, dramatikern och koreografen Rebecca Örtman att leda ett uppsökande arbete under våren tillsammans med teaterns dramapedagog Malin Byman. Arbetet är tänkt att resultera i ett pilotprojekt som på sikt ska bli en föreställning om den afrikanska drottningen Arawelo. På detta sätt kan Dalateatern undersöka formerna för Medborgarscen och Rebecca Örtman får möjlighet att undersöka och fördjupa sin föreställningsidé.

Medborgarscen är en dokumentär scen där medborgarna får ta plats på scenen som sig själva och med sina berättelser, tillsammans med teaterns professionella kulturutövare. Syftet är att nå personer och historier som speglar det lokala samhället, öka deltagandet i kulturlivet och sänka trösklarna in till teaterhuset. Konceptet kommer från början från Tyskland. Sveriges första fasta Medborgarscen finns på Regionteatern Blekinge Kronoberg i Växjö.

Resultatet av vårens arbete presenteras senare i vår på Dalateaterns scen i Borlänge. Vi kontaktade Rebecca Örtman för att få veta mer.

Rebecca Örtman, regissör, dramatiker och koreograf. Foto Dramaqueen.

Hej Rebecca Örtman! Du och Dalateatern planerar en föreställning som heter Arawelo och som handlar om en somaliska regent. Vem är det?
-Arawelo är en somalisk drottning som sägs ha regerat för tvåtusen år sedan. Hon skapar ett matriarkat styrt av endast kvinnor som både jagar och krigar. I hennes rike får kastrerade män utföra de traditionellt kvinnliga sysslorna som att laga mat och att städa. Arawelo förändrar samhällets normer men blir med tiden maktfullkomlig och grym. Till slut störtas hon från tronen av sin egen dotter som förälskat sig i en man.

-Den muntliga berättartraditionen gör att historien om Arawelo skiftar med olika tyngdpunkter och varierande slut. Men det genomgripande temat om henne berör frågor om makt, motstånd och aktion.

Varför har ni valt att föreställningen ska handla om en drottning som sägs ha regerat för tvåtusen år sedan?
-Arawelo är högst levande historia för den somaliska diasporan. De senaste åren har hon fått ett uppsving genom artister som t.ex. Cherrie och unga kvinnor använder hennes namn som en förebild och symbol för egenmakt och förändring.

-Vi har behov av berättelser som utmanar våra föreställningar om det normativa. Att synliggöra maktstrukturer har världsdramatiken alltid intresserat sig för. Pjäser som behandlar kvinnlig vrede, aktion och motstånd är t.ex. Medea av Euripides, Lysistrate av Aristofanes och Antigone av Sofokles

Vilka riktar sig föreställningen till?
-Genom den lokala communityn, konstnärer och författare kommer berättelsen att lyftas fram för en bred publik. Men vi värnar extra om den publik som kommer att rösta för första gången under 2022.

Dalateatern arbetar uppsökande under våren 2022.  Kan ni berätta lite om arbetet som ni kommer att göra?
-Under våren träffar vi olika grupper och enskilda personer som kan berätta om Arawelo och om vilken betydelse hon har i deras liv.

-I slutet av april kommer vi att redovisa insamlingen tillsamman med de som varit involverade. Medborgare kommer själva att framträda och ge sin bild av Arawelo. Vi hoppas att många svarar på frågan: Vad skulle Arawelo ändrat på om hon regerat i dag?

—–

Redan nu kan den som vill kontakta Dalateatern via hemsidan för att svara på frågorna: Vad gör dig arg? Vad är makt för dig? Hur skapar vi förändring? Läs mer här.

Lyssna gärna på radioinslaget om projektet på P4 Dalarna: Myt om somalisk drottning blir teater i Dalarna.

 

 

Boka din plats på Länsteatrarnas höstmöte 2023

Inbjudan till Länsteatrarnas höstmöte 2023

Länsteatrarna i Sverige och Regionteater Väst hälsar dig hjärtligt välkommen till årets höstmöte i Borås. Mötet börjar den 15 november kl. 11.30 med en gemensam lunch. Mötet slutar senast kl. 13.00 den 17 november efter gemensam lunch. Deltagaravgiften för mötet är självkostnadspris: 1650kr, och inkluderar måltider och konferensavgift. Boende bokar ni själva och deltagaravgiften faktureras i efterhand.

Plats: Regionteater Väst i Borås, Söderbrogatan 2

Hotell: I första hand rekommenderar vi att ni bokar rum på Quality Hotel Grand Borås eller Comfort Hotell Jazz i Borås. Pris från 937 kr/natt för enkelrum. Hotellbokning görs av deltagarna själva med bokningskoden ”Teater 2023” via mail till Q.Grand.Boras@choice.se. OBS! Sista dag för att boka hotell till avtalat pris är den 15 oktober.

Temat för mötet är ”Scenkonstens omätbara värde”. Under det temat kommer vi bland annat diskutera scenkonst för barn och unga, ha en paneldebatt om danskonsten på länsteatrarna samt få lyssna på en inspirationsföreläsare. Utöver samtal om scenkonsten diskuterar vi som alltid aktuella frågor som rör länsteatrarnas situation för att tillsammans lära oss och utvecklas som förening och enskilda individer i våra respektive teatrar. Som vanligt kommer vi också att få ta del av scenkonst.

Under medlemsmötet (17 november kl. 9.00-10.00) beslutar vi om det kommande årets verksamhet och budget. Det kommer också att avsättas tid för enskilda samt gemensamma överläggningar.

Har du förslag på ämnen som du tycker bör tas upp är du välkommen att skicka dessa till verksamhetsledare Ylva Nordin på mailadress: ylva.nordin@lansteatrarna.se

Sista dagen att anmäla sig är den 15 oktober.
Observera att anmälan är bindande.

Varmt välkommen!


    Jag vill äta middag 15 november

    Jag vill äta lunch 16 november

    Jag vill äta middag 16 november

    Jag vill äta lunch 17 november



    Jag godkänner att denna anmälan är bindande.