Dalateatern har sedan 2019 det regionala ansvaret för professionell dans och i juni i år meddelade teatern att dansprofilen Annelie Gardell anställts som verksamhetsutvecklare inom dans, med början i augusti. Anneli har tidigare arbetat som chef på Dansens Hus i Stockholm och innan dess som chef för Scen för Dans på NorrlandsOperan. Vi blev väldigt nyfikna på vad som kommer hända med dansen i Dalarna nu, och bad Annelie skriva några rader om sig själv och sitt nya jobb.

”Vilken enorm chans jag fått! Dalarna har varit mitt sommarlandskap sedan jag var tonåring. Jag har simmat i Siljan, Runn, Barken, Flinesjön, Övre Sveten. Nu har jag fått chansen att leta nya vatten. Det är ett stort landskap med många mindre orter, hembygdsgårdar, små udda scener och teaterarrangörer som aldrig arrangerat dansföreställningar. Samtidigt finns här en vana att möta influenser och variation i scenkonst och musikscenen är briljant.

Efter att ha arbetat i 13 år på stora institutioner som Norrlandsoperan och Dansens hus har jag fått ett uppdrag i en mindre stad med regionen som arbetsfält.

Här ska vi ha dansresidens, presentera större och mindre gästföreställningar och skapa möten av skiftande karaktär. Allt för att publiken ska få möta den samtida dansen.

Dalateatern har fått ett helt nytt uppdrag: att stärka infrastrukturen för dans.
Jag har kommit till en länsteater som vill bredda sin scenkonst och ge publiken varierande upplevelser. Efter två månader på plats vågar jag påstå att här finns en nyfiken publik.

Dalateatern blev länsteater 1975 då Gorillateatern från Malmö slogs samman med Kopparbergsensemblen i Falun. Jag startade mitt yrkesliv i en fri teatergrupp. Det innebar en god träning i demokrati, ansvarstagande, politiska diskussioner och ett livligt utbyte med både institutioner och den fria scenkonsten. En cirkel har slutits och jag är åter i en vitalt öppenverksamhet.

Dalateatern är en teater som har många dimensioner och samarbetar med andra institutioner, med den fria scenkonsten och amatörer. Jag har jobbat nära publiken och samtidigt haft kontakt med en större värld. På turné i Storuman och Malå med barnteaterföreställning för att sen direktsända produktioner i SVT. En teaterlektion för gymnasiet för att sedan åka till Vietnam i SIDA:s regi. Nu får jag åter balansera perspektiven mellan den lilla och stora världen.

Publiken i fokus
Här ska publiken ges en större bredd och fler tillfällen att se samtida dans. Vi ska arrangera publikaktiviteter som skaparlust till och insyn i konstarten. Ett mer långsiktigt mål är att ge dansare och koreografer en möjlighet att arbeta och bo i Dalarna.

Dalateatern med regionalt uppdrag har publiken i fokus. Med ett livligt turnerande i bygden visar man i handling att mötet är det viktigaste och delar därmed min syn på meningen med konsten.

Med respekt för publiken, var den än befinner sig både geografiskt och i sinnet ska vi skapa mötesplatser.

Dance Mov(i)es är en nysatsning introducerad av Annelie Gardell.  Det kommer att visas film och du får chans att möta skaparna bakom. Ett sätt att introducera ett konstnärskap och få en inblick i dansfilmens värld. Lättsamt och öppet för många.

Goda samarbeten och nätverkande
Ett lobbying- och diplomatiskt arbete krävs för att kunna nyttja befintliga produktions- och arrangörsstrukturer som finns inom teater och musik. Konstarten kan utvecklas gynnsamt om man kan använda befintliga resurser när det gäller produktion och arrangörer. Här gäller det att bygga ett förtroende!

Kompetens och viss infrastruktur finns på teatern. Jag är glad över att få vara en i gänget och vill bidra med min specifika kunskap om vad konstarten dans kräver.

För att kunna presentera gästspel av hög kvalitet har Dalateatern gått med i DansnätSverige, ett nationellt arrangörsnätverk som drivs av viljan att visa angelägen danskonst – för alla, till alla, i alla hörn av vårt land. Nu är Dalateatern en av tretton regionala parter som gemensamt driver Dansnät Sverige och möjliggör omfattande turnéer med svenska och internationella föreställningar. Samarbetet med Riksteatern fortsätter med gästspel och förhoppningsvis residens. Riksteatern har lokala starka föreningar i länet, jag vill få dom att bjuda upp till dans.

Det krävs ett nytänkande när det gäller spelplatser. Dalateatern saknar en egen A-scen. I samma huskropp som teatern huserar Faluns kulturhus med stor scen vilken vi endast får använda om vi hyr den för ett marknadspris. Ingen gynnsam situation för någon part.

I ett län som Dalarna, med så starkt intresse för folklig dans, finns goda möjligheter att bygga upp en dansverksamhet med konstnärligt fokus på folkdansen. Genom att uppmuntra konstnärliga projekt som sammanför folkdansen med den konstnärliga dansen skulle Dalarna kunna skapa en unik profil i landet. Vem vill och vågar bryta och bända i den folkliga traditionen? Det ska jag ta reda på.

Koreografen och dansaren Charlotta Öfverholms nya film Checking Out har premiär på Dalateatern 24 november. Checking Out är Dalateaterns första samproduktion när det gäller film. Delvis inspelad i Smedjebacken i augusti i år.

Dalarna har en dansande befolkning och proffs
I Dalarna dansas det överallt. Här finns dansbanor i alla möjliga miljöer. Folkdansar styrdans och bugg, polska och schottis. Politiker och tjänstemän har en tendens att föra fram argument som att dansa kan man göra överallt. Säkerligen baserat på att man sett dans utföras på ängar och torg. Visst ska jag som verksamhetsutvecklare vara nytänkande när det gäller spelplatser men här gäller det att se upp. Professionella dansare måste ha en säker arbetsmiljö och jag måste försvara konstartens förutsättningar. En dansares kropp ska hålla och det gör den inte med kyla och betonggolv. Konst blir bättre med rätt förutsättningar för både publik och konstnärer.

Dansare är en internationell skara. I Dalarna har jag mött dansare som utbildat sig i Berlin, Amsterdam, New York, jobbat i flera europeiska länder, pluggar en master i Köpenhamn och återvänder hem när de kan. Jag längtar efter att utvidga kontaktnätet och ge fler danskonstnärer chansen att skapa och möta publiken i länet.

Satsningen på samtida dans stärker Dalateatern!

Hurra en länsteater som vågar!”

Annelie Gardell, verksamhetsutvecklare Dans, Dalateatern

 

Läs mer här

Mer om Checking Out här.

Bilden överst: Annelie Gardell, foto Per Eriksson