Roadtrip i regionen är en serie om tre nyskrivna pjäser av dramatikern Kristian Hallberg som sätts upp på Folkteatern i Göteborg. Först ut var Jag var här först som spelades våren 2016 och nu har Här skulle vi leva, tillsammans precis haft premiär. Vi kontaktade Folkteatern i Göteborg för att  fråga Kristian Hallberg och teaterchef Frida Röhl om trilogin, dess tillblivelse och  tematik och om det är viktigt att spela nyskriven dramatik.

Vi är väldigt nyfikna på föreställningen Här skulle vi leva, tillsammans. Den ingår i en trilogi som heter Roadtrip i regionen och det står på er hemsida att den ”har kommit till genom oväntade möten”. Vad betyder det? Vad är det för tematik?
Kristian: -Det oväntade mötet är snarast mellan mig, som dramatiker, som tar mig till en plats där jag aldrig varit. En packad väska med fördomar, ungefär. Mötena i sig var rätt tysta, researcharbetet gick snarare ut på att tjuvlyssna, uppehålla mig på platser där ortsbefolkning var, kaféer, bibliotek och andra offentliga platser. Men lika mycket som jag lyssnade på dessa så lyssnade jag på mig själv. Vad har jag för del i det här samhället? Vem är jag att sitta och tjuvlyssna? Tematiken kretsar kring utanförskap, socialt och osynligt. Hur snabbt det går i isolerade sammanhang att hamna utanför, att bli utpekad, att bli ett ”talk of the town”. Hur lätt det är att halka utanför normen, hur svårt det är att ta sig in i den igen.

Kristian Hallberg, foto Khashayar Naderehvandi

Första delen i trilogin Roadtrip i regionen handlade om vardagsmagi i Lilla Edet. Var någonstans i regionen utspelar sig Här skulle vi leva, tillsammans?
Kristian: -Den utspelar sig i Grästorp. Jag valde platserna i förhållande till storlek och hur starka Sverigedemokraterna var i senaste valet. Grästorp hamnade på kartan 2010 genom att Svenskarnas parti kom in i deras kommunfullmäktige, 100 personer röstade på dessa i Grästorp. Jag ville se hur stämningen var i Grästorp direkt efter valet 2014, då SvP inte ens ställde upp. Det jag fann var en sorgsen och lättad stämning; sorgsen över att vara förknippade med nazism, lättnad över att partiet inte fann djupare fäste.

Vilken åldersgrupp vänder ni er till och hur har ni arbetat i förberedelserna? (Har ni t ex använt er av referensgrupper?)
Kristian: -Jag har inte jobbat specifikt utifrån någon åldersgrupp. Däremot fanns det ett stort ansvar att åka iväg till en ort jag aldrig varit i och påstå berätta något om den. Därför har jag försökt berätta de här berättelserna med värme och varsamhet, våga ställa svåra frågor utan att för den sakens skull peka finger och frossa. Men som sagt, den största referensgruppen har varit jag själv.

Hans Sandquist, Karin de Frumerie och Elisabeth Göransson i Här skulle vi leva, tillsammans, foto Magnus Länje

Varför är det viktigt att spela nyskriven dramatik?
Kristian: -Frågan är snarare: är det viktigt att spela nyskriven dramatik? Kanske det nyskrivna i sig inte är viktigt, mer än att man försöker – som dramatiker – ringa in ett språk som tiden kan förstå. Snarare är det väl viktigare att teatern som helhet behandlar aktuella ämnen, att vända och vrida på allt som skrivs och skrivits genom tiderna. Så det är viktigt att teatern blickar ut över det samhälle vi har, ställer de frågor som är svåra att svara på och som kan beröra både en van och ovan teaterpublik. Sen kan det vara med hjälp av nyskrivna kammarspel, odödliga klassiker eller texter på mjölkförpackningar. Så länge det engagerar.

Frida Röhl, foto Lina Ikse

Kommer teatern att ha någon form av uppföljning, samtal osv i anslutning till föreställningen?
Frida: -Vi planerar att ha ett par samtal om form och innehåll, till exempel med regissören Kristina Hagström-Ståhl, efter några av föreställningarna. ”Här skulle vi leva, tillsammans” är den andra delen i en fristående triologi av pjäser. När den tredje pjäsen också sätts upp vill vi ta ett större grepp och samtala om bland annat mänskliga rättigheter och utanförskap.

Blir det turné i regionen?
Frida: -Folkteatern i Göteborg är ingen turnerande teater, men vi hoppas ändå att alla tre pjäserna kommer kunna spelas på ett eller flera ställen i Västra Götalandsregionen i framtiden.

Ni hade premiär i helgen – hur har pjäsen tagits emot? frågade vi slutligen Karolina Lindblad, som är kommunikatör på Folkteatern.
Karolina: -Mottagandet har varit fint! Här är utdrag ur de recensioner som kommit hittills:

”Folkteaterns Här skulle vi leva, tillsammans inbjuder till existentiell reflektion över vår vardagliga samvaro” skriver Göteborgs-Posten. ”Dialogens vardagliga noteringar håller andan i kliven över undantryckta, bråda djup.”

”Intrigens inneboende styrka matchas av starka skådespelarinsatser”, skriver Kulturbloggen. ”Elisabeth Göransson … åstadkommer ett lysande porträtt av en karaktär vars blandning av beskäftighet och förvirring ger henne nödvändig komplexitet.”

 

Läs mer om Här skulle vi leva, tillsammans här.
Lär mer om Roadtrip i regionen här.

Bilden högst upp: Hans Sandquist och Elisabeth Göransson i Här skulle vi leva, tillsammans,
foto Magnus Länje

Boka din plats på Länsteatrarnas vårmöte 2022

Länsteatrarna och Västerbottensteatern bjuder in till vårmöte den 6-8 april 2022. Tillsammans kommer vi samlas på̊ Västerbottensteatern som nyligen flyttat in i ett nytt kulturhus. Vi kommer att samtala om valåret 2022, om kulturpolitik och om hur valet kan komma att påverka Sveriges Länsteatrar. Vi kommer bjuda in intressanta gäster och samtalspaneler. Utöver det kommer vi ta upp aktuella frågor kring länsteatrarnas situation för att tillsammans lära oss hur vi kan utvecklas som förening och som enskilda individer i våra respektive teatrar.


    Jag vill äta middag 6 april

    Jag vill äta lunch 7 april

    Jag vill äta middag 7 april



    Jag godkänner att denna anmälan är bindande.