Den 13 september invigdes Lokstallarna i Karlshamn. På plast var bland andra Therese Willstedt, teaterchef Regionteatern Blekinge Kronoberg, Åsa Edgren, konstnärlig ledare för dansen på Smålands Musik och Teater och Michael Johansson, verksamhetsledare på Länsteatrarna i Sverige. Vi passade på att fråga varför det är viktigt med en ny stor dansscen i södra Sverige.

Ivar Wenster, Region Blekinge, Per-Ola Mattsson, Kommunalråd Karlshamns kommun, Therese Willstedt, vd och scenkonstchef för Regionteatern – foto Michael Johansson

Det var i augusti förra året som Karlshamns kommun och Regionteatern Blekinge-Kronoberg skrev en avsiktsförklaring om etablering av ett scenkonsthus med fokus på dans i Lokstallarna. Sedan dess har Lokstallarna renoverats: Nytt golv, fler toaletter och duschar, ny entré, ett nytt ljud- och ljussystem. Lokstallarna hyser nu ett scenkonsthus med ett dansgolv på 450 kvadratmeter och Regionteater Blekinge Kronoberg har flyttat in med delar av sin verksamhet. Fredagen den 13 september 2019 var det stor invigning med bandklippning, tal, mingel, samtal, och mycket dans, så klart – bland annat dansföreställningen Bibi Ha Bibi av koreograferna Aloun Marchal och Henrique Furtado P. Vieira samt en förhandsvisning av föreställningen Lohengrin Dreams av den svenska koreografen Charlotte Engelkes.

– Bland invigningstalarna fanns representanter från Region Blekinge och Karlshamns kommun som berättade om den långa resan som gjorts för att idag kunna inviga en ny dansscen, berättar Michael Johansson, verksamhetsledare för Länsteatrarna i Sverige.
– Man talade om värdet av kultur för attraktivitet och man tog upp vikten av att skapa förutsättningar för kulturarbetare och möjligheter att producera scenkonst i Blekinge. Man pekade på den nya dansscenen som en nod för dans. Therese Willstedt, vd och scenkonstchef för Regionteatern berättade om uppdraget att skapa en dansscen i Blekinge, som var ett av de första hon fick när hon tillträdde som chef för 2 år sedan. Hon talade sig varm för den nya dansscenen som en mötesplats , en plats att stärka och sprida kultur, en plats att bilda opinion, en plats att dela tankar.

På plats var också Åsa Edgren, konstnärlig ledare för dansen på Smålands Musik och Teater. Vi passade på att fråga Therese, Michael och Åsa varför det är viktigt med en ny stor dansscen i södra Sverige.

Therese Willstedt, foto Regionteatern Blekinge Kronoberg

Therese Willstedt, teaterchef Regionteatern Blekinge Kronoberg:
Hur känns det nu när Regionteater Blekinge Kronoberg (och Karlshamns kommun) har öppnat portarna till den nya dansscenen Lokstallarna?
– Det känns mäktigt. Det är ett viktigt steg och ett statement för ny koreografisk scenkonst  ur ett nationellt perspektiv, och givetvis även regionalt och lokalt. Det är ju faktiskt rätt fantastiskt att i dessa politiska tider kunna vara med och bidra till att nya plattformer för scenkonst öppnas och utvecklas. Jag tycker också att de politiker och tjänstemän som ligger bakom detta beslut är oerhört modiga och visionära. Nu hoppas vi att det fortsätter såhär och att det kan ge ringar på vattnet.

Varför är det viktigt med en ny scen för dans i er region?
– Det är viktigt att fler regioner skapar bättre förutsättningar för scenkonsten och danskonsten. Danskonsten och ny koreografisk scenkonst är ett starkt, expansivt och spännande konstområde, som varje år får större och bredare publik och vi ser också ett ökat intresse för rörelse (både att uppleva och se rörelse samt att själv röra på sig mer).

-För oss personligen så var det absolut nödvändigt med en scen som är anpassad för dansverksamhet i och med att vi sedan 2017 har ett politiskt uppdrag att både presentera och producera samtida dans. Före den 13 september då scenen invigdes, så har inte vi i våra regioner,  varken Kronoberg eller Blekinge, haft en scen med sviktande dansgolv och rätt temperatur. Nu har vi det i Blekinge! Men Kronoberg återstår.

– Vi är en professionell producent av scenkonst och när vi har ett politiskt uppdrag att producera dans så ska det också vara professionellt och enligt alla kollektivavtal för dansverksamhet och arbetsmiljö. Det handlar också om att ge publiken en härlig kväll i scenkonstens tecken. Slitna lokaler fungerar enligt mig personligen endast om det är undergroundteater där man kan göra vad man vill med lokalen. Annars så tenderar slitna lokaler att signalera att konsten inte är viktig att satsa på. Nu har vi löst situationen i Blekinge och vi hoppas att det fortsätter framåt enligt våra visioner. Nu återstår Kronoberg och det återstår att se hur det går med det. Jag hoppas innerligt att detta kan inspirera fler regioner att satsa på danskonsten och att ge scenkonsten rätt förutsättningar att verka i hela Sverige.

 

Åsa Edgren, foto Smålands Musik & Teater

Åsa Edgren, konstnärlig ledare för dansen på Smålands Musik & Teater:
Hur känns det att vara på invigningen av dansscenen Lokstallarna i Karlshamn?
 Lycka!  Det är stort och jag känner en ödmjukhet inför kraften när människor tillsammans verkar mot ett gemensamt mål och på så sätt skapar förändring. Vi var många som var tårögda inför Therese Willstedts känslomässiga och kloka invigningstal i den fullsatta och festliga foajén. – ”Koppla från hjärnan och koppla på hjärtat, så upplevs danskonst bäst!” manade hon. Publikens jubel!

Varför är det så viktigt med en scen för den samtida dansen i södra Sverige?
– Det är viktigt med platser och sammanhang där danskonsten i Sverige kan möta publik och skapa produktioner och projekt överhuvudtaget. Danskonsten är en internationell konstart. En ny scen och residensplats blir på så sätt en angelägenhet inte bara för Karlshamn, Blekinge, Kronoberg, Sydsverige eller övriga landet, utan för hela Europa och världen. Också andra konstarter berörs på ett positivt sätt. Kvällens invigningsprogram var ett fint exempel på det. Danskonstnärer från Grekland, Portugal, Frankrike, Tyskland, Argentina, Norge, Finland och Sverige fanns representerade, en Operasångerska, kompositör, ljudkonstnär, nycirkus akrobat, dansare och skådespelare från Lohengrin Dreams och dansare från Bi Bi Ha Bi Bi.

– Willi Bopp, hemmahörande i Frankfurt, som arbetat i residens med Charlotte Engelkes team i Karlshamn i två veckor tyckte att det var en drömsituation att kunna få arbeta på det här sättet och menade att scenen är lika viktig för honom som för medborgarna i Karlshamn som nu fått ännu ett tillskott i sin kontakt med omvärlden, ytterligare en stor hamn, inte för fartyg, men väl för upplevelser och tankar. Och vi ser fram emot att ta emot dem i residens hos oss på Smot i Jönköping i februari. Sedan avslutas projektet Lohengrin på Radial System i Berlin hos Sasha Waltz i Berlin. Premiär på NorrlandsOperan 23 november.

 

Michael Johansson, verksamhetsledare Länsteatrarna i Sverige

Michael Johansson, verksamhetsledare Länsteatrarna i Sverige:
Hur kändes det att vara på invigningen av Lokstallarna?

– Invigningen var fantastiskt fin! Man kände stoltheten från besökarna och det var ett stort intresse. Det bjöds på tal, presentationer av verksamheter och föreställningar av olika slag. Invigningen var för mig kanske extra speciell då detta är min hemstad och det är inte en dag för sent som kommunen vågar satsa på en kulturinstitution som denna. Jag tror, nej förresten vet, att scenen kommer ha stor betydelse för invånarna och kommunen. Det är oerhört lyxigt att ha tillgång till att få se högkvalitativ dans både från Sverige och från internationella aktörer. Det är med spänning jag följer utvecklingen och med glädje återvänder till min hemort framöver.

Dagen innan invigningen kunde vi läsa i Blekinge Läns tidning att oppositionen i Karlshamn vill strypa bidragen till den nya dansscenen. Vad tycker du om det?
– Jag tycker det är förkastligt. Man saknar argument och förståelse för vad denna dansscen kommer innebära för kommunen och regionen. Att enbart angripa kulturen och se det som den enda lösningen till att ordna i kommunens ansträngda ekonomi är svagt.

 

 

Boka din plats på Länsteatrarnas höstmöte 2023

Inbjudan till Länsteatrarnas höstmöte 2023

Länsteatrarna i Sverige och Regionteater Väst hälsar dig hjärtligt välkommen till årets höstmöte i Borås. Mötet börjar den 15 november kl. 11.30 med en gemensam lunch. Mötet slutar senast kl. 13.00 den 17 november efter gemensam lunch. Deltagaravgiften för mötet är självkostnadspris: 1650kr, och inkluderar måltider och konferensavgift. Boende bokar ni själva och deltagaravgiften faktureras i efterhand.

Plats: Regionteater Väst i Borås, Söderbrogatan 2

Hotell: I första hand rekommenderar vi att ni bokar rum på Quality Hotel Grand Borås eller Comfort Hotell Jazz i Borås. Pris från 937 kr/natt för enkelrum. Hotellbokning görs av deltagarna själva med bokningskoden ”Teater 2023” via mail till Q.Grand.Boras@choice.se. OBS! Sista dag för att boka hotell till avtalat pris är den 15 oktober.

Temat för mötet är ”Scenkonstens omätbara värde”. Under det temat kommer vi bland annat diskutera scenkonst för barn och unga, ha en paneldebatt om danskonsten på länsteatrarna samt få lyssna på en inspirationsföreläsare. Utöver samtal om scenkonsten diskuterar vi som alltid aktuella frågor som rör länsteatrarnas situation för att tillsammans lära oss och utvecklas som förening och enskilda individer i våra respektive teatrar. Som vanligt kommer vi också att få ta del av scenkonst.

Under medlemsmötet (17 november kl. 9.00-10.00) beslutar vi om det kommande årets verksamhet och budget. Det kommer också att avsättas tid för enskilda samt gemensamma överläggningar.

Har du förslag på ämnen som du tycker bör tas upp är du välkommen att skicka dessa till verksamhetsledare Ylva Nordin på mailadress: ylva.nordin@lansteatrarna.se

Sista dagen att anmäla sig är den 15 oktober.
Observera att anmälan är bindande.

Varmt välkommen!


    Jag vill äta middag 15 november

    Jag vill äta lunch 16 november

    Jag vill äta middag 16 november

    Jag vill äta lunch 17 november



    Jag godkänner att denna anmälan är bindande.