Vem är egentligen den norrländske mannen från glesbygden? I det rörelsebaserade community-projektet Öm.tålig initierat av Norrdans, får vi möta just dem – samtidigt som de får möta sig själva. Koreografen Maria Ulriksson guidar en grupp män från Kramfors på en resa där schabloner och stereotyper undersöks. Öm.tålig beskrivs som en ömsint och kraftfull illustration kring hur det är att vara människa.

Maria Ulriksson är dansare och koreograf och just nu aktuell med två andra länsteaterföreställningar på turné, Magnet och Silent disco – men då med en annan länsteater, nämligen i Regionteater Väst, där Maria har arbetat sedan 2011 som dansare och koreograf. Hon har också arbetat med en lång rad kända koreografer som Helena Franzén, Martin Forsberg, Peter Lagergren, Camilla Ekelöf och Mari Carrasco. Men nu befinner hon sig alltså  i Kramfors för att ta pulsen på den norrländske mannen och få honom att dansa. Det låter väldigt spännande och vi kunde inte hålla oss från att ställa några frågor om projektet!

Norrdans, Öm.tålig, foto Olle Melkerhed

Maria Ulriksson, koreograf, foto selfie

Maria, Öm.tålig beskrivs som ett rörelsebaserade community-projekt. Kan du förklara vad det är?
– Community projekt innebär att vi arbetar med vanliga människor. Jag har valt att arbeta med män som bor på glesbygden i Kramfors som grupp. Det viktigaste i arbetet är resan, den konstnärliga processen och upplevelsen, snarare än målet. Att skapa gemenskap, tillhörighet och konstnärlig riktning tillsammans. Min metod är rörelse och dans, och föreställningen vi landar i är baserad på just det, med en del röst och sång som inslag. Jag hoppas att Öm.tålig upplevs som en skörstark föreställning som får tag i det bitterljuva, motstridiga och röriga, det ömma, tåliga och modiga.

Du arbetar med en grupp av män från Kramfors. Hur hittade du dem – eller de dig?
– Jag har fått massiv hjälp av Annika Högberg som varit projektledare. Vi samtalade tidigt om hur vi skulle rekrytera och bollade idéer om hur. Vi valde att arbeta brett och fokusera på att hitta de som skulle tänkas vilja vara med i ett sådant här projekt. Dels använde vi sociala medier för att annonsera, men vi hörde även av oss till föreningsliv och liknande. Annika drog i sina olika kontaktnät och ordet spred sig. En del hittade oss via annonser, andra blev rekommenderade och peppade av egna kontakter att höra av sig till oss.

Norrdans, Öm.tålig, foto Olle Melkerhed

Hur arbetar ni fram föreställningen?
Vi har dans och rörelse som vårt största verktyg. Vi har dansat mycket, kontinuerligt och med fokus på lust och nyfikenhet. Dansarna har visat en otrolig vilja att utmanas och våga gå in i den här processen med öppenhet och mod.

– Jag började med att lägga mycket krut på att skapa en arbetsmiljö där en vågar ge sig ut och prova nya saker. Jag försöker skapa en atmosfär som ingjuter mod och gemenskap. Därtill har jag låtit dem improvisera mycket, leka, undersöka kroppen och känslolandskapet inuti. De har fått skapa egna sekvenser ur olika uppgifter och därefter har jag lagt lager på lager med uppgifter, för att nyansera och utveckla materialet. Ibland har jag lärt ut material också.

Mina idéer kommer till mig ibland helt oväntat och intuitivt, och ibland krävs mycket planering. Min process har varit fylld av moment av att prova sig fram. Även jag har försökt vara modig med att faktiskt prova allt jag velat prova med dem. Vissa saker har fungerat otroligt bra, andra har krävt mycket bearbetning. Dansarna har helhjärtat kastat sig in i alla mina idéer och låtit uppgifterna blomma i var och en av dem.

Norrdans, Öm.tålig, foto Olle Melkerhed

– Jag har även haft samtal som stående inslag, där vi delat vår upplevelse varje tillfälle. Berättat om rädslor, beskrivit behov som uppstått, eller delat vår vardag eller upplevelse av våra möten. I somras hade jag även djupgående intervjuer med var och en för att skapa mig en idé om hur de levt sina liv, vilka de är och hur de tänker.

– När vi väl skulle sätta ihop föreställningen har Anna Soley Tryggvadottir, kompositör och ljuddesigner, haft en viktig roll för mig. Vi har arbetat nära varandra, diskuterat nyanser, lager och bågar. Hon har en otrolig känsla för motsatser och stämningar som skaver mot varandra, precis det jag själv ville jobba med. Det som är självaste livet, och människan. Så vi har suttit en hel del och bollat hur en ordning skulle kunna se ut. Ett närmast symbiotiskt arbete där vi båda varit intresserade att skapa kontraster och intressanta stämningar som bottnar i olika typ av känslolandskap och register. Vi har triggat varandra att komma framåt.

Norrdans, Öm.tålig, foto Olle Melkerhed

Hur kommer föreställningen att visas?
-Vi har premiär den 7 november på Kramfors teater och därefter en liten turné. Vi spelar i Härnösand 9 november och i Sollefteå 10 november. Föreställningen kommer att filmas för dokumentation och fick jag drömma skulle fler få tillfälle att se den.

Koreograf:Maria Ulriksson
Kompositör:Anna-Sóley Tryggvadóttir
Musiker träblås:Oskar Carls
Projektledare/danskonsulent:Annika Högberg
Ljusdesigner:Erik Nordlander
Dansare:Thomas Larsson, Yemel Aisa, Roger Kallin, Robert Sandström, Jesper Nordin, Carl- Ruben Johnsson, Erik O. Sjödin, Roger Andersson

Öm.tålig spelas 7-11 november. Foto Olle Melkerhed.

Läs mer på www.norrdans.se

Vi har skrivit om Maria Ulrikssons arbete som koreograf tidigare. Läs gärna om Silent Disco här  och Magnet här.