Robert Uitto, ordförande i Länsteatrarna i Sverige, kommenterar regeringens beslut att idag, den 8 oktober, skjuta på beskedet om lättnader gällande publikrestriktionerna:

”Idag meddelade regeringen att man inte fattar något nytt beslut gällande lättnader för publika tillställningar. Detta på grund av det fortsatt svåra smittläget i landet. Beslutet skjuts på framtiden. Konsekvensen blir att Sveriges länsteatrar får vänta ytterligare med att spela för fler än 50 personer i publiken. Förblir läget detsamma en länge period kommer vi vara beroende av ytterligare stödåtgärder, något som kulturminister Amanda Lind inte verkade helt främmande för.

Läget fortsätter att vara svårtolkat. Återigen ser vi människor resa i kollektivtrafiken, besöka köpcentrum och restauranger oaktat antal. Aktörerna på scenkonstsområdet i landet är beredda att ta ansvar för att hålla avstånd vid föreställningar. Med en sittande publik är kontrollen och därmed säkerhet betydligt större.  Jag tänker också på alla de frilansande kulturarbetare som nu riskerar fortsatt arbetslöshet, när våra länsteatrar inte fullt ut kan genomföra föreställningar.

Den rådande situationen kan leda till kompetensbrist då scenografer, tekniker och andra arbetsgrupper knutna till teatrarna kanske blir tvungna att lägga ned sina egna företag och söka andra jobb. Det kan bli stora konsekvenser när vi väl kan komma igång med verksamheten fullt ut igen.  Vi människor behöver kultur. Det handlar inte enbart om kulturens egenvärde, utan i förlängningen är det en folkhälsofråga.”

Robert Uitto
Ordförande, Länsteatrarna i Sverige