Gunilla Röör regisserar Broarna i Madison County, en av Norrbottensteaterns aktuella föreställningar. Föreställningen skulle ha haft premiär i vår, men  teatern har nyligen fattat beslutet att vårens föreställningar skjuts upp till 2022. Läs mer här. Till Gunillas glädje påverkar det dock inte repetitionsarbetet, som fortsätter som förut. 

– Jag är så sugen på att arbeta, säger Gunilla Röör, i en intervju som Norrbottensteatern har gjort. 

Efter ett helt år med inställda produktioner bakom sig blickar Gunilla Röör framåt. I vår är hon aktuell som regissör för Broarna i Madison County på Norrbottensteatern.

– Det finns ingenting som håller mig tillbaka, säger hon.

Egentligen var det tänkt att Gunilla Röör skulle ägna våren åt en chefskurs för att förbereda sig inför jobbet som ny teaterchef på Norrbottensteatern. Men chefskursen får vänta, för våren är vikt åt ett helt annat uppdrag. Hon ska regissera Broarna i Madison County.

– Det är ju en utsträckt hand, att jag får komma upp redan nu, som regissör och att jag var ledig, säger Gunilla.

Birgitta Vallgårda, som skulle regisserat pjäsen från början, har lagt grunden för uppsättningsidén. På grund av sjukdom klev hon dock av produktionen tidigt, men föreslog Gunilla Röör som regissör.

Efter att ha funderat ett dygn tackade Gunilla ja, och den 7 januari var hon på plats på Norrbottensteatern för kollationering och repstart.

 – Jag tycker på sätt och vis att det är jättebra. För då kastas man in i golvarbetet och det är ändå där det händer. Sedan känner jag ju till materialet och det underlättar, säger Gunilla.

Pjäsen bygger på boken av Robert James Waller, som också filmatiserats med Meryl Streep och Clint Eastwood i huvudrollerna.

– Det är en riktigt klassisk kärleksfilm. Har man sett den kommer man ihåg den, säger Gunilla, som ”grät ohejdat” när hon själv såg filmen.

Men förutom att Broarna i Madison County är en fantastisk kärlekshistoria är det också en historia om förlust, menar Gunilla.

– De väljer att tappa varandra. Och det finns inte en människa över eller under tjugo som inte har varit med om det. Det rullar igång hela det registret: saknad, längtan, felval, bortval. Och det är så smärtsamt. Närmare döden kan man inte komma i levande livet. Den är som ett reningsbad. Man behöver inte alls vara förälskad för att förstå den filmen.

Hennes idé om hur hon vill göra pjäsen ryms i några få ledord.

– Det ska vara intimt fast med avstånd. Jag tänker att vi ska jobba fysiskt med kropparna lite annorlunda än vad de gör i filmen. Filmen är som ett stort förstoringsglas. Teaterscenen har ett annat språk. Där måste kropparna uttrycka sig genom att inte vara så nära varandra.

I pjäsen, som har dramatiserats av Niklas Hjulström och Pamela Jaskoviak, spelar den äldre Francesca en av rollerna och minns tillbaka på sitt liv.

– Det inbjuder ju också till ett annorlunda formspråk. Då kan man inte fastna i realism och nutid, utan vi måste lyfta, säger Gunilla.

Ännu har hon inte kommit fram till hur det ska gestaltas och hon berättar att de har ”mycket att forska i”.

– Nu pratar du med mig i början av ett arbete. Då är man i den här ambitionskarusellen. Sedan får vi se när vi börjar jobba ihop. Men det är ändå ett minne. Det är det vi ska knåda, säger Gunilla, som har förberett sig inför regiuppdraget genom att läsa mycket och lyssna på musik.

Vad ser du mest fram emot med det här regiuppdraget?

– 2020 har varit så hopplöst. Det kom helt av sig. Jag började med en fantastisk föreställning jag skulle gjort med Benke Rydman. Vi jobbade i sex veckor, sedan fick vi lägga ner, säger Gunilla, och berättar att även den produktion hon skulle arbetat med i höstas på Stadsteatern ställdes in dagen innan premiär på grund av pandemin.

– Alltså, jag är så sugen på att arbeta. Det finns ingenting som håller mig tillbaka nu.

Text av Andrea Thür, Norrbottensteatern

Läs mer om beslutet att skjuta upp vårens föreställningar till 2022 här.

Läs mer om föreställningen Broarna i Madison County här.

Läs intervjun på Norrbottensteatern hemsida här.

Foto: Magnus Stenberg och Jonas Hellman Driessen

 

Boka din plats på Länsteatrarnas höstmöte 2023

Inbjudan till Länsteatrarnas höstmöte 2023

Länsteatrarna i Sverige och Regionteater Väst hälsar dig hjärtligt välkommen till årets höstmöte i Borås. Mötet börjar den 15 november kl. 11.30 med en gemensam lunch. Mötet slutar senast kl. 13.00 den 17 november efter gemensam lunch. Deltagaravgiften för mötet är självkostnadspris: 1650kr, och inkluderar måltider och konferensavgift. Boende bokar ni själva och deltagaravgiften faktureras i efterhand.

Plats: Regionteater Väst i Borås, Söderbrogatan 2

Hotell: I första hand rekommenderar vi att ni bokar rum på Quality Hotel Grand Borås eller Comfort Hotell Jazz i Borås. Pris från 937 kr/natt för enkelrum. Hotellbokning görs av deltagarna själva med bokningskoden ”Teater 2023” via mail till Q.Grand.Boras@choice.se. OBS! Sista dag för att boka hotell till avtalat pris är den 15 oktober.

Temat för mötet är ”Scenkonstens omätbara värde”. Under det temat kommer vi bland annat diskutera scenkonst för barn och unga, ha en paneldebatt om danskonsten på länsteatrarna samt få lyssna på en inspirationsföreläsare. Utöver samtal om scenkonsten diskuterar vi som alltid aktuella frågor som rör länsteatrarnas situation för att tillsammans lära oss och utvecklas som förening och enskilda individer i våra respektive teatrar. Som vanligt kommer vi också att få ta del av scenkonst.

Under medlemsmötet (17 november kl. 9.00-10.00) beslutar vi om det kommande årets verksamhet och budget. Det kommer också att avsättas tid för enskilda samt gemensamma överläggningar.

Har du förslag på ämnen som du tycker bör tas upp är du välkommen att skicka dessa till verksamhetsledare Ylva Nordin på mailadress: ylva.nordin@lansteatrarna.se

Sista dagen att anmäla sig är den 15 oktober.
Observera att anmälan är bindande.

Varmt välkommen!


    Jag vill äta middag 15 november

    Jag vill äta lunch 16 november

    Jag vill äta middag 16 november

    Jag vill äta lunch 17 november



    Jag godkänner att denna anmälan är bindande.