Snart kan vi vänta oss  ett besked från regeringen och Folkhälsomyndigheten gällande publikrestriktionerna.  Hur är situationen på länsteatrarna?  Hur går diskussionerna inför scenkonsthösten 2020? Vi frågade Teater Västernorrland, Örebro Teater, Småland Musik & Teater, Västerbottensteatern,  Östgötateatern och Dalateatern.

 Den 16 mars stängde Teater Västernorrland. Nu slås dörrarna upp för en coronasäkrad teaterhöst med Morden i Midlands, Fucking Åmål, tre lunchteaterföreställningar och så småningom en Julfrossa. Kurage, som fick ställas in i våras, spelade sju utsålda föreställningar i Sundsvall innan en turné i hela Sverige.

Kristoffer Berglund, foto Lia Jacobi

– Äntligen! Vi öppnar igen! säger teaterchef Kristoffer Berglund och tillägger att många föreställningar redan är slutsålda. Även om ”slutsålt” har en annorlunda innebörd när max 50 personer får se en föreställning, visar det ändå att publiken inte är rädd för att kliva tillbaka in på teatern, menar han.

Vad anser ni på Teater Västernorrland om de diskussioner som förts hittills hos regeringen och hos Folkhälsomyndigheten angående bestämmelserna för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar?
Det är positivt att frågan lyfts och allt som underlättar för scenkonstens återstart är såklart välkommet, säger Kristoffer.

– Men så länge pandemin är ett faktum och restriktionerna med social distansering finns kvar så är våra möjligheter att öka publikmängden ganska begränsade. Möjligheten att placera sällskap i kluster är såklart väldigt viktigt för att kunna öka.

Örebro Teater

Örebro Teater, Stackars Birger, foto Kicki Nilsson, ICON Photography

Örebro teater spelar i höst Stackars Birger, en spring-i-dörrarna-tragedi skriven av Martina Montelius, som har premiär den 19 september och Twerk Face, en familjehumorshow regisserad av Amelie Nörgaard med premiär den 13 oktober.

Den 26 september äger den digitala premiären av Stackars Birger rum och Örebro lanserar därmed sin nya playtjänst! På playtjänsten kommer publik, som inte vill eller kan besöka teatern fysiskt, kunna hyra de största föreställningar under säsongen.

Petra Weckström, foto Mats Bäcker

Vad anser ni Örebro Teater om de diskussioner som förts hittills hos regeringen och hos Folkhälsomyndigheten angående bestämmelserna för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar?
– Vi ser fram emot att kunna ta emot publiken, för vi är väl förberedda att göra det på ett säkert sätt, säger Petra Weckström, vd Örebro Teater.

– Vi har en mindre salong, med 174 platser, så förslaget från FHM om avstånd på 1 meter mellan besökarna är en viktig förutsättning för att öppna den publika verksamheten på ett bra sätt. Därför är också playtjänsten ett framåtblickande sätt för oss att vara tillgänliga för fler. Och vi hoppas kunna fortsätta utveckla den även efter coronapandemin. Som ett sätt att uppfylla vårt uppdrag.

 Småland Musik & Teater

Smålands Musik och Teater, Camera, foto Lars Kroon

Kulturhuset Spira i Jönköping har premiär på höstens stora satsning Camera. Uppsättningen hade urpremiär 2018 på Östgötateatern. Nu har manuset bearbetats ytterligare och för regin står den här gången librettisten själv, Staffan Aspegren. Musikalen har tagits fram genom workshops och readings över sju år och är den första inom Musikalplattformen som går till premiär.

Ingrid Bergman var västvärldens mest kända kvinna när hon 1948 orsakade skandal genom att lämna sin familj i USA för att filma med den italienske regissören Rossellini, och senare gifta sig med honom. Hatkampanjen visste inga gränser och även i Sverige dömdes hon hårt. Men Ingrid vägrade att vara ett offer och gjorde storstilad comeback. I huvudrollen ses Åsa Fång. Premiär den 19 september.

Ulrika Josefsson, foto teatern

Vad anser ni på Kulturhuset Spira om de diskussioner som förts hittills hos regeringen och hos Folkhälsomyndigheten angående bestämmelserna för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar?
– Vi har som alla andra följt utvecklingen, ibland timme för timme, säger Ulrika Josefsson, tf verksamhetschef Smålands Musik & Teater.

– I våras samlades ledningsgruppen under en tid varje morgon för att uppdatera oss på läget och vidta eventuella åtgärder. Efter regeringens besked om förbud mot allmänna sammankomster med fler än 50 personer, i slutet av mars, beslutade vi att ställa in Kulturhuset Spiras egna publika evenemang fram till sommaren. Detta gjorde även en rad gästande arrangörer. Huset, med restaurang och biljettkassa, var ändå fortsatt öppet, med skärpta rutiner för städning, inställd söndagsbrunch, ny Drive-In servering på parkeringen, små klassfester istället för gymnasiebaler och en satsning på Digital scen.

– Vi tog i maj ytterligare ett beslut, som jag tror var avgörande för vår beredskap att hålla öppet i höst, och det var att gå till premiär med musikalsatsningen Camera som planerat, 19 september, inför 50 personer i publiken. Vi sköt dock upp det allmänna biljettsläppet från maj till 13 augusti i hopp om att restriktionerna skulle lyftas. Vi använde tiden till att skapa nya återköpsregler i syfte att underlätta för publiken att våga boka. Spira är nu igång sedan öppningskonserten 22 augusti vilket skapat trygghet i rutinerna med kontinuerliga kallningar om att hålla avstånd, plexiglas i kassa och vid biljettkontroll, påfyllning av adekvat placerad handsprit, stängd garderob för att undvika köer, m.m.

– I dag ses vi dagligen i en särskild publikgrupp för att kunna agera direkt vid besked om lyft 50-gräns.Vi kommer ej att ta in 500 personer, utan anpassa biljettförsäljningen manuellt beroende på om Folkhälsomyndigheten rekommenderar avståndsgränsen att bli en eller två meter och då vi låter sällskap sitta tillsammans. Vi har fortsatt tvingats ställa in produktioner där säkerheten inte kunnat garanteras för utövarna och mött en stor förståelse för detta hos vår publik, som tur är. Hälsa går först. Med det sagt blir vi väldigt glada om vi snart får besked från regeringen att fler personer ta del av vår scenkonst. Alla, på, bakom och framför scenen behöver det, tror jag, avslutar Ulrika Josefsson.

Västerbottensteatern

Västerbottensteaterns jubileumsår (40 år som länsteater!) fortsätter med en på många sätt speciell höstsäsong. Berättarfestival, boksläpp och ett tidigt biljettsläpp inför en världspremiär som öppningsföreställning i unika Sara kulturhus finns bland annat på agendan.

Att lägga programpusslet för en Coronasäkrad berättarfestival har varit en större utmaning är någonsin tidigare, men nu är alla bitarna på plats och bilden av en högkvalitativ festivalvecka framträder. Nordiska gästspel varvas med lokala berättare på små och stora scener i hela kommunen. Bland de cirka 80 programpunkterna finns evenemang med medverkande som Stina Wollter, Thom Monckton från Nya Zeeland/Finland och danske Kasper Sørensen.

– Vi kommer att köra programmen i höst som planerat, men självklart med hänsyn till alla rekommendationer, säger Kristina Bygdén, på marknadsavdelningen. – Vi har frikostiga regler med byte av datum eller byte till presentkort om någon känner sig det minsta sjuk. Vi har bakat in fika i biljettpriset på våra stora föreställningar så att publiken kan sitta kvar vid sina bord även i pausen – detta för att minimera rörelsen i lokalen. Spritstationer, plexiglas och visir för biljettkassa och värdar, inplastat fika, tidigare insläpp, extra garderob m.m.

Hösten 2021 blir det uruppförande av PO Enquists Musikanternas uttåg när den som teaterns första egna produktion sätts upp i Sara kulturhus i Skellefteå –  en av världens högsta träbyggnader som invigs samma höst. Biljettsläpp redan i november detta år och efterfrågan är stor.

Fransesca Quartey, foto Patrick Degerman

– Då hoppas vi att få träffa alla våra vänner på de andra länsteatrarna för premiär i det fantastiska nya kulturhuset, säger Fransesca Quartey, vd på Västerbottensteatern.

Vad anser ni på Västerbottensteatern om de diskussioner som förts hittills hos regeringen och hos Folkhälsomyndigheten angående bestämmelserna för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar?
– Vi är jätteglada om man ändrar i bestämmelserna för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar och utökar publikantalet, säger Fransesca Quartey, vd Västerbottensteatern.

– Det kommer inte att förändra mycket för oss inne på teatern då vi inte får plats med flera än 50 i vårt spelrum om vi också skall kunna säkerställa att vi också håller rätt avstånd. Vanligen tar vi in 150 i publiken. Vi hoppas också att 1 meters avstånd skall kvarstå, annars blir vårt uppdrag som länsteater nästintill omöjligt att utföra.

– Däremot öppnas det upp nya möjligheter för vår berättaravdelning Nordiskt Berättarcentrum som snart inleder den årliga Berättarfestivalen ( den 12:e) i oktober. De har flera stora evenemang utanför huset bl.a. på Nordanåteatern som tar upptill 400 personer och där Stina Wollter skall framträda. Det betyder oerhört mycket för de att få ändrade förutsättningar och kunna ta in mer publik.

Östgötateatern

Östgötateatern, Yvonne, prinsessa av Burgund, foto Klara G

Östgötateatern startar hösten med två storsatsningar. Yvonne, prinsessa av Burgund är en tragikomedi om vår ofria vilja, i regi och bearbetning av Nora Nilsson, med premiär den 18 september.  Succémusikalen från Broadway, Come From Away är en underhållande och hoppfull berättelse om solidaritet i sviterna av terrorattackerna i New York den 11 september 2001. Markus Virta regisserar och det är nordisk premiär den 26 september.

– Vi anpassar våra rutiner för att skapa en trygg och säker miljö. Vi har till exempel valt att ta bort de stora föreställningarnas pauser och strukit lunchserveringen till soppteatern för att undvika risken för smittspridning och folksamlingar, säger Cilla Holmqvist, marknads- och kommunikationschef på Scenkonst Öst.

Nils Poletti, foto Klara G

Vad anser ni på Östgötateatern om de diskussioner som förts hittills hos regeringen och hos Folkhälsomyndigheten angående bestämmelserna för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar?
Min reflektion beskrivs nog bäst som en känsla – rastlöshet, säger Nils Poletti, teaterchef Östgötateatern.

– Under den här pandemin har jag gått från skräckslagen till frustrerad till förtvivlad till att nu äntligen se ett ljus i tunneln – och att dessa samtal om att öppna upp, istället för tvärtom, ens äger rum är ju vederkvickande för en teaterchef.

-Samtidigt fylls jag av en rastlöshet efter klarhet och klara besked när en navigerat i stor osäkerhet sedan april.  Blir den 1 meter eller 1,5 eller 2 meter? Är det runt varje individ eller får en sitta nära sin partner, släkting, date? Dessa variabler kommer ha stor påverkan på oss och därför stampar jag otåligt på mitt kontor i väntan på regeringens beslut. Hoppas själv på 1 meter och att en får sitta med sitt sällskap såklart.

Dalateatern

Dalateatern, Vasa, foto teatern

Dalateatern planerar för och ser fram emot en teaterhöst, med trygghetsanpassningar och med reservation för ändringar, när vi kan mötas i salongerna igen, under trygga förutsättningar. Den 24 oktober är det dags för premiär för Vasa, fritt efter August Strindberg, i regi av Anna Pettersson, i samarbete med Strindbergs Intima Teater. Flickan, mamman och soporna av Suzanne Osten, i regi av Lisa Hugoson, spelas på Blackboxen i Borlänge, med premiär den 7 november.

Lisa Hugoson, foto Jonas Jörneberg

Vad anser ni på Dalateatern om de diskussioner som förts hittills hos regeringen och hos Folkhälsomyndigheten angående bestämmelserna för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar?
– Dalateaterns uppdrag är att turnera i länets 15 kommuner, berättar Lisa Hugoson, teaterchef på Dalateatern.

 – De spelplatser vi verkar på är ofta små bygdegårdar eller i föreningslokaler, rumsteater. Redan utan restriktioner har våra spellokaler begränsad publikkapacitet, ofta är 60-70 platser maxgränsen i lokalen. Med en tvåmetersregel ser jag inte hur skulle bli ekonomiskt försvarbart att ge sig ut på turné, varken för oss eller för den mottagande arrangören. På sådana premisser skulle det bli svårt att alls bedriva verksamhet under hösten.

– Blir det en meters avstånd som rekommenderas eller beslutas så skulle det innebära betydligt bättre möjligheter för Dalateatern att bedriva en ekonomiskt försvarbar verksamhet som samtidigt är trygg och säker för medarbetare och publik. Vi skulle ändå bara kunna ta emot ett mycket begränsat antal besökare i våra spellokaler i Borlänge och Falun– där vi spelar flest föreställningar. Betydligt färre än 50. Våra egna två blackboxar är små och vi har ägnat mycket tid att undersöka möjligheterna hitta alternativa spelplatser för att kunna ta emot flera i publiken – till exempel att hyra in oss på kommunens stora teaterscen, en gästspelsscen anpassad för alla typer av kulturarrangemang. Det skulle krävas att det stuvas om i bokningarna av olika planerade program för att i den större lokalen få möjligheten att bedriva en försvarbar och relativt normal verksamhet under rådande omständigheter. Förutom de ekonomiska premisserna, bedömer vi att det också skulle vara en förbättring för publikupplevelsen att ingå i en större publikgrupp än ett fåtal.

– När det gäller vår skolverksamhet så signalerar skolorna själva en oro, både kring att ta emot teatern på sina egna skolor och inför att besöka teaterhuset. Kulturgarantin i Falun skjuts på framtiden och plötsligt förlorade vi ett antal planerade föreställningar för högstadiet. I nuläget är det oklart om skolklasserna alls får komma, vilket avstånd som ska hållas inom klasserna, samt om olika klasser (från samma eller olika skolor) kan sitta i samma salong. Publikgrupperna blir väldigt små om endast en klass i taget tillåts komma och det är en utmaning att fördela speldatum och få dem att räcka till om alla klasser vill komma på varsin föreställning. På en av våra produktioner är skolan den huvudsakliga målgruppen och vi behöver fundera på alternativa scenarios om skolorna helt backar ur. Mycket arbete handlar om att trygga skolorna i våra rutiner och vi söker större spellokaler för att kunna separera sittningen på publiken.