Den 4 februari var det premiär på Scenkonst Sörmland i Eskilstuna för koreografen och dansaren Virpi Pahkinens senaste verk Vindvaka / Suddi / Uveavanto, ett samarbete mellan koreografen, Giron Sámi Teáhter och Scenkonst Sörmland. Föreställningen visas närmast i Strängnäs den 10 februari, i Katrineholm den 11 februari och i Nyköping den 17 februari. I september blir det turné i de norra delarna av landet, eventuellt också i norra Norge och Finland.

Virpi Pahkinen har skapat Vindvaka / Suddi / Uveavanto tillsammans med tre dansare på ett samiskt tema i samverkan med olika samiska konstnärer. Flerfaldigt belönade Virpi Pahkinen är en av Nordens ledande koreografer och solodansare, och har verkat vid dansscener i närmare ett femtiotal länder. Hennes koreografiska språk präglas av såväl det arkaiska och mytologiska som av science fiction.

Under det digitala kulturkonventet Folk och Kultur samtalar Giron Sámi Teáhters chef Åsa Simma med Virpi Pahkinen om att skapa ett verk utifrån en samisk kontext onsdagen den 9 februari klockan 14.55. Senare samma dag, klockan 15.40, visas en inspelad version av Vindvaka / Suddi / Uveavanto i kanalen Kugghjulet. Det går även att ta del av föreställningen för alla med digitalt deltagarpass på Folk och Kultur. Vindvaka / Suddi / Uveavanto sänds även där den 9 februari klockan 15.40.

Vi blev såklart nyfikna på verket och kontaktade Virpi för att ställa några frågor!

Virpi Pahkinen, foto Stefan Bladh.

Hej Virpi! Vindvaka / Suddi / Uveavanto är ett samarbete mellan Virpi Pahkinen Dance Company, Scenkonst Sörmland och Giron Sámi Teáhter. Kan du berätta hur det samarbetet kom till?
– Maria Weisby från Scenkonst Sörmland och Åsa Simma från Giron Sámi Teahter tog kontakt med mig och frågade om jag ville göra ett beställningsverk. 

Vindvaka / Suddi / Uveavanto är en vacker titel som väcker nyfikenhet. Varför valde du den?
– Vindvaka betyder vattnets vindlande rörelse i ishålet, väckt vatten, medan vindvaka kallar till vaksamhet vid vind. Det samiska ordet suddi har även betydelsen fontanell. Jag ser rörelsen springa ur fontanellens diamantstruktur, från kronchakrat, där anden pulserar. På finska låter uveavanto som en vålnad som lockar till djup, okända och kännbara.

Vad har varit din inspiration?
– Som barn åkte jag med på en road-trip med mina föräldrar till Inari-Kautokeino-Alta-Hammerfest, det var mycket vidder och vind. Under de kalla vintrarna i hemstaden Jyväskylä åkte jag skridskor på insjön under fullmåne och gjorde små isdanser. Isens akustik var så speciell och den stjärnbeströdda oändligheten var inte bara skrämmande utan blev ett kosmiskt hem. När jag varit i studion med mina dansare så har jag haft med mig rörelsenycklar som fötts ur tystnad och ur nattdrömmen och sedan har dansarnas närvaro inspirerat mig att öppna dörrar till nya rörelser.

Vindvaka, foto Mattias Lindbäck.

Det är också ett samarbete med samiska konstnärer – vilka är de? 
– Kompositören och multi-instrumentalisten Roger Ludvigsen, född och bosatt i Kautokeino. Med honom samarbetade jag redan 2001. Jag mötte honom för första gången i samband med den tibetansk-samiska musikalen Ayra-Leena på Samiska nationalteatern Beaivváš i Kautokeino 2001. Samma år beställde jag musik av honom till ett solo Bön för den vars darrande händer står stilla. I Vindvaka får vi höra ett brett spektrum av Rogers originella ljudverk, från musikmeditationer som glidflyger över vidderna till mer elektroniska ljudlandskap och shamanistiskt drivande femtakter.

Och bildkonstnär Kristin Tårnesvik, född i Tromsø och bosatt i Oslo. Kristins grafiska blad såg jag för första gången på Coast Contemporarys hemsida i somras och blev intresserad.

Är det något särskilt du kan berätta om, som du tycker är speciellt för den här föreställningen?
– Även om jag inte tänkte föra in miljötankar i stycket så finns det antropocena med, ibland är vi mänskliga vattenkannor som öser ur generöst tills vattnet tar slut och sedan faller vi på marken som uttorkade djur. Diktläsning på olika samiska språk, språk som håller på att dö ut, finns också med, understödd av ilande mörka isljud. Men det hoppfullt vackra finns också med i kosmiska ägg och fåglar, tassar och diamanter, rörelsepoesin som väcker bilder hos åskådaren. 

Läs mer och se spelschema här.

Läs om Programpunkterna på Folk och Kultur här.

Mer information om Virpi Pahkinens verksamhet hittar du här.

Virpi Pahkinen, foto Stefan Bladh.

Bilden överst: Virpi Pahkinen Dance Company, Giron Sámi Teáhter och Scenkonst Sörmland, Vindvaka, foto Mattias Lindbäck.

Boka din plats på Länsteatrarnas vårmöte 2022

Länsteatrarna och Västerbottensteatern bjuder in till vårmöte den 6-8 april 2022. Tillsammans kommer vi samlas på̊ Västerbottensteatern som nyligen flyttat in i ett nytt kulturhus. Vi kommer att samtala om valåret 2022, om kulturpolitik och om hur valet kan komma att påverka Sveriges Länsteatrar. Vi kommer bjuda in intressanta gäster och samtalspaneler. Utöver det kommer vi ta upp aktuella frågor kring länsteatrarnas situation för att tillsammans lära oss hur vi kan utvecklas som förening och som enskilda individer i våra respektive teatrar.


    Jag vill äta middag 6 april

    Jag vill äta lunch 7 april

    Jag vill äta middag 7 april



    Jag godkänner att denna anmälan är bindande.