De kommer från olika bakgrunder men möts i en gemensam vision för scenkonsten. Uppdraget är bl.a. att utveckla Östgötateaterns konstnärliga verksamhet och att göra scenkonst som berör och sticker ut. Vi bad Östgötateaterns nya ledning – teaterchef Nils Poletti och produktionschef/biträdande teaterchef Fanny Twardomanski – att presentera sig själva.

Så här skriver Nils:

Jag är ny teaterchef för Östgötateatern, och heter Nils Samuel Octavio Poletti San Martin Marklund.

Nils heter jag efter min morfars far som gick under namnet storNils då han brottat ner en björn i Bjurträsk, Västerbotten. Hans son, min morfar rallaren som var med och byggde inlandsbanan (Sveriges ryggrad) hette Nils Ferdinand men kallades lillNils, vilket kanske gör mig till miniNils?

Samuel är mitt judiska mellannamn. Octavio, eller Ottaviano Poletti hette min farfar som flydde under andra världskriget till Peru där han träffade min farmor som hette San Martin i efternamn.

Marklund heter jag inte i mitt pass men det är min mammas efternamn, och eftersom min mor är mig en förebild lägger jag gärna till det.

Den som saknar en anekdot i detta namneri är min mormor Göta Pettersson, som levde ett ganska oansenligt liv, men under en period var hon bästis med Delsbostintan(!) och var på riksturné med denne, och hemma i min lägenhet i Skärholmen har jag en stor porslinsblomma som från början är en stickling från den porslinsblomma som min mormor fick i gåva av denna kanske glömda svenska superkändis.

Så här har ni mig, ett exempel på svensk integration, som nu är så på ”tapeten” inför detta motbjudande val vi står mitt i.

Jag är född i Stockholm, uppvuxen Tyresö, Krusboda som ett av fyra syskon. Min mamma jobbade natt som sjuksköterska under min uppväxt och efter mina föräldrars skilsmässa, och trots att min mamma kämpade på som gudinnan Gefjon, så växte jag upp i ett fattigt hem. Vilket jag varken är stolt eller skäms över men som är en del av mig, såsom att vara kreolperson* född och uppväxt i albagratin**.

Klass och rasism sitter som Hugin och Mumin på mina axlar och vare sig jag vill eller ej finns de ämnena i allt jag företar mig.

Östgötateatern samarbetar med Cirkus Cirkör, i september var det världspremiär för Epifónima, foto Klara G.

Jag valde teatern redan på mellanstadiet under skolproduktionen Älgarna demonstrerar då jag spelade första älg med replik. Sedan följde teater som tillval på högstadiet, dans och teaterprogrammet på gymnasiet och sedan – efter mycket om och men – Teaterhögskolan i Stockholm (som nu bytt namn så många gånger att jag inte vågar gissa längre vad den heter). Jag är utbildad skådespelare men pågrund av mitt ihärdiga regissörsförakt började jag regissera istället och ser det nog nu mer som min huvudriktning, även om jag fortfarande spelar ibland.

Jag kommer senast från Turteatern,som var mitt första jobb efter teaterhögskolan och där jag varit konstnärlig ledare i tio år, med korta avbrott då jag gästat Malmö Opera och Kulturhuset Stadsteatern men främst Dramaten.

Turteatern har varit mitt laboratorium där jag sökt och funnit, gått vilse och uppfunnit och som med lust och mod har gjort mig till den teatermakare jag är.

Min förhoppning är att Östgötateatern ska bli en teater som, roar, experimenterar, utmanar och tar täten som en av de vassaste och intressantaste institutionerna i landet. Vi vill överraska, utmana, underhålla, provocera, chocka och förföra.”

Nils Poletti
Teaterchef Östgötateatern

*Kreolbegreppet omfattar språk, musik och generella blandningar av kulturer som resulterar i nya kulturella uttryck eller kontaktytor. Kreol brukar förklaras som den franska och afrikanska blandkultur som uppstod i New Orleans redan under 1700-talet. Jag syftar till ett tillhörighetsbegrepp för att beskriva min identitet och mitt mellanförskap. Eftersom jag varken känner mig som svensk eller peruan eller italienare, väljer jag att beskriva mig som kreolperson.

**Två ihopslagna ord inspirerade av Amanj Aziz: Alba, den feminina formen av latinets albus, ”vit” och det svenska efterledet -krati betyder form av regering eller styre. Ordet härrör sig från grekiskans kratein, ”styra, härska”.

Inget kalas utan knas är en cirkusturné i Östgötateaterns regi i aug och sept 2018, foto Peter Holgersson.

Så här skriver Fanny:

”I november förra året packade jag ner mitt hem i Stockholm och flyttade till Norrköping för att axla tjänsten som produktionschef och biträdande teaterchef för Östgötateatern – en del av Scenkonst Öst.

Jag är född och uppvuxen på svenska i Finland – mellan den idylliska småstaden och huvudstaden Helsingfors. I sökandet efter min plats i kulturbranschen har jag hunnit jobba både som skådespelare och programledare innan jag hittade producentyrket och utbildade mig till scenkonstproducent.

Jag kom till Stockholm för att arbeta första gången år 2007 i samband med studier och mötte då den samtida cirkusen och Subtopia i Alby som min första kontakt med kulturlivet. Några år senare valde jag att för andra gången utbilda mig till scenkostproducent – den här gången på Dramatiska Institutet (StDH) och stannade kvar i Sverige – det gick inte att slita sig. MDT, Dramaten och Turteatern blev mina första arbetsplatser och den sistnämnda kom att bli grogrunden och laboratoriet där jag formade min syn på hur vi bygger verksamheter som bär scenkonsten framåt – inte bara med det som spelas utan rent organisatoriskt och politiskt.

Efter Turteatern och med insikten att jag hade flyttat till Sverige för att stanna (det tog mig sju år att inse) valde jag att ägna mig åt institutionsteatern som modell och arbetade med småscenerna på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. När jag hade producerat 52 premiärer på två år kände jag mig redo att ta mig vidare.

Det är ren lyx att möta mina nya medarbetare och att vara återförenad med Nils Poletti som chefskollega. Tillsammans ska vi roa, överraska, utmana, underhålla, provocera, chocka och förföra vår publik. Vår verksamhet rymmer hela spektrat från kammarspelet på turné i regionen till de stora musikalproduktionerna, vilket ger oss utrymmet att experimentera, utmana och ta täten som en av de vassaste och intressantaste institutionerna i landet.”

Fanny Twardomanski
Produktionschef och bitr. teaterchef Östgötateatern

Östgötateatern sätter upp I väntan på Godot hösten 2018, foto Micke Sandstrom

Östgötateatern

Bilden överst: foto Peter Holgersson 

 

Boka din plats på Länsteatrarnas höstmöte 2022

Länsteatrarna i Sverige och Västanå Teater bjuder in till höstmöte 7-9 december 2022. Vi är inbjudna till Västanå Teater i Sunne för att uppleva Västanå Jul. Utöver fantastiska samtal om scenkonsten så diskuterar vi aktuella frågor som rör länsteatrarnas situation för att tillsammans lära oss och utvecklas som förening och enskilda individer i våra respektive teatrar. Under medlemsmötet beslutar vi om kommande årets verksamhet och budget. Självklart blir det också tid för enskilda samt gemensamma överläggningar. Som vanligt kommer vi få ta del av fantastisk scenkonst. Välkommen till Västanå Teater, Berättarladan 1 i Sunne! Anmäl dig senast 7 november.


    Jag vill äta middag 7 december

    Jag vill äta lunch 8 december

    Jag vill äta middag 8 december

    Jag vill äta lunch 9 december

    Jag vill bli hämtad med buss till och från Sunne.

    Jag tar mig till Västanå Teater på egen hand.



    Jag godkänner att denna anmälan är bindande.