Högerextrema planerar ett attentat i Borlänge och den fjortonåriga Anton tänker livesända alltihop på Instagram. Det är handlingen i BRUS som spelas för högstadiet och gymnasiet i Borlänge i höst efter ett manus och i regi av Astrid Menasanch Tobieson.

BRUS är den tredje och avslutande produktionen i utvecklingsprojektet Stad & land, i Dalarna & världen- projekt 2019–2022. Projektet undersöker begreppen klass, mellanförskap och nationalism – och relationen mellan dem. ”Stad och land” är projektets övergripande tema och Borlänge dess utgångspunkt. Projektet genomförs av Dalateatern med stöd av Region Dalarna och Kulturrådet och i samarbete med Högskolan Dalarna.

BRUS utspelar sig delvis på Instagram och handlar om Anton som går i åttan och ska vara med i ett stort politiskt partis kampanj ”Det bortglömda Sverige”, där Sveriges “underdogs” ska få ta över partiets Instagram för en dag. Anton går i 8:an och letar efter sitt sammanhang. Hans mamma har precis fått sparken från pappersbruket som ska läggas ner och han själv måste byta klass i skolan. Där träffar han Marcus. De hänger på McDonalds och smider planer med Marcus äldre kusin. Med dem får Anton en möjlighet att betyda något för någon och påverka världen. Han ska utföra ett uppdrag. Och han ska göra det i livesändning.

Dalateatern, BRUS, foto Sören Vilks.

Vi ville veta mer och kontaktade regissören och manusförfattaren Astrid Menasanch Tobieson, Malin Byman, dramapedagog och Patrik Pettersson, projektledare.

Astrid Menasanch Tobieson, foto pressbild.

Hej Astrid! Utvecklingsprojektet Stad & land, i Dalarna & världen startade 2019 med ambitionen att undersöka klass, mellanförskap och nationalism. Pjäsen BRUS stämmer in på alla dessa kriterier, inte sant? Kan du berätta lite vad kommer vi få se på scen?
– Inför arbetet med BRUS valde jag att fokusera på klass och nationalism som ämnen. Det har mynnat ut i en berättelse om Anton, 14 år, som söker revansch på världen. Vår tid är en tid av ständiga intryck. Lika mycket som vi lever i verkligheten lever vi med ett virtuellt flöde av information, impulser, bilder och frågor om vad vi tänker, identifierar oss med och vill köpa. Sociala medier har förändrat vår blick på världen såväl som på vardagen, algoritmerna har polariserat våra länder och satt demokratier på spel. I samband med det svenska valet verkade vi uppfyllda av begreppen kriminalitet, brott, straff, trygghet och nation. När människor tar avstamp i just dessa frågor och radikaliseras leder det till högerextrema terrorhandlingar enligt Nationellt Centrum för Terrorhotbedömning. I Dalarnas skolval blev Sverigedemokraterna med stor marginal det största partiet och bland förstagångsväljarna fördubblade de i princip sina sympatier. BRUS är ett försök att tränga in i, gestalta och förstå den tid av rädsla, misstänksamhet och hat, vi lever i.

Varför är BRUS en viktig produktion? 
– Det fina med ett utvecklingsprojekt är att man ges chansen att faktiskt utforska något på riktigt. Beställningen från början gick inte ut på att prestera utan på att utmana sig själv, andra och teatern som institution. Det är ett fantastiskt generöst ingångssätt för att våga sätta upp något som man inte på förhand hade kunnat tänka ut själv. Så BRUS är viktig för att den föddes ur en genuint kreativ impuls och förtroende från Dalateatern. 

– För publiken så är BRUS ett försök från mig att försöka se bjälken i det egna ögat istället för att fokusera så mycket på grandet i andras ögon.  Sen har jag också under tre års tid besökt Borlänge och träffat människor som lever och verkar där – skolklasser, ungdomsgrupper, polisen, med flera. En av frågorna jag ställde i dessa möten var ”Vilken kommer vara den största konflikten i Borlänge år 2022?” Svaret jag fick från en grupp högstadieelever blev själva grundförutsättningen för BRUS.

Malin Byman. Foto: Per Eriksson.

Hej Malin! BRUS spelas för högstadiet/gymnasiet i Borlänge hösten 2022. Har ni haft hjälp av eleverna i förarbetet? Hur har researchen gått till?
– Astrid fick kontakt med Forssaklackskolan i Borlänge redan för tre år sedan, när hon träffade en klass för att undersöka vissa frågeställningar. Hon har även träffat områdespolis i Borlänge. Vi två har sedan tillsammans haft träffar med ungdomsgruppen, som på olika sätt varit involverade i projektet Stad & land, i Dalarna & världen. De har fått skrivuppgifter, Astrid har intervjuat dem och vi har arbetat med dem på golvet.

– Under repetitionsperioden har vi haft en referensklass åk 9 på Forssaklackskolan. Vi har läst manus med dem, visat scener och ställt frågor utifrån scenerna, men också frågor om utstyrslar, uttryck samt testat föreställningens form med dem. Ensemblen fick också en guidad tur i Borlänge av några ur referensklassen. Eleverna fick visa sina bästa och sina sämsta platser; var man hänger, var man äter, och en av våra skådespelare fick åka med på en tur i en elevs epa. Ensemblen träffade också den polis som Astrid hade kontakt med och vi hade ett möte med Helena Hermansson, som är tolerenspedagog och driver Tolerensprojektet i Borlänge.

Patrik Pettersson. Foto: Per Eriksson.

Hej Patrik! BRUS är den tredje och avslutande produktionen i projektet Stad och land – i Dalarna och världen 2019–2022. Vad har ni fått för reaktioner och hur vill ni gå vidare nu?
– En viktig parameter i Stad & land, i Dalarna & världen- projekt har varit att lära. Att utmana oss i nya kontexter, möta nya konstnärer och deras berättelser, processer och former.

– Konferensen den 17 november är en del i slutfasen av projektet. En möjlighet att reflektera konstnärligt kring begreppen och kontexten Stad & land, samt att samtala om möjligheter och hinder i ett utvecklingsprojekt , mötet mellan institutionen och frilansande konstnärer i ett projekt som sträcker sig under 3 år.

Stad & land, i Dalarna & världen- projekt kommer avslutas under våren 2023, då forskarna är klar med sin andra rapport. Dalateatern kommer då arrangera ett seminarium tillsammans med högskolan Dalarna. Under hösten ´22 och våren ´23 kommer utvärderingar hållas internt med Dalateaterns personal, samt med det konstnärliga teamet. Utvärderingar samt forskarnas rapport kommer ligga till grund för framtida hantering av projekt och satsningar framåt.

Dalateatern, BRUS, foto Sören Vilks.

Lyssna gärna på ett inslag i P4 Dalarna här: Ny ungdomsföreställning utspelar sig på sociala medier

BRUS spelas för högstadiet/gymnasiet i Borlänge under hösten 2022. Det blir även ett fåtal offentliga föreställningar på Black box i Borlänge den 2, 3, 16 och 17 november.

Se alla medverkande här.

Läs mer och boka här.

Bilden överst. Foto Per Kristiansen.

Boka din plats på Länsteatrarnas höstmöte 2022

Länsteatrarna i Sverige och Västanå Teater bjuder in till höstmöte 7-9 december 2022. Vi är inbjudna till Västanå Teater i Sunne för att uppleva Västanå Jul. Utöver fantastiska samtal om scenkonsten så diskuterar vi aktuella frågor som rör länsteatrarnas situation för att tillsammans lära oss och utvecklas som förening och enskilda individer i våra respektive teatrar. Under medlemsmötet beslutar vi om kommande årets verksamhet och budget. Självklart blir det också tid för enskilda samt gemensamma överläggningar. Som vanligt kommer vi få ta del av fantastisk scenkonst. Välkommen till Västanå Teater, Berättarladan 1 i Sunne! Anmäl dig senast 7 november.


    Jag vill äta middag 7 december

    Jag vill äta lunch 8 december

    Jag vill äta middag 8 december

    Jag vill äta lunch 9 december

    Jag vill bli hämtad med buss till och från Sunne.

    Jag tar mig till Västanå Teater på egen hand.



    Jag godkänner att denna anmälan är bindande.