Den sårade Divan är en dramatisering av Karin Johannissons bok med samma namn som kom 2015 och handlar om Agnes von Krusenstjerna, Nelly Sachs och Sigrid Hjertén. Nu har Emma Broström och Kajsa Isakson på Folkteatern Gävleborg gjort en dramatisering fritt efter boken, där vi får vi följa de tre konstnärerna, som alla tre var före sin tid, men som tyvärr också led av psykisk ohälsa. De kunde dock behålla sin professionella identitet livet igenom – trots att de vistades på mentalsjukhus. Uppsättningen är ett samarbete med Dramaten och kommer efter premiären på Hudiksvalls teater den 7 december och spelperioder på Gävle teater, Söderhamns teater och Hudiksvalls teater i januari och februari att spela på Dramaten. Vi passade på att ställa några frågor till Kajsa Isakson; dramaturg, regissör och konstnärlig ledare på Folkteatern Gävleborg.

I föreställningen Den sårade Divan får vi följa dessa tre kvinnors kamp, livslust och kärlek till konsten och livet. Men också deras prestationsångest, otillräcklighet, sårbarhet och sjukdom. Det handlar om att trotsa normer och offra saker för konsten skull. Att acceptera diagnoser och sjukhusvistelser bara för att få vara i fred och ägna sig åt sitt konstnärskap. Det handlar om konstens villkor på liv och död, men också om den kvinnliga erfarenhetens plats i konsten och historien.

Kajsa Isakson, foto teatern

Hej Kajsa! Jag tror många ser fram emot att se den här pjäsen som bygger på Karin Johannissons bok! Kan du berätta något om vad ni har tagit fasta på i er dramatisering?
– Att göra en föreställning av Den sårade Divan var en utmaning. För den är så mäktig, tät och informativ. Att destillera ner den till en pjäs. Och att det inte skulle hamna i för mycket av levnadsbeskrivningar av dessa tre geniala konstnärer, eller i en historielektion.

Det var också viktigt för mig var att kunna se kopplingen till i dag. Att inte fastna i dået. Jag känner igen mig och jag tycker att det som berättas speglar vår samtid. Dået som påverkar nuet som påverkar det som kommer sedan.

Vi gör en fri tolkning, med texter likt monologer för flera röster. Där vi besöker delar av boken som leder oss vidare fram i en allmänmänsklig berättelse om att få vara en hel människa.

Men det som verkligen skapar kopplingen till nuet är Karin Johannissons inramning och hennes tankar runt dessa tre konstnärer. Hon använder deras livsöden för att få kött och blod och konkreta spår som hon uttrycker sig. Spår som leder oss framåt.

Den sårade Divan, i vår fria tolkning, är ju för mig en berättelse om att trotsa normer fast man är född i fel tid och om vad som måste offras för konsten. Om att vara eller bli riktigt sjuk. Om diagnoser och sjukdom och om den enskilda individens möjlighet att ta makten över den. Om livslust, prestationsångesten och otillräckligheten. Och om ett begränsat livs- och frihetsutrymme. Ett frihetsutrymme som blir till ett fängelse. Om ensamhet och ångest. Och att trots allt detta fortsätta utöva sitt konstnärskap.

Den handlar om de kvinnliga erfarenheterna som så sällan får sin plats längst fram på scenen.

Folkteatern Gävleborg, Den sårade Divan, foto Elisabeth Ohlson Wallin

På vilket sätt är de tre kvinnorna Agnes von Krusenstjerna, Nelly Sachs och Sigrid Hjertén och deras berättelser angelägna för oss idag?  
– De är så olika, Nelly Sachs, Anges Von Krusenstjerna och Sigrid Hjertén. Men de hade gemensamt att de aldrig gav upp. Tills det inte gick längre.

Som jag ser det så blev de offer för sin samtid men jag ser dem inte som bara offer. De var framförallt tre starka geniala konstnärer som var så före sin tid i sina helt olika konstnärskap. Som tre ångvältar eller amazoner arbetade de sig framåt, det ger ju något slags hopp och gör ju självklart så att jag måste kämpa vidare.

Föreställningen berättar om kampen att få vara en hel människa och inte definieras utifrån sitt kön, och ställa frågan: hur långt har vi kommit och hur går vi vidare framåt.

Kommer ni att ha kringaktiviteter i samband med föreställningen?
– Som så ofta på Folkteatern vill vi tillsammans med vår publik dela med oss av det universum vi befinner oss i, i arbetet med en föreställning, så att vi tillsammans kan fördjupa oss i de frågor som berättelsen väcker. I arbetet med Den sårade Divan har vi bjudit in till ett antal Divasoaréer där vi fått fördjupa oss i föreställningens olika spår. Och vi kommer  även ge ett antal i början av 2020. Du kan läsa mer om våra soaréer här.

Föreställningen sker i samarbete med Dramaten, betyder det att ni kommer att turnera till fler regioner?
– Föreställningen ges på Hudiksvalls Teater, Gävle Teater, Söderhamns Teater, Dramaten och Växjö Teater. (Alla fyra föreställningar på Dramaten är utsålda.)

Folkteatern Gävleborg, Den sårade Divan, foto Elisabeth Ohlson Wallin

Läs mer om föreställningen på Folkteatern Gävleborg här.

Bilden överst: Skådespelarna Rita Hjelm, Gunnel Fred, Alexandra Zetterberg Ehn, foto Eli Sverlander.

Välkommen till Dialogmöte 27-28 augusti i Stockholm!

Länsteatrarna i Sverige hälsar dig som förtroendevald hjärtligt välkommen till årets dialogmöte i Stockholm. Mötet börjar den 27 augusti kl. 18.00 med en gemensam middag på Clarion Hotel Sign i Stockholm, Östra Järnvägsgatan 35.
Deltagaravgiften för mötet är självkostnadspris 3400kr.
Sista dag för avanmälan är den 12 augusti, annars debiteras hela anmälningsavgiften.

Kontakta oss gärna om du har frågor!

Michael Johansson, verksamhetsledare Länsteatrarna i Sverige
michael.johansson@lansteatrarna.se



Jag godkänner att denna anmälan är bindande och att avanmälan måste ske senast den 12 augusti, annars debiteras hela anmälningsavgiften.