Får jag finnas för dig? är en klassrumsföreställning av Paula McManus som ställer frågan vilka vi är utan vårt sammanhang. Om ingen känner igen oss? Ingen människa är så stor eller stark att den kan leva utan bekräftelse från andra. Vad händer om ingen förstår vårt språk, inte känner igen våra kläder?

Får jag finnas för dig? beskrivs som en interaktiv humoristisk föreställning med specialskriven musik där ungas tankar och samtal med teaterns dramapedagog och skådespelare är invävda i pjäsen. Pjäsen spelas under våren och hösten i klassrum på högstadiet i Dalarna. Vi kontaktade regissören Patrik Pettersson, som också är projektledare för Dalateatern Barn & Unga för att få veta mer.

– Temat landar direkt in målgruppens existentiella solarplexus, säger Patrik Pettersson.

Malin Byman och Anna Granquist i Får jag finnas för dig?, foto Per Eriksson

Hej Patrik, vi undrar hur föreställningen får jag finnas för dig? har blivit till. Det står på Dalateaterns hemsida att den är ”inspirerad av möten med ungdomar”. Hur har ni jobbat fram den?
Under hösten 2016, så träffade jag, vår dramapedagog Malin Byman och dramatikern Paula McManus två klasser med nyanlända ungdomar i åldern 13 – 16 år. Jag och dramapedagogen träffade varje klass vid tio tillfällen och Paula var med vid cirka fem tillfällen. Via drama, bild, musik och rörelse så undersökte vi tillsammans med eleverna begrepp som person, plats, drömmar och hinder för att upp nå våra drömmar. Utifrån de mötena med ungdomarna så hämtade Paula inspiration till att skriva pjäsen. Vi sa också att vi ville ha musik med, så en kille som heter Christoffer Karlsson har skrivit ny musik till Paulas sångtexter i pjäsen.

Patrik Pettersson, foto Per Eriksson

Har ni involverat ungdomar i arbetet – t ex i form av referensgrupper?
Under tillblivelsen av föreställningen och under repetitionstiden har vi kontinuerligt träffat olika referensklasser från åk 7 – 9 och nyanlända klasserna. Vi har provat tankar och idéer på dem vad gäller deras engagemang i tematiken, vi har utvecklat och testat de interaktiva delarna i pjäsen på eleverna, så att de delarna landar rätt. Vi har helt enkelt gjort oss bekanta med åldersgruppen så att föreställningen kommunicerar på ett för oss och för dem tillfredsställande sätt.

Vad är det för tematik?
Temat i pjäsen skulle jag säga rör sig kring begrepp som norm, identitet, tillhörighet och bekräftelse. Det har blivit en humoristisk och lekfullpjäs, utifrån dilemman som ”Vem blir jag om jag inte har ett namn? Vem blir jag om jag har ett namn som ingen kan uttala? Kan jag bli accepterad av andra om jag blir ihop med någon som är olik mig? Kan jag vara kär i någon som är olik mig? Kan jag vara bästa kompis med någon som har andra åsikter än jag? Och så vidare.

Titeln Får jag finnas för dig? är en fråga, men också en anklagelse – stämmer det?
En kan nog se titeln både som en ödmjuk fråga, en anklagelse eller som en uppfordran. Det beror nog på vilken karaktär du frågar i pjäsen eller hur en som publik uppfattar de olika händelserna i pjäsen. Hur som helst är det en viktig frågeställning i dessa tider. När vi på olika sätt ska försöka mötas utifrån våra mer eller mindre stora olikheter vad gäller kultur, etnicitet, religion o.s.v. Får vi finnas för varandra precis som vi är eller måste vi ändra på oss? Och hur vet en när en är sig själv och hur lätt är det att vara sig själv?

Kommer teatern att ha någon form av uppföljning eller samtal i anslutning till föreställningen?
Vi samtalar med publiken i föreställningen på olika sätt i de interaktiva delarna och låter de då fundera och ta ställning till olika frågor i pjäsen både muntligt och skriftligt. Det har också varit den konstnärliga ambitionen med pjäsen att väva in publikens deltagande i det som händer i pjäsen. Sedan får lärarna med sig ett lärarmaterial kring temat med tips om övningar som de kan göra med sina elever.

Ni hade urpremiär på Kunskapsskolan i Borlänge den 10 mars – hur var mottagandet?
Spontant fick vi höra att eleverna gillade föreställningen och vad den handlade om. Jag tror att upplevelsen för eleverna är lite pirrig och lite läskig efter som vi på olika sätt ”busar” med konventionerna kring teater. Det börjar redan i korridoren innan eleverna ska går in i klassrummet för att se föreställningen. Vi leker då med upplevelsen av val och slump utifrån lottdragning av vilken plats en kommer att få sitta på och i vilken ordning en får komma in i klassrummet. De blir också osäkra under vägs gång på hur mycket de kommer att bli involverade in i föreställningen och temat landar också direkt in målgruppens existentiella solarplexus.

Anna Granquist i Får jag finnas för dig? foto Per Eriksson


Patrik Pettersson
är sedan många år knuten till Dalateatern som regissör och skådespelare. Han är nu projektledare för Dalateatern Barn & Unga. Patrik har regisserat ett flertal föreställningar för Dalateatern och men också för andra teatrar. För Dalateatern: Sommarteatern i Stjärnsund Måsen, Musikalen Oliver, musikalen Spelman på taket, Byta plats, m fl.

Anna Hedström är textilkonstnär och kostymdesigner, utbildad vid  Konstfack och Edinburgh College of Arts.

Paula McManus är dramatiker, regissör och skådespelare. Hon har skrivit pjäser som En hårig historia, Kolla mej då!, Kvinna utan byxor, Snöhumla och Vart tar alla tårar vägen (den senare sattes upp på Dalateatern 2012).

Får jag finnas för dig? av Paula McManus
Regi: Patrik Pettersson  Scenografi och kostym: Anna Hedström  Musik: Christoffer Karlsson
Medverkande: Malin Byman, Anna Granquist, Mala Kyndel, Joel Torstensson. Dramapedagog: Malin Byman.

Premiär 10 mars på Kunskapsskolan i Borlänge
Spelas under våren och hösten i klassrum på högstadiet i Dalarna.

Läs mer

Bilden högst upp: Anna Granquist i Får jag finnas för dig?, foto Per Eriksson

Boka din plats på Länsteatrarnas vårmöte 2022

Länsteatrarna och Västerbottensteatern bjuder in till vårmöte den 6-8 april 2022. Tillsammans kommer vi samlas på̊ Västerbottensteatern som nyligen flyttat in i ett nytt kulturhus. Vi kommer att samtala om valåret 2022, om kulturpolitik och om hur valet kan komma att påverka Sveriges Länsteatrar. Vi kommer bjuda in intressanta gäster och samtalspaneler. Utöver det kommer vi ta upp aktuella frågor kring länsteatrarnas situation för att tillsammans lära oss hur vi kan utvecklas som förening och som enskilda individer i våra respektive teatrar.


    Jag vill äta middag 6 april

    Jag vill äta lunch 7 april

    Jag vill äta middag 7 april



    Jag godkänner att denna anmälan är bindande.