Musikalen The Fantasticks hade premiär på Sullivan Street Playhouse, en liten teater utanför Broadway i New York Citys Greenwich Village, den 3 maj 1960 och spelade sedan i 42 år off-Broadway. Det är en av musikalvärldens allra största succéer och en verklig långkörare. Den har också visats i flera versioner i West End i London. Nu är det Oktoberteaterns tur!

The Fantasticks är en berättelse om kärlek med musik av Harvey Schmidt och bok och text av Tom Jones. Den handlar om ungdomarna Luisa och Matt, vars föräldrar försöker lura sina barn in i en kärleksrelation. Som Romeo och Julia – fast tvärtom! Trots att text och musik stryker medhårs finns här också mörkare stråk: vilken rätt har en förälder att bestämma över sitt barns liv?

The Fantasticks har premiär den 24 september på Oktoberteatern och regisseras av teaterchef Mia Ringblom Hjertner. Vi ställde några frågor till regissören!

Mia Ringblom Hjertner.
Foto Johanna Lindell.

Hej Mia! Ni sätter The Fantasticks på Oktoberteatern. Hur kommer det sig?
– Under den första pandemivåren, när jag precis hade börjat på Oktoberteatern, började vi prata om att jobba med ett tema för en säsong eller kanske ett kalenderår. Tillslut landade vi i att göra en Shakespearesäsong. Så drog pandemin ut på tiden och tillslut hamnade vi i att 2022 skulle bli vårat Shakespeareår. Och här är vi nu med alla tår och fingrar korsade för att covid inte ska blossa upp och ge oss nya restriktionen.                                                                 

– Jag tyckte att det var fint att spegla den store barden inte bara genom de pjäser han själv skrev utan på andra sätt. Alltså gjorde vi en nyskriven barnpjäs i våras med blinkningar till Shakespeare och sedan följde vår version av Trettondagsafton och nu tillslut musikalen The Fantasticks.

– Verket är baserat på kortpjäsen Les Romanesques av Rostand som i sin tur inspirerats av Romeo och Julia som ju i sin tur… inspirerades av Ovidius Pyramus och Thisbe.

– Jag har själv haft turen att se tre olika uppsättningar av The Fantasticks, bland annat på Broadway, och har tyckt mycket om verket. Som alla teaterchefer vet så gäller det att hitta en repertoar som känns lustfylld, är lite av en utmaning men framförallt passar ensemblen och teatern. Verket i sig är poetiskt, lite sorgligt, har vacker musik och text och är dessutom rolig. Därför gör vi The Fantasticks, helt enkelt. Kanske, får jag erkänna, spelar det väl in att jag själv är musikalartist i grunden och väldigt förtjust i genren.

En av de mest kända sångerna från musikalen är väl Try to remember – som många säkert känner igen bara genom att läsa titeln. Hur kommer sångerna att framföras – har ni levande orkester?
– Musikalen skrevs ursprungligen för piano och harpa, men har under åren framförts med bara piano men även arrangerats om för fler musiker. Vi har en pianist (som låter som en hel orkester) och skådespelarna sjunger utan förstärkning. Alltså en helt akustisk ljudbild vilket är härligt, tycker jag. Det akustiska ljudet passar den här musikalen bra och vi har fin akustik i vår lilla teater.

Handlingen kretsar kring två familjefäder som bor grannar och som försöker lura sina barn Luisa och Matt att bli kära i varandra och inleda en relation. Kommer ni hålla er till manus eller blir det en uppdatering?
– Vi har inte gjort en modernisering så till vida att vi placerat verket i nutid eller något sådant. Snarare är kostym och scenbild stiliserad med blinkningar åt tidigt 1960-tal. Däremot är kanske uttrycket och spelstilen lite mer nutid. Välkomna hit och titta!

Läs mer här.

Boka din plats på Länsteatrarnas vårmöte 2022

Länsteatrarna och Västerbottensteatern bjuder in till vårmöte den 6-8 april 2022. Tillsammans kommer vi samlas på̊ Västerbottensteatern som nyligen flyttat in i ett nytt kulturhus. Vi kommer att samtala om valåret 2022, om kulturpolitik och om hur valet kan komma att påverka Sveriges Länsteatrar. Vi kommer bjuda in intressanta gäster och samtalspaneler. Utöver det kommer vi ta upp aktuella frågor kring länsteatrarnas situation för att tillsammans lära oss hur vi kan utvecklas som förening och som enskilda individer i våra respektive teatrar.


    Jag vill äta middag 6 april

    Jag vill äta lunch 7 april

    Jag vill äta middag 7 april



    Jag godkänner att denna anmälan är bindande.