Laura Fitinghoffs klassiker om barnen som gav sig av över Frostmofjället mitt i bitande vinter tillsammans med geten Gullspira är älskad av generationer. Teater Västernorrland kallar Barnen från Frostmofjället för sin ”alldeles egna norrländska roadmovie”. En saga om flykt och hopp som alla kan leva sig in i. Nu har geten fått en betydligt större roll och musiken är nykomponerad. Föreställningen visas på Folk och Kultur torsdag 8 februari kl 10 och kl 18. Vi ställde några frågor till Lena Engqvist Forslund, teaterchef på Teater Västernorrland.

Barnen från Frostmofjället handlar om vårt ursprung, om att tvingas lämna sitt hem – kan man dra paralleller till idag?
Ja, absolut! Berättelsen är en påminnelse om att det inte är så länge sedan barn och vuxna tvingades lämna sina hem även i Sverige, precis som det sker på många ställen världen över idag. En syskonskara på fem ger sig iväg med geter Gullspira ut i det stora okända, rakt in i äventyret. Vår saga berättar också att man växer genom att anta utmaningar och att även det lilla barnet kan klara av mycket om man håller samman och hjälper varandra i en tuff värld.

Barnen från Frostmofjället, Teater Västernorrland, foto Lia Jacobi

Barnen från Frostmofjället är ju en klassisk barnbok av Laura Fitinghoff, skriven 1907 – hur noga följer ni originalet?
Mats Kjellbye har skrivit en jättefin pjäs baserad på den klassiska boken. Han ochregissören Dennis Sandin har satt sin egen prägel på historien, de förvaltar bokens teman och presenterar dem på ett sätt som både barn och vuxna kan ta till sig idag. Ett exempel på hur manus skiljer sig från boken är att vår föreställning handlar om fem syskon istället för bokens sju. Mats har gjort en spännande roadmovie med mycket musik, värme och humor.

Geten Gullspira har fått en större roll i er uppsättning eller hur?
Det stämmer, det är Gullspira som är berättaren i vår uppsättning, den som hela tiden för berättelsen framåt. Hon är en stolt och lite fåfäng karaktär som bjuder på många skratt, men som samtidigt alltid har barnens bästa för ögonen.

Regissören Dennis Sandin säger i en intervju att Barnen från Frostmofjället en humoristisk föreställning – hur menar han då?
Historien i sig är både sorglig och tragisk, såklart. Men i Dennis Sandins regi finns också gott om lustiga karaktärer och situationer, skratt och lek.

Ni har haft ”barnauktion” i teaterns foajé – hur gick det till och har ni fått några reaktioner på det?
Föreställningen börjar i foajén där en polis och en kommuntjänsteman auktionerar ut barn från publiken till den som tar minst ersättning från kommunen för att ta hand om dem. Det görs på ett humoristiskt sätt och är ett uppskattat inslag där publiken blir en del av föreställningen och för förståelse för barnen i föreställningens situation.

Barnen från Frostmofjället, Teater Västernorrland, foto Lia Jacobi

Er uppsättning innehåller nykomponerad musik inspelad av Nordiska Kammarorkestern. Kan ni berätta lite mer om det, är det nyskrivna sånger som framförs?
Precis, vi har fantastisk nykomponerad musik av Anders Ortman. Delvis är den förinspelad av Nordiska Kammarorkestern men framförs även live på scenen av skådespelarna.

Boken innehåller mycket religion och moralpredikningar, t ex mot missbruket av alkohol. Hur har ni behandlat det?
Det finns till viss del med även i vår föreställning men vi ger inga pekpinnar åt något håll.

Geten Gullspira, Teater Västernorrland, foto Lia Jacobi

Regi: Dennis Sandin  Scenografi och kostym: Stine Martinsen  Mask: Marie-Louise Hellberg  Ljusdesign: Max Mitle  Musik och ljuddesign: Anders Ortman  Inspelad musik: Nordiska Kammarorkestern, dirigent Eva Lauenstein  Dramaturg: Therese Söderberg  Medverkande: Mira Andersson, Åke Arvidsson, Kristoffer Berglund, Gisela Nilsson, Alva Pettersson, Natalie Sundelin, Helena Svartling, Victor Wigardt

Läs mer

 

Boka din plats på Länsteatrarnas höstmöte 2023

Inbjudan till Länsteatrarnas höstmöte 2023

Länsteatrarna i Sverige och Regionteater Väst hälsar dig hjärtligt välkommen till årets höstmöte i Borås. Mötet börjar den 15 november kl. 11.30 med en gemensam lunch. Mötet slutar senast kl. 13.00 den 17 november efter gemensam lunch. Deltagaravgiften för mötet är självkostnadspris: 1650kr, och inkluderar måltider och konferensavgift. Boende bokar ni själva och deltagaravgiften faktureras i efterhand.

Plats: Regionteater Väst i Borås, Söderbrogatan 2

Hotell: I första hand rekommenderar vi att ni bokar rum på Quality Hotel Grand Borås eller Comfort Hotell Jazz i Borås. Pris från 937 kr/natt för enkelrum. Hotellbokning görs av deltagarna själva med bokningskoden ”Teater 2023” via mail till Q.Grand.Boras@choice.se. OBS! Sista dag för att boka hotell till avtalat pris är den 15 oktober.

Temat för mötet är ”Scenkonstens omätbara värde”. Under det temat kommer vi bland annat diskutera scenkonst för barn och unga, ha en paneldebatt om danskonsten på länsteatrarna samt få lyssna på en inspirationsföreläsare. Utöver samtal om scenkonsten diskuterar vi som alltid aktuella frågor som rör länsteatrarnas situation för att tillsammans lära oss och utvecklas som förening och enskilda individer i våra respektive teatrar. Som vanligt kommer vi också att få ta del av scenkonst.

Under medlemsmötet (17 november kl. 9.00-10.00) beslutar vi om det kommande årets verksamhet och budget. Det kommer också att avsättas tid för enskilda samt gemensamma överläggningar.

Har du förslag på ämnen som du tycker bör tas upp är du välkommen att skicka dessa till verksamhetsledare Ylva Nordin på mailadress: ylva.nordin@lansteatrarna.se

Sista dagen att anmäla sig är den 15 oktober.
Observera att anmälan är bindande.

Varmt välkommen!


    Jag vill äta middag 15 november

    Jag vill äta lunch 16 november

    Jag vill äta middag 16 november

    Jag vill äta lunch 17 november



    Jag godkänner att denna anmälan är bindande.