Länsteatrarnas verksamhetsledare Linde Sjöstedt var i Eskilstuna för att vara med på invigningen av Scenkonst Sörmlands nya scenkonsthus den 4 september och fick sig en pratstund med Maria Weisby, scenkonstchef på Scenkonst Sörmland och kulturnämndens ordförande Åsa Kratz:

Scenkonst Sörmland Åsa Kratz kulturnämndens ordförande, Maria Weisby Scenkonstchef, Linde Sjöstedt Verksamhetsledare Länsteatrarna i Sverige Foto- Björn Friberg

Scenkonst Sörmland Åsa Kratz kulturnämndens ordförande, Maria Weisby Scenkonstchef, Linde Sjöstedt verksamhetsledare Länsteatrarna i Sverige Foto- Björn Friberg

”Torsdag den 4 september var det stor invigning av Scenkonst Sörmlands nya lokaler i Eskilstuna. Här samlas nu för första gången teater, dans, musik och film under ett tak. Den röda mattan var utrullad och vi välkomnades av Gycklargruppen Trix. Efter invigningstal och bandklippning av Scenkonstchef Maria Weisby och kulturnämndens ordförande Åsa Kratz, bjöd Scenkonst Sörmlands Sinfonietta på ett internationellt program med Katarina Dalayman och Margareta Bengtsson som solister.
En överraskning i invigningsprogrammet var Grannlandet, en nyskriven kortpjäs av Anders Duus om nationalism som framfördes av Måns Clausen och Ingela Schale Berghagen mitt i minglet. Kvällen bjöd också på dansföreställningen Struck Silent med nyskriven musik. Det är den andra delen av samarbetet mellan Scenkonst Sörmland och The Baxter Theatre, Kapstaden. Föreställningen berättar om åldrande i vårt samhälle styrt av ekonomisk tillväxt. Som avslutning fick vi uppleva en sprakande eldshow till dånande rockmusik utanför entrén.

Scenkonst Sörmland Gycklargruppen Trix Foto Björn Fröberg

Scenkonst Sörmland Gycklargruppen Trix Foto Björn Fröberg

Jag frågade Maria Weisby, scenkonstchef, vad hon har för förväntningar med detta nya hus.

– Jag har redan märkt att det är många som vill komma till vårt hus och använda våra lokaler, så jag hoppas att detta kommer att bli en mötesplats för publiken – men också för samarbeten av många slag. Vi vill öppna vårt hus, när vi har plats över bjuder vi in. Det är viktigt att sörmlänningarna känner att det här är deras hus också.

– En annan förväntning är att skapa en kreativ, öppen och en bra arbetsplats för alla som arbetar på Scenkonst Sörmland. Detta är ett produktionshus – den stora scenen finns redan i Eskilstuna Teater med 400 platser – men här har vi nu en black box, en konsertsal, rep och övningslokaler för dansare, skådespelare och musiker, kontorsrum, tvättstuga, kostymförråd, teknik- och filmförråd, verkstad, syateljé, loger och omklädningsrum. Det blir också en mötesplats mellan den administrativa personalen, konstnärerna och publiken. Det är redan nu ett hus fullt av liv.

Vad betyder huset för den konstnärliga processen?

– Det betyder oerhört mycket att kunna producera i sitt eget hus. Grunden är en bra arbetsmiljö för hela vår personal, att ha dem samlade på en plats – som bas – våra konstnärer är ju ute och turnerar mycket. Denna arbetsplats föder en stolthet och vi tänker redan nu annorlunda i detta fantastiska hus, det är transparant och öppet! Allt är lite mera möjligt, säger Maria Weisby.

– Det är det gränsöverskridande uppdraget, över konstformer, genrer och utan att förlora kärnan och berätta om den tid vi lever i. Vi bjuder litegrann på det som är vi – som just i kväll – klassisk konsert, med operasångerska som solist, en överraskning – vår dialog om Nationalism som vi ska spela på Dramaten, vårt samhällsperspektiv. Sedan den poetiska dansföreställningen med nyskriven musik. Men som handlar om åldrandet. Vi börjar och avslutar med våra cirkusartister som får oss att skratta och roa oss för stunden – det måste också finnas. Det är en palett av det som är vi – och det är en mycket spretig palett. Vi är spretiga och det kanske ska bli vårt signum? Hur kan man vara annat än med fyra verksamheter – musik, teater, dans och film under ett tak.  Det är spännande och jag tänker att det är en tillgång, säger Maria Weisby.  

Vad är den politiska ambitionen med detta nya Scenkonst hus i Eskilstuna? Frågan går till kulturnämndens ordförande Åsa Kratz.

– Jag tycker att det är viktigt att vi har alla dessa verksamheter i vår egen regi – att de finns i vår nämndstruktur. Allt är samlat i en förvaltning och den leds av en politisk nämnd. Vår ambition är att vi ska ha ett brett uppdrag och att vi ska nå många. – Det som är så fantastiskt med det här huset är att få verksamheten samlad under ett tak och vi tror att det kan ligga till grund för att vi gör ännu bättre produktioner själva i framtiden. Vi vill ge våra konstnärer och anställda förutsättningar att göra ett bra jobb helt enkelt. Ett bra hus att arbeta i, en möjlighet att träffas mycket mera.

– Mina förväntningar är att vår medarbetare ska landa väl – det är en stor förändring som har föregåtts av en omorganisation. Jag hoppas också att vi i förlängningen ska kunna fortsätta våra satsningar rent kulturpolitiskt i landstinget Sörmland. Vi har ju flera kulturpolitiska uppdrag inte bara scenkonsten och jag hoppas verkligen att vi ska fortsätta att bygga på det. I ett län med hög arbetslöshet och höga sjuktal så är kulturen en nyckel för att förbygga och få medvetna medborgare som vill något med samhället och sina liv.  Jag tror att kulturen kan bidra väldigt fint, det är en nyckelverksamhet. Jag kommer att kämpa för att kulturen ska fortsätta att utvecklas i Sörmland, säger Åsa Kratz.

Nu har ni politiker satsat stort på ett scenkonsthus – finns det pengar kvar till verksamheten?

– Vi har ett fantastiskt stort uppdrag där vi möter alla barn från 5 – 15 år som är en av våra stora grundplåtar, men jag tror absolut att våra egna produktioner och det vi själva producerar ska bli betydligt mer. Sedan får vi skynda långsamt och se var det tar vägen. Det är som Maria beskrev, ett nytt hus nya förutsättningar, man måste få landa lite och se. Jag är inte särskilt orolig, vi har en mycket ansvarstagande ledning för Scenkonst Sörmland. Vi har talat om det i nämnden, vi vill inte bygga ett stort hus som vi sedan inte kan fylla med något värdefullt. Så det samförståndet finns. Sedan är det så ibland att kulturpolitiken får stå tillbaka, men vi är relativt överens om över alla partitillhörigheter i vår nämnd att vi fajtas för vår kulturverksamhet, säger Åsa Kratz.  Avslutningsvis ville både Maria och Åsa framhålla vikten av ett nära, öppet och tydligt samarbete mellan politiken och scenkonstchefen. – Det som har varit roligt under denna resa är vår dialog. Den har varit en öppen dialog mellan scenkonstchef och politiker/ordförande. Jag har också känt ett starkt stöd, det har varit som om jag har haft en hand i ryggen under denna process. Vilket har gjort att jag har orkat det här när det har gått lite trögt ibland, säger Maria Weisby.

– Det har gått lite trögt ibland på resan…, säger Åsa Kratz.

Scenkonst Sörmland invigningen Gycklargruppen Trix Foto Björn Fröberg

Scenkonst Sörmland invigningen Gycklargruppen Trix Foto Björn Fröberg

Vad är det som gjort ert samarbete så bra? Det är känsligt hur mycket politikerna ska lägga sig i den konstnärliga verksamheten?

– Det är för att Åsa inte är klåfingrig! säger Maria Weisby.

–  Jag tror att det är jätteviktigt, jag brinner för kulturfrågorna överhuvudtaget, jag brinner för scenkonst. Men jag är också mycket medveten om min roll, jag försöker också få alla andra i nämnden att förstå att vi sätter ramarna och skapar möjligheterna. Men vi ska inte vara inne och peta i och bestämma vilken produktion vi ska sätta upp eller hur det ska gå till. Däremot finns det ett uppdrag som vi ger riktlinjer för; vi ska vända oss ut, vår kultur ska inte bara vara underhållning, utan också kunna ta upp angelägna samhällsfrågor, vi ska arbeta internationellt, vi ska jobba på alla nivåer. Det handlar om respekten för våra olika uppdrag som profession och politiker och där har vi hittat en bra balans, säger Åsa Kratz.

– Vi kan brottas med idéer och tankar och ha förtroende för varandra. De flesta samarbeten handlar om att nå en annan människa som du har förtroende för. Vi har pratat med varandra om saker som vi aldrig skulle yppa för någon annan. Men vi vet var vi har varandra – det här är mitt uppdrag och de här rollerna har vi och vi är väldigt, väldigt noga med det och då fungerar det bra.Då kan man komma långt, säger Åsa Kratz.

– Om du skulle uppleva att jag skulle kliva övermin gräns – då skulle du säga nej det där är inte din sak  – det skulle du säga och jag skulle göra motsvarande och det är viktigt. Jag ringer dig alltid när det är något – nu är detta på g hur ska vi förhålla oss? säger Maria Weisby.

– Dialogen är viktig, att vi kan pratar med varandra.Borde jag tycka någonting nu, hur känner du nu? Kommer vi gå in i varandras områden, nu vill media veta det här, nu vill verksamheten veta det här, vem tar vilken boll hur förhåller vi oss, var går gränserna…Det är ömsesidigt förtroende för varandra. Det är lättare att fajtas för kulturen, säger Åsa Kratz.

– Relationen till politiken har varit bra så här långt, men så ser det tyvärr inte ut på alla ställen, säger Maria Weisby.”

Linde Sjöstedt, verksamhetsledare Länsteatrarna

Boka din plats på Länsteatrarnas vårmöte 2022

Länsteatrarna och Västerbottensteatern bjuder in till vårmöte den 6-8 april 2022. Tillsammans kommer vi samlas på̊ Västerbottensteatern som nyligen flyttat in i ett nytt kulturhus. Vi kommer att samtala om valåret 2022, om kulturpolitik och om hur valet kan komma att påverka Sveriges Länsteatrar. Vi kommer bjuda in intressanta gäster och samtalspaneler. Utöver det kommer vi ta upp aktuella frågor kring länsteatrarnas situation för att tillsammans lära oss hur vi kan utvecklas som förening och som enskilda individer i våra respektive teatrar.


    Jag vill äta middag 6 april

    Jag vill äta lunch 7 april

    Jag vill äta middag 7 april



    Jag godkänner att denna anmälan är bindande.