Vad är det med ålen som fascinerar oss människor? Patrik Svenssons bok Ålevangeliet tilldelades Augustpriset 2019, är såld till 35 språk samt nominerad till Good Reads Choice Awards 2020 och Andrew Carnegie Medal for Excellence. Nu blir det också en teaterföreställning i bearbetning och regi av Pelle Öhlund på Dalateatern, med premiär den 25 september.

Ålen föds som ett genomskinligt yngel i Sargassohavet och tar sig flera hundra mil via Golfströmmen och vidare till Europa eller Amerika. Oförtröttligt vandrar den lilla ålen sedan genom vattendrag, ibland på land om den måste. Den hittar ett hem och lever sitt liv och sedan vandrar den hela vägen tillbaka igen via Atlanten för att fortplanta sig på samma plats där den föddes. Varför den gör så är ett mysterium.

Ålevangeliet är en berättelse om världens mest gåtfulla fisk. Det är också berättelsen om författaren Patrik Svensson och hans pappa och hur ålen förde dem samman. En berättelse om ursprung, öde och om livet. Samt om det som är livets sista och ofrånkomliga utmaning: hur man hanterar döden. Vem är jag? Vart är jag på väg? Vart kommer jag ifrån?

Dramatikern och regissören Pelle Öhlund återvänder till Dalateatern efter succén med föreställningen ​Det röda trädet​ 2019. Vi passade på att ställa några frågor!

Pelle Öhlund, foto Östgötateatern

Patrik Svenssons bok har blivit en internationell bestseller. Vad är det med ålen som fascinerar oss människor?
Inom naturvetenskapen har det länge talats om Ålgåtan eller Ålfrågan. Ålen brukar kallas för världens mest gåtfulla fisk. Det finns massor av forskare och glada amatörer genom historien som försökt att förstå sig på ålen. Från Aristoteles till dagens forskare. Ålen har varit och är fortfarande på många sätt ett mysterium och mysterier har alltid lockat den nyfikna människan. Ålgåtan har förändrats över tid. Är ålen en fisk? Ålens olika metamorfoser, avsaknaden av könsorgan, Hur fortplantar de sig? Var fortplantar de sig? Var föds de små larverna? Var dör den? Den lever i det fördolda och är svår att få grepp om.

Ålevangeliet är en populärvetenskaplig bok om ålen, som alltså handlar om ålens vetenskapliga historia. Hur gör man en teateruppsättning av det? Vad har du tagit fasta på?
Förutom att berättelsen handlar om ålen, denna märkliga fisk, handlar den också om relationen mellan en pappa och en son, och den gemenskap de fann genom att fiska ål tillsammans. Berättelsen om ålen blir en metafor över människans varande och lyfter de eviga existentialistiska frågorna som: Vem är jag? Var kommer jag ifrån? Vart är jag på väg? Jag har tagit fasta på och vävt samman dessa två delar i berättelsen, bl.a. människans strävan att försöka förstå sig på denna gåtfulla fisk och en sons försök att förstå sig på sitt ursprung. Jag har även tagit fasta på dramat kontra humorn som finns i denna mänskliga strävan.

Dalateatern, Åleveangeliet, foto Per Eriksson.

Det är en stor satsning med fem medverkande på scen. Ni spelar på Dalateatern och sedan väntar en ganska omfattande turné i Dalarna. Kan du berätta lite vad vi kan förvänta oss från scenen?
Det blir en intressant, händelserik och överraskande upplevelse. Hos provpubliken förekommer det både skratt och tårar. Ni kan förvänta er en visuell, vacker, rolig, förunderlig och bjussig uppsättning.

Du regisserade föreställningen Det röda trädet som hade premiär på Dalateatern 2019. Hur känns det att vara tillbaka efter 2 års pandemi? Är det något med regiarbetet som ser annorlunda ut nu efter det som varit?
Jag kan inte själv se att jag har förändrat mitt sätt att arbeta på grund av pandemin. Jag har haft förmånen att ha kunnat arbeta under denna tid. Men sen samtidigt är jag medveten om att vi alla förändras och påverkas av det som sker runt omkring oss och våra erfarenheter. Vi genomgår alla våra olika metamorfoser genom livet, precis som ålen.

Läs mer på Dalateaterns hemsida här.

Bilden överst: Affisch och pressbild Ålevangeliet 2021. Foto Dalateatern.

Boka din plats på Länsteatrarnas höstmöte 2021

Länsteatrarna och Byteatern Kalmar Länsteater bjuder in till höstmöte den 10-12 november 2021. Temat är Barn och ungas rätt till scenkonst. Utöver det kommer vi ta upp aktuella frågor kring länsteatrarnas situation för att tillsammans lära oss och utvecklas som förening samt enskilda individer i våra respektive teatrar. Det kommer att hållas medlemsmöte där vi beslutar om kommande års verksamhet och budget och självklart blir det också tid för enskilda samt gemensamma överläggningar. Som vanligt kommer vi få ta del av fantastisk scenkonst.
Varmt välkommen!


Jag vill äta middag 10 november

Jag vill äta lunch 11 november

Jag vill äta middag 11 november

Jag vill äta lunch 12 november



Jag godkänner att denna anmälan är bindande.