Improvisation ligger till grund för arbetet med klassrumföreställningen Skalet, som just nu spelas med stor framgång på ung scen/öst.

­- Jag är faktiskt förvånad att det är så få teatrar som använder sig av improns möjlighet att skapa denna omedelbara delaktighet, inte minst i mötet med en ung publik, säger Helena Lindegren, regissör och dramatiker.

-”Improvisationsteater har en självklar nerv eftersom alla i rummet vet att skådespelarna måste hitta på allt i stunden. Det är oundvikligt att inte dras med och undra hur de ska klara det.”

Så beskriver Helena Lindegren bakgrunden till att hon valde improvisation som metod för arbetet med klassrumföreställningen Skalet, som nu spelas på ung scen/öst. Helena har både skrivit och regisserat föreställningen där ramberättelsen är en humoristisk säljsatir, som vill väcka reflektioner kring att vissa tjänar stora pengar på att få oss att tro att vi inte duger som vi är.

Arbetet med föreställningen har varit väldigt lekfullt tack vare all improvisation, men också innehållit en hel del hjärngympa eftersom publikens reaktioner leder till olika alternativ i storyn. Skådespelarna måste alltid vara beredda på att spela flera olika slut och dessutom framföra improviserade scener, sånger och raplåtar. Det här är en föreställning, som kräver stort mod och skicklighet av sina skådespelare.

– Samtidigt är improvisationsteater en konstform där misstagen är en bärande del av humorn, menar regissören. Därför går det liksom bra även när det går dåligt.

ung scen/öst. Skalet. Foto Niclas Fasth.

Intensiva publikmöten
Redan vid första publikmötet, i samband med en referensträff med en skolklass, insåg teamet att de var något på spåren. Publiken var direkt med på de spontana beatbox-ramsorna och de improviserade scenerna. Det verkar överhuvudtaget som att den intensiva uppmärksamhet som krävs av skådespelarna, smittar av sig på publiken – som inte släpper sitt fokus på Madonna, Messias och Mange för en sekund under föreställningen.

Upplevelsen av föreställningen till stor del av improvisationens karaktär och blir också något som förstärker föreställningens budskap:

– Jag vill ge ett stort långfinger till alla budskap som barn möter om att de måste vara störst, bäst och vackrast, säger Helena Lindegren.

– Improvisationsteater är perfektionismens antites; för mig finns det en mening med att visa tre vuxna människor som inte vet vad de ska göra men gör det ändå (med varierande resultat) och skrattar när det blir fel.

ung scen/öst. Skalet. Foto Niclas Fasth.

Spelperioden pågår hela vårterminen. Till en början spelas föreställningen på Lilla scen på ung scen/öst, men sedan blir det turné i skolor i hela Östergötland. I många fall brukar magin i det intima format som klassrumsföreställningarna utgör, landa först i och med turnén. För Skalet verkar det dock som att den blandning av fullständig trygghet och oavbruten överraskningseffekt skapar en så nära kontakt med publiken, att spelplatsen nästan hade kunnat vara var som helst.

– Impron har en förmåga att spegla och bekräfta sin publik som få andra konstformer kan klå, eftersom det är publikens förslag som blir stommen i scenerna och sångerna, säger Helena Lindegren. Jag är faktiskt förvånad att det är så få teatrar som använder sig av improns möjlighet att skapa denna omedelbara delaktighet, inte minst i mötet med en ung publik.

Text: Veronika Baumgardt, Innehållsproducent ung scen/öst

Med: Martin Waerme, Astrid Gislason och Tito Pencheff.

Konstnärligt team:
Helena Lindegren, regissör och dramatiker
Daniel Åkerström Steen, scenograf och kostymdesigner
Marcus Holmberg, ljuddesigner och kompositör

Läs mer här.

Bilden överst: ung scen/öst. Skalet. Foto Niclas Fasth.

Boka din plats på Länsteatrarnas höstmöte 2023

Inbjudan till Länsteatrarnas höstmöte 2023

Länsteatrarna i Sverige och Regionteater Väst hälsar dig hjärtligt välkommen till årets höstmöte i Borås. Mötet börjar den 15 november kl. 11.30 med en gemensam lunch. Mötet slutar senast kl. 13.00 den 17 november efter gemensam lunch. Deltagaravgiften för mötet är självkostnadspris: 1650kr, och inkluderar måltider och konferensavgift. Boende bokar ni själva och deltagaravgiften faktureras i efterhand.

Plats: Regionteater Väst i Borås, Söderbrogatan 2

Hotell: I första hand rekommenderar vi att ni bokar rum på Quality Hotel Grand Borås eller Comfort Hotell Jazz i Borås. Pris från 937 kr/natt för enkelrum. Hotellbokning görs av deltagarna själva med bokningskoden ”Teater 2023” via mail till Q.Grand.Boras@choice.se. OBS! Sista dag för att boka hotell till avtalat pris är den 15 oktober.

Temat för mötet är ”Scenkonstens omätbara värde”. Under det temat kommer vi bland annat diskutera scenkonst för barn och unga, ha en paneldebatt om danskonsten på länsteatrarna samt få lyssna på en inspirationsföreläsare. Utöver samtal om scenkonsten diskuterar vi som alltid aktuella frågor som rör länsteatrarnas situation för att tillsammans lära oss och utvecklas som förening och enskilda individer i våra respektive teatrar. Som vanligt kommer vi också att få ta del av scenkonst.

Under medlemsmötet (17 november kl. 9.00-10.00) beslutar vi om det kommande årets verksamhet och budget. Det kommer också att avsättas tid för enskilda samt gemensamma överläggningar.

Har du förslag på ämnen som du tycker bör tas upp är du välkommen att skicka dessa till verksamhetsledare Ylva Nordin på mailadress: ylva.nordin@lansteatrarna.se

Sista dagen att anmäla sig är den 15 oktober.
Observera att anmälan är bindande.

Varmt välkommen!


    Jag vill äta middag 15 november

    Jag vill äta lunch 16 november

    Jag vill äta middag 16 november

    Jag vill äta lunch 17 november



    Jag godkänner att denna anmälan är bindande.