Robert Uitto, ordförande i Länsteatrarna i Sverige, kommenterar regeringens beslut att idag, den 8 oktober, skjuta på beskedet om lättnader gällande publikrestriktionerna:

”Idag meddelade regeringen att man inte fattar något nytt beslut gällande lättnader för publika tillställningar. Detta på grund av det fortsatt svåra smittläget i landet. Beslutet skjuts på framtiden. Konsekvensen blir att Sveriges länsteatrar får vänta ytterligare med att spela för fler än 50 personer i publiken. Förblir läget detsamma en länge period kommer vi vara beroende av ytterligare stödåtgärder, något som kulturminister Amanda Lind inte verkade helt främmande för.

Läget fortsätter att vara svårtolkat. Återigen ser vi människor resa i kollektivtrafiken, besöka köpcentrum och restauranger oaktat antal. Aktörerna på scenkonstsområdet i landet är beredda att ta ansvar för att hålla avstånd vid föreställningar. Med en sittande publik är kontrollen och därmed säkerhet betydligt större.  Jag tänker också på alla de frilansande kulturarbetare som nu riskerar fortsatt arbetslöshet, när våra länsteatrar inte fullt ut kan genomföra föreställningar.

Den rådande situationen kan leda till kompetensbrist då scenografer, tekniker och andra arbetsgrupper knutna till teatrarna kanske blir tvungna att lägga ned sina egna företag och söka andra jobb. Det kan bli stora konsekvenser när vi väl kan komma igång med verksamheten fullt ut igen.  Vi människor behöver kultur. Det handlar inte enbart om kulturens egenvärde, utan i förlängningen är det en folkhälsofråga.”

Robert Uitto
Ordförande, Länsteatrarna i Sverige
robert.uitto@regionjh.se
070–9627364

Boka din plats på Länsteatrarnas dialogmöte 26-27 augusti

Länsteatrarna i Sverige hälsar dig som förtroendevald hjärtligt välkommen till årets dialogmöte i Stockholm. Mötet börjar den 26 augusti kl. 12.00 med en gemensam lunch på Clarion Hotel Amaranten Kungsholmsgatan 31 i Stockholm. Deltagaravgiften för mötet är självkostnadspris: 3 400 kr, och inkluderar logi, kost, och konferensavgift. Mötet slutar senast kl. 13.00 den 27 augusti efter gemensam lunch. Vi gästas av Simon Northon, ordföranden för Fackförbundet Scen och Film samt Veronica Lamppa Lönnbro, enhetschef för konstarter och regional utveckling på Kulturrådet. Läs mer på vår hemsida www.lansteatrarna.se.

Har du förslag på ämnen som du tycker bör tas upp är du välkommen att skicka dessa till verksamhetsledare Michael Johansson på epost: michael.johansson@lansteatrarna.se.

Jag godkänner att denna anmälan är bindande och att avanmälan måste ske senast den 10 augusti, annars debiteras hela anmälningsavgiften.