Uttalande från Länsteatrarna i Sveriges vårmöte 2019:
#tystnadtagning ger oss fortsatt kraft att driva förändringsarbetet vidare!

Länsteatrarna i Sverige har på sitt vårmöte på Oktoberteatern den 29 mars 2019 gjort ett gemensamt uttalande:

Ett år efter #tystnadtagning och de upprop som följde därefter står det klart att diskussionerna och arbetet måste fortsätta med förnyad kraft. Arbetet för att förändra systematiskt nedärvda maktstrukturer måste vara en självklar del av de konstnärliga institutionerna – och i de konstnärliga processerna.

Men ett fortsatt förändringsarbete kräver också självrannsakan. Som länsteatrar, 21 konstnärliga institutioner över hela landet, behöver vi hela tiden ifrågasätta vår självbild och de synliga och osynliga normer som råder på våra arbetsplatser. Ett arbete där vi aldrig blir färdiga.

Vi behöver förtydliga roller och strukturer på våra arbetsplatser. Vi behöver jobba vidare med hur policydokument och handling  ska stärka varandra. Vi behöver fortsätta diskutera hur komplexiteten i våra organisatoriska strukturer, med allt från olika anställningsformer till ekonomiska utmaningar med tuffa prioriteringar, inte skall sammankopplas med modet att yttra sig.

Att skapa konst är att försöka spegla varje aspekt det är av att att vara människa. För att lyckas med det måste vi vara trygga arbetsplatser där en mångfald av röster ges plats.

Vi är inte klara, vi kommer att göra misstag, men vi kommer aldrig gå tillbaka till den tystnad som en gång rådde. Länsteatrarna kommer fortsätta förändringsarbetet för ett vitalt, jämlikt och rikt scenkonstliv i hela Sverige.

Länsteatrarna i Sverige, Södertälje, 29 mars 2019:

Byteatern Kalmar Länsteater
Västmanlands Teater
Örebro Länsteater
Östgötateatern/ung scen/öst

Bilden ovan: Länsteatrarnas vårmöte hålls på Oktoberteatern i Södertälje som våren 2019 spelar Invasion! om drömmar och längtan i jakten på identitet. Med Kimiya Faghih, Dennis Önder, Simon Mezher, Mariam Namow. Foto Jonas Holmberg (även regi).