Vad betyder egentligen demokrati för de som ska rösta för första gången? Den frågan ställde sig skådespelarna Hans Christian Thulin, Maria Simonsson och Linus Lindman vid Örebro länsteater i ett projekt som startade redan 2014. Nu har projektet blivit en interaktiv klassrumsföreställning där eleverna är med och spelar rollerna i Sveriges väg mot demokrati. På köpet får de godis, läsk och chips, precis som det ska vara på en riktig klassfest. Men eleverna upptäcker snart att festen inte är gratis, precis som demokratin inte är det.

– Jag ville veta hur mycket demokrati betydde för dem som skall rösta för allra första gången, säger Hans Christian Thulin. – Om deras rösträtt hade ett pris. Om de kände sig som en del av samhället. Om de kände att de kunde påverka sin framtid. 

Klassfesten är ett interaktivt klassrumsevent för alla som får rösta för första gången i riksdagsvalet 2018. De två skådespelarna Hans Christian Thulin och Maria Simonsson från Örebro länsteater kommer till en skolklass med allt som behövs för en hejdundrande klassfest: chips, läsk, godis, peruker, serpentiner och musik. Men eleverna kommer att upptäcka att festen inte är gratis, precis som demokratin inte är det. I ett rasande tempo tar sig skådespelarna tillsammans med eleverna igenom svensk demokratis historia och söker svar på frågorna: Vad är vår demokrati värd? Vilka bestämmer över den? Vem är det egentligen som bär ansvar för den? Och framförallt, har din röst ett pris?

Hans Christian Thulin och Maria Simonsson i Klassfesten, foto Daniel Andersson

Konceptet till föreställningen Klassfesten arbetades fram i samband med ett större paraplyprojekt på Örebro länsteater inför valet 2014. I ursprungsarbetet kring just Klassfesten deltog förutom skådespelarna Hans Christian Thulin och Maria Simonsson även skådespelaren Linus Lindman. Projektet innehöll många delprojekt och teaterns medarbetare besökte i olika grupperingar länets kommuner för att i flera möten och debatter träffa de lokal politikerna och övriga civilsamhället.

Det låter ju väldigt spännande och vi kontaktade Hans Christian Thulin för att få veta mer!

Varför gör ni Klassfesten?
– Jag ville veta hur mycket demokrati betydde för de som skall rösta för allra första gången. Om deras rösträtt hade ett pris. Om de kände sig som en del av samhället. Om de kände att de kunde påverka sin framtid. Sverigedemokraterna rusade framåt och för mig var en röst på dem en röst mot ett solidariskt samhälle. Jag var orolig och ville helt enkelt veta och förstå mer om dem vi hör om på radio, ser på tv, pratar om på jobbet men aldrig träffar i verkligheten.

Hur tänkte ni innan ni körde igång?
– Inför valet 2014 initierade vår dåvarande chef Måns Lagerlöf ett stort och mycket ambitiöst projekt som vi kallade ”drömmen om samhället”. Det projektet var som ett stort paraply under vilka olika mindre projekt kunde äga rum. Jag hade tidigt bestämt mig för att göra något för förstagångsväljare men visste inte riktigt vad. En del av projektet bestod i att jag åkte runt till alla kommuner i länet, träffade de lokala politikerna och deltog i deras möten. I Nora fick jag rådet av V och M att teater måste bli mer som Digeloo, hockey och Carola. Vi måste bära oss själva. Jag bestämde mig då för att fixa en massa spons. Efter att ha ringt runt i en hel vecka hade jag lyckats få tag i chips, läsk, godis och inträdesbiljetter till de häftigaste klubbarna i Örebro. Först visste vi inte vad vi skulle ha skiten till men sedan kom vi på att det kunde fungera som mutor, som kapital mot förstagångsväljare. Vi kunde fixa världens klassfest för dem om de bara gav oss deras rätt att rösta. Så föddes idén. Utifrån en hög av sponsorchips jag inte visste vad jag skulle göra med.

Skådesplearen Maria Simonsson med en elev från Tullängsgymnasiet i Klassfesten, foto Daniel Andersson

 Klassfesten är en interaktiv föreställning. På vilket sätt?
Klassfesten är ett episkt drama. Demokrati är en uppfinning som tog hela mänsklighetens utveckling att komma på. Vi börjar på Game of Thrones-tiden och avslutar berättelsen den dag som just är. Vi är två skådespelare men berättelsen innehåller minst 50 roller. Kungar, drottningar, drakar, troll, rösträttsivrare och bönder. Jag och Maria klarade helt enkelt inte att göra berättelsen själv och valde då att demokratisera scenytan. Eleverna är med och spelar alla stora och avgörande roller i Sveriges väg mot demokrati. De får manus, kostym och den rekvisita de behöver. Vi har tillverkat en slags kortlek. Den bestämmer vilka roller publiken skall göra. Det är frivilligt, men än så länge har ingen tackat nej.

Förbereder sig skolklassen?
– Nej. Inte ett enda dugg. Vi försöker göra det hela med en klackspark. Vår ide är att de som gör rollerna inte skall behöva ta ansvar för någonting. Situationen vi placerar dem i gör de automatiskt roliga, den gör de till bra och modiga skådespelare och den gör att alla andra i publiken älskar det dem gör. Vi testade under våra repetitioner att låta de veta lite mer men då upplevde vi att de blev oroliga och fick prestationskrav. Det blev ingen klackspark. Det blev något annat. Det blev inget bra.

Hur följer ni upp föreställningen?
– I slutet av föreställningen tar vi ett klassfoto på hela klassen där de då fortfarande är utklädda i sina kostymer. Det blir ett väldigt fint foto. Det skickar vi till varje klass. Annars gör vi ingenting. Vi hoppas bara på att de tar sig till vallokalerna den 9 september 2018 och att de inte säljer av sin rösträtt för chips igen.

Hur är responsen från eleverna?
– De älskar det så klart! Vi tycker att responsen är fantastisk. Att de verkligen blir förvånande när vi kommer. Att vi inte alls är vad de hade förväntat sig att vi skulle vara. Jag tror att publiken känner sig viktig. Vi kan inte spela föreställningen för mindre än 15 pers. Utan dem kan vi inte berätta vår historia. Jag tror de känner det och det gör på  ett sätt relationen mellan publik och skådespelare mer jämställd. Plus att de får godis, läsk och chips. Det gillar ju alla.

Läs mer om Klassfesten

Örebro länsteater

Bilden överst: Promotionbild,  montage Liljedal Communication