Den fantasiska och fantasifulla historien om Orlando av Virginia Woolf har premiär den 30 juni i Teaterladan vid Nynäs slott i Sörmland, där föreställningen sedan kommer att spelas 6-30 augusti. Under hösten 2021 blir det turné  i Sörmland. Orlando är en av tre större produktioner under temat makt & kärlek som Scenkonst Sörmland presenterar i år. Vi ställde några frågor till regissören Maria Weisby!

Virginia Woolfs roman Orlando som hon skrev 1928, inspirerad av sin vän och älskarinna Vita Sackville-Wests liv, blev tidigt en klassiker – som ständigt finner nya läsare. Orlandos resa genom århundradena upphäver begrepp som tid och kön och är en av litteraturens mest fascinerande historier.

Den unge adelsmannen Orlando som vill bli poet, bestämmer sig för att aldrig åldras. Han lever genom flera tidsåldrar som en ung man. Han blir älskare åt drottning Elisabeth l och har ett passionerat förhållande med en prinsessa från ryska hovet. När prinsessan återvänder till hemlandet flyr Orlando i sin förtvivlan utomlands. Han slutar tro på kärleken och ylar ut sitt förakt för kvinnorna. Nästa morgon vaknar Orlando upp som just – kvinna. Samma person fast i en kvinnlig kropp. Orlando lever som kvinna de resterande århundradena fram till bokens publicering. Nu ser hon världen och sig själv med helt andra ögon.

Maria Weisby, foto teatern.

Hej Maria! Ni ska spela Orlando av Virginia Woolf som sommarteater vid Nynäs slott. Föreställningen ingår i Scenkonst Sörmlands serie med föreställningar som har temat MAKT & KÄRLEK 2021. Hur passar Orlando in i temat?
I pjäsen, som utgår från Virginia Woolfs roman, fokuserar den amerikanska prisbelönta dramatikern Sarah Ruhl på kärlekshistorierna ur maktperspektiv. På det sättet får vi syn på, genom de århundranden som skildras, kvinnans roll i ett samhälle dominerat av mannen. Vi följer Orlando från pojke till man i en vindlande berättelse, och en morgon vaknar Orlando upp som – kvinna. Instängd i korsett och fråntagen sina rättigheter ser hon nu världen och sitt tidigare jag från en annan vinkel. Insikten om hur olika förutsättningar de olika könen har för sina liv är tyvärr lika aktuell idag. Metoo# är ett tydligt exempel på hur makt fungerar och missbrukas.

Orlando skrevs 1928 och har haft en stor betydelse för litteraturen. Varför är berättelsen aktuell idag?
Virginia Woolf var en viktig representant för modernismen där det övergripande målet var att frigöra sig från normer. Det är i vår tid ytterst aktuellt, särskilt när vi upplever starka motkrafter för den förändringen. Tiden kännetecknades också av formexperiment på en tidigare ouppnådd nivå. Det linjära berättandet övergavs utan framställde istället en fragmentisering av verkligheten. I vår tid när konstarter närmar sig varandra, upplöser gränser och befruktas av varandra så blir även det intressant för en nutida publik.

Vad kan publiken förvänta sig när den bänkar sig i Teaterladan vid Nynäs slott?
– För det första, en liveföreställning. Äntligen! Att få mötet mellan publik, skådespelare och musiker. Det har vi längtat efter! Föreställningen man kommer för att se är en fantasifull historia om kärleken och livet som leker med tids och könsperspektivet. Kostymerna, designade av Sven Dahlberg, är magiska. Väl värda ett besök bara de.

Vid Nynäs slott finns också Teaterladan – där det visas sommarteater, foto Scenkonst Sörmland.

Ni har premiär den 30 juni och tar sedan upp föreställningen igen i augusti. Hur tänker ni angående publikrestriktioner och rekommendationerna från FHM?
– Vi tar självklart FHM’s rekommendationer på största allvar. Vi följer de riktlinjer som finns och följer eventuella uppdateringar noga och handlar efter det. När vi tog beslutet att faktiskt genomföra Orlando i den fantastiska lokal, som Teaterladan vid Nynäs slott är, så var vi också fullt medvetna om att det betyder en väldigt begränsad publik per föreställning. Men att få spela teater och att få möta vår publik igen känns så viktigt och betydelsefullt. Vi ser fram emot att nå ut i länet, med omnejd, igen.

Läs mer här.

Mer info om Nynäs slott och Nynäs naturreservat här.

Medverkande:
Skådespelare: Léonie Vincent, Ingela Schale Berghagen, Måns Clausen, Mats Jäderlund och Anders Jacob. Musiker: Åsa Karlberg.
Dramatisering: Sarah Ruhl (Förlag Nordiska Förlaget) Översättning: Sara Stridsberg (Förlag Colombine Förlag) Dramaturg: Mia Winge Regi: Maria Weisby Musik Ljuddesign, Arrangemang: Jukka Rintamäkki Musikarrangemang, Framtagande av Musik: Åsa Karlberg  Scenografi/Kostym/Ljus: Sven Dahlberg Koreografi: Johanna Lindh Mask: Linda Goncalves Sömnad: Johanna Lovén, Birgitta Lovén

Bilden överst: Foto Gustav Ågerstrand.

 

Boka din plats på Länsteatrarnas vårmöte 2022

Länsteatrarna och Västerbottensteatern bjuder in till vårmöte den 6-8 april 2022. Tillsammans kommer vi samlas på̊ Västerbottensteatern som nyligen flyttat in i ett nytt kulturhus. Vi kommer att samtala om valåret 2022, om kulturpolitik och om hur valet kan komma att påverka Sveriges Länsteatrar. Vi kommer bjuda in intressanta gäster och samtalspaneler. Utöver det kommer vi ta upp aktuella frågor kring länsteatrarnas situation för att tillsammans lära oss hur vi kan utvecklas som förening och som enskilda individer i våra respektive teatrar.


    Jag vill äta middag 6 april

    Jag vill äta lunch 7 april

    Jag vill äta middag 7 april



    Jag godkänner att denna anmälan är bindande.