Karl Seldahl är konstnärlig ledare för teaterdelen på Estrad Norr sedan i våras. Han har också hunnit med att regissera föreställningen Versioner som hade premiär den 18 oktober och spelas för klass nio och gymnasiet. Vi frågade om en presentation och här berättar Kalle om både sig själv och föreställningen!
”Mitt namn är Karl Seldahl och jag är frilansande teaterregissör. Den första maj i vår tillträdde jag som konstnärlig ledare för Estrad Norrs teaterdel.
Hur kommer det sig?
Min teaterbana startade på allvar i och med mitt första regiuppdrag, Anton Tjechovs Körsbärsträdgården, på Spegelteatern våren 1999. Jag kände, trots mitt tidigare löfte till mig själv; börja aldrig jobba med teater, att detta var roligaste jag jobb jag någonsin haft.
Ödet eller hårt arbete, troligtvis lite av varje – nu 20 år senare, med Dramatiska Institutets teaterregi-utbildning i ryggen, stor yrkeserfarenhet från både drivandet av frigruppen Teater Oberon och frilanslivet som regissör på en mängd av landets på läns- och regionteatrar, samt flera års fackligt engagemang i Teaterförbundet och Sveriges Scenkonstregissörer – står jag nu alltså inför den spännande uppgiften: att konstnärligt leda Estrad Norr/teater.
Det första som hände var i princip att jag blev tjänstledig för att regissera Manda Stenströms pjäs Versioner, ett arbete som påbörjats tidigare under våren. Frågan hade kommit från scenkonstchefen Malin Hülphers om jag ville regissera pjäsen, som då ännu inte var skriven, på temat sanning. Spännande tyckte jag – självklart!
Estrad Norr, Versioner, foto Sandra Lee Pettersson
Jag och jämtlandsfödda Manda lärde känna varandra. Hon hade tidigare skrivit Törnrosa den enda sanna kärlekens tid för Estrad Norr, en hyllad och ifjol utvald föreställning till Bibu. Intensivt sökande efter det högaktuella ämnet startade. Gemensamt blickade vi ut i en värld där grunden för vår demokrati verkade befinna sig på ett sluttande plan. Allt mer oroade noterade vi händelserna, tendenserna i vår tid; en dåligt ljugande kung, en sämre ljugande president, en psykologiprofessor som förnekade alla andra sanningar är den Darwinistiska. En ny folkrörelse som menar att jorden är platt. Ett helt samhälle som förnekar klimatkrisen. Den allt mer vanliga inställningen att hellre vilja ha en stark ledare är en stark demokrati.
Känslan av gungfly. Vad händer när demokratin angrips av sitt eget vapen – det fria ordet? Var börjar lögnen människor emellan? När blir en liten lögn stor och vardagsljug till livslögn? Hur tappar man förtroendet för sig själv? Hur återvinner man det?
Dramat gick från att spegla det globala läget till att skildra den vardagliga halvlögnen, halvsanningen – skitsnacket som de flesta känner igen sig i. Pjäsen kom att utspela sig i Sverige idag, bland vanliga människor, tre vuxna, tre unga. En av de vuxna ljuger när han inte klarar av att berätta en jobbig sanning för sitt barn – vilket startar en giftig kedjereaktion där ärlighet till slut är enda botemedlet. Där finns också tre betraktare – tre som står utanför allt, som bevakar jorden utifrån, spanar på det som händer här och återberättar det dom ser.
Versioner hade premiär den 18 oktober och spelas just nu för nior och gymnasiet i region Jämtland/Härjedalen, samt några offentliga föreställningar. Med pjäsen följer även ett pedagogiskt material för lärare – vissa skolor har till och med skapat temadag kring begreppet sanning. Mottagandet hittills har varit mycket positivt, både på skolor och övrig publik.
Jag är glad och stolt över att Estrad Norr ska visa föreställningen nu på Länsteatrarnas höstmöte torsdagen 7 november.
Estrad Norr, Miriam Forsberg i Versioner, foto Sandra Lee Pettersson
Så, vem är jag och vad är min teatervision?
Min chef och kollega Malin Hülphers beskrev mig nyligen som en naivistisk entusiast som snabbt kan växla till att observera, lyssna och reflektera. Någon som tar plats men samtidigt lyssnar. Just så känner jag mig faktiskt och önskar att jag är. Jag skulle nog vilja att teatern på Estrad Norr blir lite mer sån – En lyssnade teater som tar sin plats!
Inbjudande och utmanade.
Personlig men med anknytning till regionen.
Naiv men samtidigt skarpt.
En devis jag tänker på ofta är: Det finns inga enkla svar på svåra frågor. Därav vårt ständiga behov av teater.”
Karl Seldahl, Konstnärlig ledare teater, Estrad Norr
Bilden överst: Karl Seldahl, konstnärlig ledare teater Estrad Norr, foto Anna Willhemsson
Länsteatrarna i Sverige och Länsteatern Gotland inbjuder till Vårmöte och formellt Vårmöte/Årsmöte.
Tid: 19-21 april 2023 (Med möjlighet till ankomst eftermiddag/kväll 18 april)
Plats: Länsteatern Gotland i Visby.
Tema: Samverkan, Självständighet i ideologiskt utmanande tider.
Deltagaravgift: 1500kr
Under de senaste åren har våra Länsteatrar stått inför otaliga utmaningar som handlat om allt från corona, lokalproblematik till politiska förändringar kring uppfattningar av kulturens frihet.
Nu ses vi för att fundera vidare, blicka framåt, utbyta erfarenheter både som teaterchef/konstnärlig ledare eller politiker/förtroendevald.
Vi samlas på möte från lunch till lunch 19-21 april. De som behöver kan komma redan på eftermiddag/kväll 18 april, möjlighet till samkväm med musik tillsammans med de av oss som kommer tidigare. Baren öppen och möjlighet till enkel måltid att köpa.