En regissör som längtar utomhus, en folklig teaterform, och ”en pjäs som aldrig kommer att gå ur mode”. Det är snart premiär för Romeo och Julia – årets sommarteater på Hägnan.
– Det kommer att bli galet men det kommer också kunna bli sorgligt. För det är det som är poängen med clown. Man kan gå mycket längre med en clown än vad en vanlig skådespelare tillåts av publiken att göra, säger Claes Åström, regissör.

När Claes Åström sätter sig tillrätta bakom scenen för att berätta om teatertekniken Commedia Clown åker den röda clownnäsan fram. Och genast förvandlas Claes till en clown som pratar nasalt och som gör ett tappert försök att berätta om årets sommarteater – Romeo och Julia på Hägnan. Men så åker näsan av och clownen är väck.

Nu gav du ett exempel på Commedia Clown!
– Ja! Man vet aldrig vem som kommer upp men det där var Lage, är en gammal bekanting som varit med förut. Han är direkt okunnig i det mesta, säger Claes och skrattar.

Han har arbetat i mer än tio år med denna teaterteknik, som kommer från den italienska maskteatern commedia dell’arte, där masker symboliserar nio olika arketyper. Harlequin är den minsta av dem och hade traditionellt en bula i ansiktet. Men under århundradens lopp har bulan flyttat på sig för att slutligen stanna vid den röda näsan.
– Man brukar säga att det var den sista kvar och den var alltid röd, säger Claes. Det är fortfarande maskteater, därav namnet Commedia clown, och har ingenting med cirkus att göra, mer än just den röda näsan.

En viktig skillnad från cirkusclownen är också att Commedia-clownen är en teaterclown, och i sommar kommer Norrbottens-publiken få se teaterformen nära håll, när årets uppsättning av Romeo och Julia sätts upp på Hägnan. Men i denna version spelar bara fyra personer alla roller.

Hur tänkte du då?
– Jag strök ner det så att det är bara sexton roller på fyra. Så tänkte jag. Det ska väl gå, säger Claes och skrattar.
De fyra skådespelarna spelar en grundclown, som i sin tur spelar sina roller i föreställningen, även i mask.
– Men då är det clownen som gör rollen i mask så det är väldigt många lager.

Ensemblen i årets sommarteater består av Martin Sundbom, Maja Runeberg, Per Sörberg och Camilla Persson.
– Bortsett från Maja och Martin som är ordentligt nya inför det här, har vi två rutinerade clowner, Per Sörberg och Camilla Persson, som jobbat med det här förut, och som lär dem genom att de får vara med dem på scen, säger Claes och berättar att de haft workshops tillsammans där Martin och Maja lärt sig grunderna.
– Det är ett enormt mod för en vanlig skådespelare att kliva in i den här formen för den är så avslöjande. Man har inget skyddsnät i den bemärkelsen att man måste erkänna när någonting händer. I vanlig teater kan man låtsas som ingenting och gå vidare.

Text: Andrea Thür, Norrbottensteatern
Foto: Lars Teglund