Charlotte Engelkes lekfulla version av Rickard Wagners opera Rhenguldet har premiär på Regionteatern i Växjö den 9 april. I Guldet blandas opera, parkour, dans och skådespeleri i ett spektakulärt och musikaliskt äventyr.

– Att sätta upp Guldet igen är ett drömuppdrag, säger Charlotte Engelkes, regissör och koreograf.

Regionteatern Blekinge Kronobergs egen ensemble medverkar i föreställningen, som i vår även spelas i Karlskrona, Karlshamn och Älmhult. Guldet hade urpremiär på Kulturhuset Stadsteatern Skärholmen 2016 och har spelats över 100 föreställningar, med en spelperiod på Malmö Opera 2017 och blev utvald att visas på BIBU 2018.

Vi kontaktade Charlotte Engelkes för att få veta mer!

Charlotte Engelkes. Foto Julius Bolin.

Hej Charlotte! Du regisserar din föreställning Guldet på Regionteatern Blekinge Kronoberg, med teaterns ensemble. Den 9 april är det premiär i Växjö. Hur känns det?

– Det är så oerhört roligt att fått i uppdrag att sätta upp min favoritföreställning Guldet igen och med en otroligt fin ensemble som gör den till en helt ny unik version. Guldet ger så mycket glädje och det ska bli grymt spännande att möta publiken här och runtomkring. Vi ska turnera hela våren och hösten i Region Blekinge Kronoberg.

Vad handlar Guldet om?
– I Rhenguldet finns tre sjöjungfruar som vaktar guldet, naturens ovärderliga skatt. Där finns de sista jättarna i världen, två bröder som har byggt ett slott till gudarna. Överguden Wotan och hans hustru Frickadellen kan inte betala jättarna och vill ta guldet av elake Alberich som själv har stulit det av sjöjungfruarna. På slutet släpper vi in draken, som egentligen härstammar från Siegfried Operan, och är den ena jätten som struntat i brorsan, behållit allt guld själv och bara suttit och vaktat det så länge att han blivit en ensam drake.

Guldet handlar om att dela lika, om att stjäla, om att ha all makt och få bestämma över någon annan, om att hjälpa någon, om att få vara tillsammans och leka.

Till vilken åldersgrupp riktar sig föreställningen?
– Jag säger att det är en familjeföreställning, men den är skapad för folk som är 5 år och uppåt. Jag fick i uppdrag att göra en föreställning för barn och jag fick göra vad jag ville. Det kändes oerhört stort och viktigt. Jag hade inte skrivit eller regisserat för barn tidigare även om jag vet att både barn och ungdomar brukar uppskatta mina föreställningar. Det visade sig att det var ingen större skillnad i arbetet med att göra en barnföreställning för mig. Det ska bara vara så bra och hög kvalité som möjligt.

– Det första jag tänkte var att jag vill visa storslaget skådespeleri, musik, parkour och sång. Att inspirera barnen genom att visa fullskalighet i artisternas olika uttryck. Att barnen skulle få det allra bästa.

– Jag tycker inte att jag regisserar annorlunda heller för att det är för barn. Jag vill alltid bidra till att människor ska känna sig fria att inspireras till att uttrycka sig själva på olika sätt och på sitt egna sätt. Det var t.ex. viktigt för mig att ha med Måns (Rudfeldt) som inte är skådespelare i första hand, utan som är parkour utövare och tricking mästare och har full kontroll på sitt fysiska uttryck. Och att kunna ha Elin (Rusk) som plötsligt dyker upp och spelar häftig elbas. Det vill jag ge barnen tillsammans med skådespeleri, kostymer, ljus och musik i världsklass.

Föreställningen är inspirerad av Wagners opera Rhenguldet. Kommer publiken också få höra Wagners musik?
– Det blir massa Wagners musik, mest i form av de olika teman som han själv arbetade utifrån, detta är särskilt kul för barn som då kan känna igen t.ex. jättarnas musik. Sen ingår också specialskriven ny musik av Willi Bopp som ligger som ett soundtrack genom hela föreställningen, i ett hopkok med Wagners.

– Flera trodde att vi inte kunde spela Wagners musik i början utan att det hände något annat samtidigt på scen. Men jag sa att vi kan väl pröva, vi har ju provpublik och det visade sig att det var inte alls svårt för 5 åringar att sitta stilla och lyssna till ”världsackordet”, det berömda i essdur som illustrerar hur världen blir till, innan vi sen ser sjöjungfruarna skymta fram. Man ska aldrig underskatta publiken. Är det bra så är det bra.

Föreställningen kombineras med ett pedagogiskt efterarbete – kan du berätta något kort om det?
– Det är dels ett musikinspirerande arbete där just de olika musikaliska teman för olika figurer som t ex Gudar, Grodan, Sjöjungfruar, Draken har. Dessa stycken kan man lyssna på innan eller efteråt med sin lärare och känna igen och berätta och prata om. En pedagog från teatern träffar också alla barnen i ett efterarbete där de ritar, leker roller och uttrycker sig om de olika frågorna att dela lika, att bestämma över någon annan, att vara ensam osv, frågor som finns i både operan och föreställningen.

Läs mer och se turnéplan på Regionteater Blekinge Kronobergs hemsida här.

Bilden ovan: Affischbild Regionteater Blekinge Kronoberg.

Boka din plats på Länsteatrarnas höstmöte 2022

Länsteatrarna i Sverige och Västanå Teater bjuder in till höstmöte 7-9 december 2022. Vi är inbjudna till Västanå Teater i Sunne för att uppleva Västanå Jul. Utöver fantastiska samtal om scenkonsten så diskuterar vi aktuella frågor som rör länsteatrarnas situation för att tillsammans lära oss och utvecklas som förening och enskilda individer i våra respektive teatrar. Under medlemsmötet beslutar vi om kommande årets verksamhet och budget. Självklart blir det också tid för enskilda samt gemensamma överläggningar. Som vanligt kommer vi få ta del av fantastisk scenkonst. Välkommen till Västanå Teater, Berättarladan 1 i Sunne! Anmäl dig senast 7 november.


    Jag vill äta middag 7 december

    Jag vill äta lunch 8 december

    Jag vill äta middag 8 december

    Jag vill äta lunch 9 december

    Jag vill bli hämtad med buss till och från Sunne.

    Jag tar mig till Västanå Teater på egen hand.



    Jag godkänner att denna anmälan är bindande.