Lotta Lekvall tillträder som VD på Folkteatern i Göteborg den 1 juni i år och efterträder då Anna Rosengren som i mars blir ny kulturchef i Göteborg. Lotta Lekvall kommer närmast från en chefsbefattning på Nätverkstan Kultur; en fristående aktör som bedriver utbildning, genomför projekt och erbjuder rådgivning och konsultstöd inom kultursektorn.

– Jag känner mig väldigt hedrad och det känns både jättespännande och roligt att få ta mig an detta uppdrag, säger Lotta Lekvall. Att få vara med och fortsätta göra Folkteatern till en angelägen teater i takt med samtiden ska bli en fantastiskt rolig utmaning!

Vi bad Lotta skriva några rader om sig själv och det nya jobbet:

”Det ska bli väldigt spännande och roligt att börja på Folkteatern i Göteborg 1 juli!
Jag har i tio år varit VD för Nätverkstan, en oberoende aktör i kulturlivet med målet att vara ett av Sveriges främsta resurscentrum för småskalig publicistisk, konstnärlig och annan kulturell verksamhet baserad i Göteborg men med världen som sin arbetsplats. Vårt sätt att se på samarbeten, kunskap och utveckling är att det sker i utbyte och med öppenhet och vi söker den där den finns – oavsett plats i världen. Det har lett till många projekt och utbyten med konstnärer, kulturaktörer och kulturföretagare på många platser runt om Europa och andra delar av världen. Nätverkstan har som vision att utgöra både grus och olja i det kulturpolitiska maskineriet. Vi vill belysa frågor ur det sammansatta och komplexa perspektiv de befinner sig i. Vi vill lyfta den specifika situation som konst- och kulturlivet befinner sig i och hitta skräddarsydda, konkreta och anpassade lösningar. Nätverkstan är därmed en bred verksamhet som arbetar med kulturpolitiska frågor, gör utredningar, erbjuder utbildning, prenumerations- och distributionstjänster, medialab, bokföring och förra året startade vi en egen skriftserie. Jag är alltså van att röra mig på många nivåer samtidigt, vilket jag tror kan vara en fördel i jobbet som VD för Folkteatern.

Min kontakt med scenkonsten startade redan på högstadiet då jag och en kompis beslutade oss för att Storan, vilket då var Göteborgs operascen, också skulle vara tillgängligt för oss unga rebelliska tonåringar. Eller jag vet inte om vi var så rebelliska, men vi köpte de billigaste biljetterna längst upp under takåsarna och letade i våra utklädningslådor efter lämpliga gamla långklänningar och accessoarer för att både utmana och väcka uppmärksamhet i det vi tyckte var en snobbig och stel operapublik. Jag fick flera år senare jobb på Storan under tiden jag läste på universitetet och jobbade som telefonist, påkläderska, produktionsassistent och statist. Jag har t ex varit Törnrosa i föreställningen Into the Woods, där jag gjorde entré från golvet och somnade på operasångaren Torgny Sporséns axel cirka fem minuter före ridå.

Jag har nyligen deltagit i två utredningar inom scenkonst. I båda arbetade jag tillsammans med David Karlsson och Sture Carlsson. Den första en utredning om Wermland Opera (2014) samt den andra, som vi precis avslutat, om Gävle Konserthus & Symfoniorkester. På Kulturverkstan, den utbildning vi driver och där jag tidigare var ansvarig, är det många skådespelare, producenter och regissörer som går och diskussionerna om scenkonstens villkor har varit många genom åren. Jag sitter i Kungliga Operans styrelse och jag går på så mycket opera och teater jag hinner. Och nu blir det ju ännu mer av det, vilket jag ser fram emot.”

Lotta Lekvall, mars 2015

Bilden överst: Lotta Lekvall, foto Anna Lekvall