På Länsteatrarnas höstmöte 11-13 november på Folkteatern i Göteborg enades representanterna från de olika länsteatrarna om ett uttalande där man uppmanar regeringen att agera för att möjliggöra internationell samverkan. Uttalandet ledde till en interpellationsdebatt i riksdagen måndagen den 9 december.
Det var riksdagsledamoten Gunilla Carlsson i Hisings Backa (S) som ställde frågan om scenkonstens internationalisering till kultur- och idrottsminister Lena Adelsohn Liljeroth (M). Gunilla Carlsson interpellation lyder som följer:

I mitten av november hade länsteatrarna i Sverige sitt höstmöte i Göteborg. Tema för mötet var internationell och interkulturell samverkan.
Flera länsteatrar har byggt upp långsiktiga och givande internationella samarbeten. Teatrarna har då prioriterat det som en viktig del av utvecklingen av den regionala scenkonsten ur både ett institutions- och ett publikperspektiv. Men den långvariga urholkningen av de statliga anslagen har resulterat i en allvarligt försvagad ekonomi och slimmade organisationer. Att främja internationellt och interkulturellt utbyte och samverkan är ett av de fem främjande målen inom de nationella kulturpolitiska målen.
Min fråga till kulturministern är följande:
Hur tänker kulturministern agera för att möjliggöra scenkonstens internationalisering?

Lyssna på kultur- och idrottsminister Lena Adelsohn Liljeroths svar