Den 2 februari presenterar Regionteater Väst tre urpremiärer. Samtliga produktioner utgår från temat Motstånd och den amerikanska professorn och Right Livelihood-pristagaren Gene Sharps 198 metoder för ickevåldsaktivism. Stina Oscarson har skrivit manus till STÅ UPP! som spelas för högstadiet, och är också regissör. Vi frågade Stina om arbetet med föreställningen.

– Det är en föreställning som jobbar på väldigt många plan samtidigt, säger Stina Oscarson. – Jag har nog aldrig gjort något liknande på scen.

Stina Oscarson

STÅ UPP! spelas för årskurs 7-9 och är en av Regionteater Väst tre aktuella  teaterföreställningar som alla utgår från den amerikanske professorn och Right Livelihood-pristagaren Gene Sharps 198 metoder för ickevålds aktivism. De två andra är HOPP OCH HINDER av  Carl Olof Berg som spelas för årskurs F-2 och HÖJ BLICKEN av Karl Seldahl och Anna Berg som spelas för årskurs 5-6.

Stina Oscarson har skrivit manus till STÅ UPP! och är också föreställningens regissör. Stina är just nu också aktuell med boken Tror du att du kan förändra världen utan att anstränga dig? med illustrationer av Sara Granér, som släpps den 13 februari. Boken är inspirerad av Gene Sharps idéer om ickevåld som medel för samhällsförändring. Gene Sharp skrev The Politics of Nonviolent Action, en bokserie på tre volymer kom ut 1973. 1994  kom From Dictatorship to Democracy, en kort och lättläst bok som han skrev på uppmaning av en burmesisk minoritetsgrupp som behövde en guide hur de kunde kämpa mot militärdiktaturen på ett fredligt sätt.

– Jag har gjort en tolkning av Gene Sharps bok tillsammans med Sara Granér, det är ingen direktöversättning, berättar Stina, apropå att From Dictatorship to Democracy konstigt nog inte finns översatt till svenska.

Stina är väl insatt i Gene Sharps läror om ickevåld. Och det var när hon besökte Regionteater Väst för att ge en föreläsning om Motstånd i november förra året som samtalet efteråt kom att handla om Sharp.

– Jag har sedan två år satt  mig in i  hela Sharps arbete kring ickevåld och hittat för mig helt ny kunskap som jag ville berätta om det, säger Stina. – När jag gjorde det så blev det ett magiskt ögonblick på teatern när det blev knäpptyst och teaterchefen tittade på producenten som tittade på tekniska chefen och sen säger teaterchefen: Är inte det här en pjäs? Och då säger producenten: Nej, det är tre pjäser; en för lågstadiet, en för mellanstadiet och en för högstadiet!
-Det var så häftigt för  det var som att en hel  teater i samma ögonblick fick samma idé:  Det här vill vi verkligen göra! Och det har genomsyrat hela arbetet. Kort därefter träffade jag teaterchefen Lasse Melin och fick en beställning på att göra en pjäs utifrån Gene Sharps arbete.

Stå upp! Regionteater Väst, foto Lina Ikse

Vad handlar STÅ UPP! om?
-Vi  befinner oss på en flygplats i ett land som inte egentligen är placerat i världen, i en tid som är väldigt nära vår egen, men där den utveckling vi  ser nu med förbud och hårdare tag har eskalerat. Tre aktivister befinner sig på den här flygplatsen för att dela ut flygblad för att stoppa utvisningen av en flykting. En av aktivisterna har tänkt resa till sitt land med Gene Sharps bok i bagaget, men boken blir beslagtagen i  säkerhetskontrollen. Under den här aktionen blir aktivisterna tillsagda att sluta och sedan instängda i  ett häkte där de blir placerade på obestämd tid. De börjar då försöka återskapa Gene Sharps bok utifrån vad de minns. Det blir en I vänta på Godot-liknande situation där skådespelarna berättar historier om ickevåld. Men en av de här aktivisterna har planerat att göra ett terrordåd mot flygplatsen. Detta vet inte de andra aktivisterna. Det leder till en frågeställning om ickevåld inte längre räcker. Måste vi ta  till hårdare tag om folk ska fatta? Allt fler forskare pratar idag om att klimatet har inte tid med demokrati. Det är otäckt, men de här tankarna finns inom delar av miljörörelsen. Attentatet mot flygplasten genomförs och sista  scenen är en rättegång  där alla frågor ställs på sin spets. Vad får man göra? Om det här  ledde till något bra – var det bra då?

Stå upp! Regionteater Väst, foto Lina Ikse

STÅ UPP! spelas för högstadiet – hur har ungdomarnas reaktioner varit hittills?
– Hela föreställningen har blivit som en 75 minuters performance för publiken är otroligt delaktig och förflyttas i rum och i tid. Vi har scener där hela publiken står upp och skriker ”Hat, hat, hat!”. Vi  har en scen där hela publiken byter om till koncentrationslägerfångar. Det är en föreställning som jobbar på väldigt många plan samtidigt. Jag har nog aldrig gjort något liknande på scen – det är verkligen jätteroligt.

– Ungdomarna förstår information och budskap och tankar på så många nivåer samtidigt och har en förmåga att ta in, som vuxna inte alltid har. Så även om de står och gapskrattar åt att byxorna som de ska ta på är för stora, så är skrattet ett skydd för att de har fattat att det handlar om något annat. Reaktionerna kanske inte är den korrekta teaterpublikens. Men det är inte misslyckat för det.

Stina Oscarson har också skrivit sångtexter till föreställningen som Tomas Elfstadius har tonsatt. I föreställningen ingår sju helt nyskrivna sångnummer. Bonthrop har gjort scenografi och kostym.

Premiären äger rum fredag 2 februari på Regionteater Västs hemmascen i Uddevalla. Samma dag är det premiär för Regionteater Västs två andra föreställningarna på temat Motstånd; HOPP OCH HINDER av Carl Olof Berg och HÖJ BLICKEN av Karl Seldahl och Anna Berg.

Mer info om Gene Sharp 

Läs om ickevåld här 

Stå upp! Regionteater Väst, foto Lina Ikse

 

Manus & regi: Stina Oscarson  Scenografi & kostym: Bonthrop  Musik: Tomas Elfstadius  Ljusdesign: Anna Wemmert Clausen Medverkande: Rebecca Hayman, John Lalér, Misagh Sharifian

Läs mer

Stina Oscarson medverkar på Folk och Kultur i ett samtal om konst, politik och samhällsfrågor med Lars Anders Johansson, redaktionschef på Timbro.
Mellan Scylla och Charbydis. Tors 8 febr kl 11:30

Intervjun med Stina Oscarson är gjord av Titti Grahl.

Boka din plats på Länsteatrarnas höstmöte 2023

Inbjudan till Länsteatrarnas höstmöte 2023

Länsteatrarna i Sverige och Regionteater Väst hälsar dig hjärtligt välkommen till årets höstmöte i Borås. Mötet börjar den 15 november kl. 11.30 med en gemensam lunch. Mötet slutar senast kl. 13.00 den 17 november efter gemensam lunch. Deltagaravgiften för mötet är självkostnadspris: 1650kr, och inkluderar måltider och konferensavgift. Boende bokar ni själva och deltagaravgiften faktureras i efterhand.

Plats: Regionteater Väst i Borås, Söderbrogatan 2

Hotell: I första hand rekommenderar vi att ni bokar rum på Quality Hotel Grand Borås eller Comfort Hotell Jazz i Borås. Pris från 937 kr/natt för enkelrum. Hotellbokning görs av deltagarna själva med bokningskoden ”Teater 2023” via mail till Q.Grand.Boras@choice.se. OBS! Sista dag för att boka hotell till avtalat pris är den 15 oktober.

Temat för mötet är ”Scenkonstens omätbara värde”. Under det temat kommer vi bland annat diskutera scenkonst för barn och unga, ha en paneldebatt om danskonsten på länsteatrarna samt få lyssna på en inspirationsföreläsare. Utöver samtal om scenkonsten diskuterar vi som alltid aktuella frågor som rör länsteatrarnas situation för att tillsammans lära oss och utvecklas som förening och enskilda individer i våra respektive teatrar. Som vanligt kommer vi också att få ta del av scenkonst.

Under medlemsmötet (17 november kl. 9.00-10.00) beslutar vi om det kommande årets verksamhet och budget. Det kommer också att avsättas tid för enskilda samt gemensamma överläggningar.

Har du förslag på ämnen som du tycker bör tas upp är du välkommen att skicka dessa till verksamhetsledare Ylva Nordin på mailadress: ylva.nordin@lansteatrarna.se

Sista dagen att anmäla sig är den 15 oktober.
Observera att anmälan är bindande.

Varmt välkommen!


    Jag vill äta middag 15 november

    Jag vill äta lunch 16 november

    Jag vill äta middag 16 november

    Jag vill äta lunch 17 november



    Jag godkänner att denna anmälan är bindande.