Nästa spelår på Länsteatern på Gotland har rubriken ”Teaterns magi – hänger på mångfalden!”. Teaterchef Thomas Sundström sätter fokus på mångfaldsarbete och låter det genomsyra allt arbete på teatern, bland annat efter att ha blivit inspirerad på länsteatrarnas höstmöte, som hade just Mångfald som tema.
Vi blev inspirerade av Thomas och bad honom utveckla sina tankar i en krönika:
”Så här ligger det till:
Vi måste se till att vi når MÅNGA människor i vår region. Dels för biljettintäkterna (kultursamverkanspengarna, statens minskade kaka…jaja…) dels för att vara en angelägenhet för de som bidrar till kalaset, d.v.s. alla som betalar skatt på löner, fastigheter och kexchoklad.
Teatern, scenkonsten i stort, kämpar mot nya publiktrender och förväntningar. Gårdagens succéer mättar inga munnar eller lyser upp dagsaktuella budgetäskanden.
Varför levande scenkonst när det finns så mycket på Youtube?
Vi som läser det här har väl inget problem med just den prioriteringen, men dom andra…resten av världen…hur tänker dom?
En av de viktigaste poängerna med levande scenkonst är publikens medskapande: När en PET flaska blir ett rymdskepp, när en tygdocka blir ett älskat barn, när en knallpulverpistol blir ett dödligt vapen… När publiken i rummet är med och skapar fiktionen här och nu, uppstår magin som är unikt för scenkonsten. Vi, dom, alla, VET ju att rymdskeppet är en plastflaska, att barnet en docka och mordverktyget en attrapp, men vi tänker att OM…
Delaktighet alltså.
Men hur är det med valet av skådespelare då? Varför måste Julia spelas av en ung kvinna och Quasimodo av en man?
Den engelska skådespelaren Hugh Quarshie, som är bördig från Ghana, sa en gång till mig (apropå att jag ville låta vita skådespelare med svart pannband spela afroamerikaner i Ragtime!): -When I can play Hitler, you can do that. Det slog mig att Hugh aldrig skulle erbjudas rollen som Hitler trots att är en av Englands bästa skådisar (Royal Shakespeare Company etc). Och det är därför scenkonsten befinner sig i en publik kris.
Vi tror oss om att skapa scenrum av kartonger som blir slott, plaströr som blir åkrar och dartpilar som blir blommor. Men samma publik ges inte förtroendet att se de bästa skådespelarna för att de har fel ålder, fel kön, fel rörelsemöjlighet eller fel hudfärg.
Frågan om mångfald är för viktig för att kidnappas av några välmenande själar i Sveriges riksdag, den handlar faktiskt om vår överlevnad som relevant, gemensamt finansierad verksamhet.
Länsteatern på Gotland arbetar med teman för varje spelår för att ”vässa eggen i vårt slöa uppsåt”. Nästa spelår heter: Teaterns Magi – Hänger på Mångfalden.”
Thomas Sundström, teaterchef Länsteatern på Gotland
Inbjudan till Länsteatrarnas dialogmöte 2023
Länsteatrarna i Sverige hälsar dig som förtroendevald hjärtligt välkommen till årets dialogmöte i Stockholm. Mötet sker lunch till lunch den 17-18 augusti. Mötet börjar den 17 augusti kl. 12.00 med en gemensam lunch på Radisson Blu Royal Viking Hotel Stockholm. Mötet slutar senast kl. 13.00 den 18 augusti efter gemensam lunch. Deltagaravgiften för mötet är självkostnadspris: 1650kr, och inkluderar måltider och konferensavgift. Boende bokar ni själva och deltagaravgiften faktureras i efterhand.
Den 17 augusti kommer vi börja med att diskutera Länsteatrarna i Sverige som organisation. Länsteatrarnas styrelse och kansli kommer presentera sig och berätta om verksamheten och vad vi blickar framemot. Vi kommer också att prata om styrelsearbete i en länsteater.
Den 18 augusti har vi bjudit in gäster som kommer och samtalar med oss. Denna gång gästas vi av ordföranden för Fackförbundet Scen och Film Simon Norrthon samt Mikael Brännvall som är VD för Svensk Scenkonst.
Har du förslag på ämnen som du tycker bör tas upp är du välkommen att skicka dessa till verksamhetsledare Ylva Nordin på mailadress: ylva.nordin@lansteatrarna.se
Sista dagen att anmäla sig är den 7 juli.
Observera att anmälan är bindande.
Varmt välkommen!